به گزارش سایت طلا، برای مشتریان خطباز بسیاری از این فروشگاهها، اعتبار و واقعیبودن قیمتها اهمیتی ندارد. فقط کافی است شیفته ترکیب اعداد در هر یک از شمارهها حتی شمارههای اعتباری و شارژی شوند، آنوقت بیتوجه به قیمتهای مصوب کمیسیون تنظیم مقررات شرکتهای خدمات ارتباطات سیار، سر کیسههایشان را شل میکنند و مشابه یک شماره سیمکارت را از اپراتورهای مختلف با قیمت ۳۰ میلیاردی و بیشتر برای خود یا همه اعضای خانواده میخرند.
روزنامه همشهری نوشت: از وجنات و سکناتشان پیداست دستشان به دهانشان میرسد،آنقدر که دخل هر خرجی را چه ضروری باشد و چه غیرضروری، میلیونی و میلیاردی کنار میگذارند؛ مانند دخلهای گرانی که برای بهنام داشتن سیمکارتهایی با نمرههای رُند، آینهای، خاص یا قدیمی و لوکس، اختصاصی و سخاوتمندانه سوا و جدا میکنند.
شمارههای خوشعدد سیمکارتهای دائمی و اعتباری گوناگون که اغلب با قیمتهای چندده میلیون و میلیارد تومانی هم بازار سیمکارت را به تبوتاب میاندازند و هم رندبازان بسیاری را به صف مزایدههای هیجانانگیز میکشانند.
گواهش نیز رفتوآمدهای فراوان جماعتی پیرو لایفاستایلهای مدرن، صاحبان شهرت و برند، رندبازان یا حتی دلالان به دفاتر نمایندگی خرید و فروش سیمکارت یا صفحاتی در فضای مجازی آنهم با گفتوشنودهایی چنین، پرتکرار است: «سیمکارت رند با چه کد و پیششمارهای میخواید؟»، «رند پلهای، آینهای، جفتی، صدی، هزاری یا گفتاری میخوای؟»، «شمارههای اپراتور درخواستیتون اونقدرها هم قیمتی نیست!»، «کارشناس، براساس کلی معیار از ترکیب شماره، نسبت عددی و ریاضی بین شمارهها تا میزان کارکرد سیمکارت، قیمت تعیین میکنه»، «کد شماره سیمکارتتون بالاست ولی پراکندگی رقم داره»، «سیمکارتهای اپراتورهای مختلف همشماره، شماره دلخواهتون رو با کف قیمت براتون جمع کنیم!»، «این سیمکارت قیمت میلیاردی داره چون همه جنبههای یه کالا برای سرمایهگذاری رو داره!».
صف خطبازان برای قیمتدارهای افسانهای
دندانگردی دلالان و واسطهها خرید و فروش سیمکارتهای سوپررند از قیمتهای افسانهای که در برخی فروشگاههای آنلاین یا بر شیشههای ویترین بعضی مغازههای کوچک و بزرگ خدمات موبایلی نصب کردهاند، پیداست. لابهلای ردیفهایی از صدها شماره معمولی، رند و سوپر رند، مقابل شماره سیمکارتی دائمی که ترکیب و تکرار اعدادش، ضرباهنگی لوکس دارد، ثبت شده: «با احترام تقدیم میشود 40میلیارد تومان!» یا مقابل شماره دیگری که رابطه و نسب اعدادش علاوه بر اصول ریاضی، نشانگر حروف ابجد برگرفته از نام «محمد» است، قیمت «30میلیارد تومان» نوشته شدهاست. کنار برخی از شمارههای طلایی، 2عبارت خودنمایی میکند؛ یکی «این خط از شرایط فروش اقساطی برخوردار است» و دیگری «همشماره این سیمکارت از سایر اپراتورها نیز موجود است». برای مشتریان خطباز بسیاری از این فروشگاهها، اعتبار و واقعیبودن قیمتها اهمیتی ندارد. فقط کافی است شیفته ترکیب اعداد در هر یک از شمارهها حتی شمارههای اعتباری و شارژی شوند، آنوقت بیتوجه به قیمتهای مصوب کمیسیون تنظیم مقررات شرکتهای خدمات ارتباطات سیار، سر کیسههایشان را شل میکنند و مشابه یک شماره سیمکارت را از اپراتورهای مختلف برای خود یا همه اعضای خانواده میخرند.
چکش مزایده برای همشمارههایی از چند اپراتور
رندبودن شمارههای سیمکارت و خطوط سیار، مفهومی کلی، گسترده و مبتنی بر سلیقه متقاضیان بازار دارد؛ چنانکه ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه یا بلندمدت، شمارههایی که اعداد تکراری چندجفتی (قدیمیترین و عمومیترین شاخصهای رندبودن شماره) دربردارند، بهعنوان شمارههای رند و لاکچری بازارهای رسمی (نمایندگیهای مستقیم اپراتورها) و غیررسمی (فروشگاههای آنلاین) سیمکارت، پرفروش شوند یا حتی در مزایدههایی ویژه، چکش قیمتهای افسانهای بخورند. گاهی هم در بازههای زمانی دیگر، شمارههای تاریختولدی، گفتاری، ترازویی و همچنین پک کامل همشماره از اپراتورهای گوناگون ترند میشوند. پک کامل همشماره از اپراتورهای گوناگون نیز جزو شاخصهای عمومی و فراگیر این بازار است که معمولا مشتریهای بسیاری در هر بازه زمانی، خواهان و خریدارش هستند. پاسخ به این تقاضای همیشگی، مهارت و تخصص ویژه فعالان حوزه سیمکارت و خدمات ارتباطی سیار را میطلبد؛ مهارت و تخصصی که یک سر در ارسال پیامکها و برقراری تماسهای پیدرپی با شمارههای مدنظر متقاضیان دارد که ضمن فعالبودن در تملک دیگر افرادند و این تملک باید با پیشنهاد قیمت وسوسهانگیز به متقاضی جمعآوری سیمکارتهای همشماره از اپراتورها انتقال یابد. میان افراد متقاضی سیمکارتهای همشماره از اپراتورهای مختلف که این روزها با بهایی به کمینه و بیشینه 100میلیون تا چند میلیارد تومان عرضه میشوند.
تعداد کارشناسان اقتصاد رفتاری، توسعه کسبوکار و برندینگ شرکتها و سازمانهای تجاری در حال افزایش است؛ کارشناسانی که در راستای سودآوری از هیچ تلاشی حتی برخورداری از امتیاز شمارههای رند گران که به لحاظ زیبایی و روانشناختی، بدون زحمت در ذهن مخاطبان و مشتریان اثری ماندگار و طلایی میگذارند، دریغ نمیکنند. در تبلیغات دفاتر و نمایندگیهای خرید و فروش سیمکارتهای اختصاصی آمده: «با ما انحصار همشمارههای سیمکارت خود از همه اپراتورها را در دست بگیرید.»