کارشناسان نسبت به حرکت قیمتی طلا محتاط شدند!

طبق گفته تحلیلگران، مخاطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن حمایت کرده و تقاضا برای آن را افزایش خواهد داد. به علاوه، بی‌ثباتی‌های مربوط به انتخابات آمریکا هم به نفع این فلز گرانبهاست.

خبر را برای من بخوان

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه به خاطر بالا رفتن احتمال کاهش کمتر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه نوامبر به دنبال انتشار گزارش اشتغال این کشور کاهش یافته است. شرکت‌کنندگان بازار منتظر اطلاعات تورم آمریکا و اظهارات مقامات فدرال رزرو این کشور هستند تا سرنخ‌های بیشتری در مورد روند کاهش نرخ بهره به دست آورند.

طلا در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار، پس از آن که گزارش قوی‌تر از حد انتظار مشاغل آمریکا آب سردی بر انتظارات برای کاهش شدید نرخ بهره فدرال رزرو در ماه آینده ریخت و دلار آمریکا را تقویت کرد، کاهش یافت. داده‌ها نشان می‌دهد که افزایش‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بیشترین افزایش را در ۶ ماه گذشته داشته و نرخ بیکاری به ۴.۱ درصد کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 14 دلار کاهش به 2640 دلار رسید.

آدریان دی، رئیس Adrian Day Asset Management، به دلیل گزارش مشاغل ایالات متحده، پیش‌بینی می‌کند که روند صعودی اخیر طلا به‌طور موقت متوقف شود، اما انتظار دارد که روندهای بنیادین به‌زودی از قیمت‌ها حمایت کنند.

در حالیکه کارشناسان نسبت به حرکت قیمتی طلا در کوتاه‌مدت محتاط هستند، معامله‌گران خرد همچنان امیدوارند این فلز زردرنگ با رشد همراه شود.

تاجران حالا 93.4 درصد احتمال می‌دهند فدرال رزرو نرخ بهره را تنها 25 درصد در ماه نوامبر پایین بیاورد و 28 درصد هم احتمال دارد کاهش نرخ بهره برابر با 50 واحد باشد.

آستن گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، آخرین گزارش مشاغل ایالات‌متحده را مثبت ارزیابی کرد و گفت که داده‌های بیشتر بازار کار در این راستا اعتماد وی را نسبت به اشتغال کامل اقتصاد با تورم پایین افزایش می‌دهد.

طلا در محیطی با نرخ بهره پایین و در زمان ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی یک سرمایه گذاری ترجیحی است.

طبق گفته تحلیلگران، مخاطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن حمایت کرده و تقاضا برای آن را افزایش خواهد داد. به علاوه، بی‌ثباتی‌های مربوط به انتخابات آمریکا هم به نفع این فلز گرانبهاست.

طلا همواره بهترین سرمایه‌گذاری در فضای نرخ پایین بهره و در بحبوحه بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

شرکت‌کنندگان بازار این هفته به جزئیات اجلاس قبلی فدرال رزرو آمریکا و همچنین انتشار اطلاعات مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در این کشور تمرکز کرده‌اند. چندین نفر از مقامات بانک مرکزی آمریکا هم قرار است این هفته سخنرانی داشته باشند.

در خاورمیانه، رژیم صهیونیستی اهداف حزب الله در لبنان و نوار غزه را در روز یکشنبه در آستانه سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس بمباران کرده است. وزیر دفاع این رژیم اعلام کرده گزینه‌های متعددی برای تلافی حمله هفته گذشته ایران در اختیار دارد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.20 درصد کاهش به 32 دلار و 33 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.49 درصدی 987 دلار و 71 سنت معامله می‌شود.

این هفته، فعالان بازار بر روی صورتجلسه سیاست فدرال رزرو و داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت تولیدکننده ایالات‌متحده تمرکز خواهند کرد. تعدادی از مقامات بانک مرکزی ایالات‌متحده نیز در این هفته سخنرانی می‌کنند.

در این هفته 16 تحلیل‌گر در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو شرکت کردند. هفت کارشناس یا 44 درصد انتظار دارند قیمت‌های فلز زرد در هفته معاملاتی جدید افزایش پیدا کند؛ در حالیکه 3 تحلیل‌گر معادل 19 درصد پیش‌بینی کرده‌اند طلا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. شش کارشناس باقی‌مانده معادل 37 درصد باور دارند که قیمت فلز زرد در محدوده هفته اخیر معاملاتی باقی بماند.

در همین حال، 176 رأی در نظرسنجی آنلاین کیتکو ثبت شد و عمده سرمایه‌گذاران خرد همچنان باور دارند این فلز گران‌بها با وجود وقفه اخیر در رشد باز هم با افزایش قیمت همراه شود. به‌طور دقیق، 104 معامله‌گر خرد یا 59 درصد انتظار رشد قیمت در هفته معاملاتی جدید را دارند، در حالیکه 36 نفر یا 20/5 درصد پیش‌بینی کرده‌اند فلز زرد با کاهش قیمت مواجه شود. همچنین 38 نفر یا 20/5 درصد اعلام کرده‌ند که شاهد تثبیت قیمت‌ها در هفته پیش‌رو خواهیم بود.