سایت خبری طلا

دستور رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت اینترنت

منبع: ایرنا


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور دستور بررسی وضعیت کلی اینترنت را صادر کرد. در این جلسه علاوه بر موضوع رفع فیلتر، درباره ساماندهی فیلترشکن‌ها که منجر به آلودگی در اینترنت می‌شود نیز صحبت شد.


به گزارش سایت طلا،«ستار هاشمی» امروز (شنبه) در حاشیه آیین افتتاح هفته جهانی فضا در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جلسه شورای عالی فضای مجازی افزود: در این جلسه رئیس جمهور اعلام کرد از وضعیت اینترنت ارزیابی جامعی انجام و گزارش شود، اما بحث مربوط به ساماندهی فیلترشکن‌ها بیش از بقیه موارد منعکس شد.

وی افزود: در این جلسه علاوه بر بررسی‌های مربوط به رفع فیلترینگ، درباره ساماندهی فیلترشکن‌ها که منجر به بروز مشکل و آلودگی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود نیز صحبت‌هایی انجام شد.

هاشمی خاطرنشان‌کرد:‌ بر این اساس، وضعیت موجود اینترنت و آلودگی‌هایی که در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد باید بررسی شده و گزارش شود.

هاشمی درباره تکلیف این وزارتخانه مبنی بر «داده‌ها» و هوش مصنوعی گفت: تکلیف وزارت ارتباطات در این خصوص قانون اطلاعات داده‌های ملی است که دستگاه‌ها را مکلف کرده تا داده‌های خود را برای شکل‌گیری دولت هوشمند و دولت الکترونیک در اختیار دستگاه مربوطه قرار دهند؛ این اتفاق رخ داده اما به دلایل مختلف با کندی مواجه شده است، اکنون برنامه سرعت گرفتن این فرایند مهم را در وزارت ارتباطات در دستور کار داریم و این داده‌ها مربوط به مردم است و با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی آنها باید برای تسهیل و تسریع امور در اختیار خودشان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع مهمی در تحقق دولت هوشمند وجود دارد که باید به آن توجه ویژه کرد، گفت: حفظ محرمانگی مهم است، داده هایی که در سامانه‌ها، سکوهای حاکمیتی و سایت‌های بخش خصوصی وجود دارد، باید با حفظ محرمانگی مورد استفاده قرار گیرد، پیش‌نویس این قانون در قالب یک لایحه در وزارت ارتباطات و با همکاری دستگاه‌های مختلف تهیه شده و در صحن دولت در حال بررسی نهایی است.

وزیر ارتباطات در خصوص دسترسی خانواده‌ها به فیبر نوری تا پایان سال، گفت: در زمینه فیبر نوری دو مفهوم مجزا در حوزه‌های پوشش و اقتصاد داریم که در برخی اوقات این دو مفهوم با یکدیگر تلفیق می‌شوند، قانون ایجاد ۲۰ میلیون پوشش برای خانوارها تا پایان سال تکلیف کرده است که این به معنای اتصال خانوارها به فیبر نوری نیست، اتصال زمانی برقرار می‌شود که درخواست‌ از سمت خانوار به اپراتور داده شود.

هاشمی گفت: مباحث اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در فضای مجازی، مطرح و به نوعی فضای زندگی در آن حاکم است، بنابراین از همه ذینفعان خواسته شده بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه باید حکمرانی قانونمند داشته باشیم، در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای ترسیم و با محوریت مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود، این طرح پس از تدوین نهایی در شورای عالی فضای مجازی ارائه و تصمیم نهایی برای آن گرفته خواهد شد.