سایت خبری طلا

ادعای سخنگوی استارمر درباره تحریم ایران‌ایر و مذاکرات برجام + فیلم

منبع: ایرنا


سخنگوی نخست وزیرانگلیس بدون اشاره به اینکه تحریم ایران‌ایر و محروم کردن مردم عادی از پرواز با این شرکت هواپیمایی، چه تاثیری بر کاهش تنش‌ها خواهد داشت به این ادعا بسنده کرد: ما دلایل خود را اعلام کرده‌ایم.


سخنگوی نخست وزیرانگلیس بدون اشاره به اینکه تحریم ایران‌ایر و محروم کردن مردم عادی از پرواز با این شرکت هواپیمایی، چه تاثیری بر کاهش تنش‌ها خواهد داشت به این ادعا بسنده کرد: ما دلایل خود را اعلام کرده‌ایم. او همچنین با چشم‌پوشی از مقصر اصلی مشکلات اجرای برجام، ادعاها درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد و مدعی شدکه پیشرفت‌های اتمی ایران ازسرگیری گفت‌وگوها را دشوار کرده است.

به گزارش سایت طلا،سخنگوی کی‌یر استارمر در جلسه توجیهی با خبرنگاران رسانه‌های خارجی در لندن، در پاسخ به سئوالی که پرسید واکنش شما به صدها هزار مسافران خشمگین هواپیمایی ایران‌ایر که از تحریم‌های دولت شما متاثر شده‌اند، چیست؛ مدعی شد: «من جزئیات این بسته تحریمی را در اختیار ندارم و شما را به بیانیه‌ای ارجاع می‌دهم که آن زمان از سوی وزارت امور خارجه (انگلیس) منتشر شد.» وی سپس ادعا کرد: «زمانی که ما تحریم‌هایی را وضع می‌کنیم، دلایل خود را نیز مطرح می‌کنیم.»

VID:20241019-491565133.mp4

وزارت امور خارجه انگلیس ۲۰ شهریور ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را به‌بهانه دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تحریم کرد. در این بیانیه آمده است: «انگلیس خدمات هوایی دوجانبه با ایران را لغو خواهد کرد و این امر توانایی ایران‌ایر برای پرواز به بریتانیا را محدود می‌کند.»

لوئیز هیگ وزیر حمل‌ونقل انگلیس در همین بیانیه ادعا کرد: «ما از هر اهرمی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد تا بر ایران فشار بیاوریم که به حمایتش از تهاجم غیرقانونی ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) پایان دهد، به همین دلیل است که پایان تمام قردادهای خدمات هوایی مستقیم بین انگلیس و ایران را آغاز کرده‌ایم.»

بر اساس پیگیری‌ها در لندن، انگلیس در پی صدور این بیانیه، فرآیند لغو توافقنامه خدمات هوایی با ایران را که از سال ۱۳۴۳ پا برجا بوده آغاز کرده است. در این توافقنامه طبق قوانین سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) یک سال مهلت برای لغو یکجانبه خدمات هوایی در نظر گرفته شده و بعد از آن تحریم‌ها وارد مرحله اجرایی می‌شود.

اما ادعاها درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین درحالی مطرح می‌شود که مقامات تهران و مسکو بارها این ادعا را رد و بی‌اساس توصیف کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، همواره اعلام کرده است که از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌ وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین طی دو سال گذشته، بدون تغییر باقی مانده و از این منظر، تکرار ادعای ارسال موشک‌های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشورهای غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، تصریح کرد: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

سخنگوی نخست وزیر انگلیس که طبق رویه‌های مرسوم خواست نامش فاش نشود درباره از سرگیری مذاکرات برجام نیز ادعاهای دولت سابق این کشور مبنی براینکه ایران فرصت توافق در وین را از دست داد، تکرار کرد.

وی بدون اشاره به مقصر اصلی وضعیت کنونی اجرای برجام، ادعا کرد که تدبیر جبرانی ایران - یعنی اقداماتی که تهران در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بی‌عملی طرف‌های اروپایی در برابر باج خواهی‌های دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و ناتوانی آن‌ها در ایفای تعهداتشان صورت داد - دست‌یابی به راه‌حل دیپلماتیک را دشوار کرده است.

این سخنگو سپس مدعی شد: ما مصمم هستیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و اعلام کرده‌ایم که باید برنامه هسته‌ای خود کاهش دهد. وی درخصوص ازسرگیری مذاکرات برجام ادعا کرد: اقدامات ایران دست‌یابی به راه‌حل دیپلماتیک را دشوار کرده است. سال ۲۰۲۲ یک توافق بادوام به ایران پیشنهاد شد که بر اساس آن ایران به تعهداتش در برجام بازگردد؛ اما آن‌ها از این فرصت استفاده نکردند.

گفتنی است که ایران در ۸ دور مذاکرات وین حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای گفت‌ وگو درباره حفظ توافق برجام نشان داد و از طرف‌های غربی انتظار داشت تا به طور متقابل رویکرد مسئولانه‌ای را در پیش گرفته و مسیر تحریم‌های غیرقانونی را تغییر دهند.

اما تجربه ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک نشان داد که دولت دمکرات آمریکا به‌عنوان مقصر اصلی مشکلات اجرای برجام، اراده لازم را برای بازگشت به این توافق نداشت و به همین خاطر مذاکرات وین معطل ماند.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

اعزام سفیر جدید انگلیس به تهران یا اتهامات بدون سند و مدرک رئیس ام‌آی۵؟ موضع لندن چیست؟

رئیس سرویس جاسوسی داخلی انگلیس (ام‌آی۵) از یک سو بدون ارائه هیچ سند و مدرکی و تنها با ادعای توطئه های «بالقوه» از سوی ایران به طرح اتهامات بی‌اساس ادامه داده و از سوی دیگر، لندن برای سفارت این کشور در تهران، سفیر جدید تعیین و اعزام می‌کند. در جلسه توجیهی از سخنگوی نخست وزیر انگلیس این پرسش از سوی خبرنگار ایرنا مطرح شد که چگونه می توان موضع گیری های جنجالی انگلیس در مورد ایران را درک کرد؟

سخنگوی آقای استارمر تلاش کرد تا دو موضوع را از یکدیگر جدا و این‌طور ادعا کرد: « روابط دیپلماتیک بین دو کشور اجازه می‌دهد که نگرانی‌های خود را به طور مستقیم به ایران منتقل کنیم» او همچنین مدعی شد که سخنان رئیس ام‌آی۵ برای اطمینان دادن به مردم انگلیس درباره تلاش‌های سرویس جاسوسی این کشور در جهت تامین امنیت آن‌هاست.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس با این حال توضیح نداد که چرا به رغم آمادگی تهران برای بررسی شواهد ادعایی لندن، موضوع را به سطح افکار عمومی در این کشور کشانده و در چارچوب مذاکرات دیپلماتیک پیگیری نمی‌کند.

«کن مک‌کالم» ۱۷ مهرماه طی سخنانی مدعی شد که سطح تهدیدها از جانب ایران طی دو سال گذشته افزایش یافته است. وی بدون ارائه هیچ مدرک و شواهدی این ادعای نخ‌نما را تکرار کرد که عناصر وابسته به تهران، مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران در خاک انگلیس را تهدید می‌کنند.

ایران بارها این ادعاها رو محکوم و تاکید کرده که این اظهارات در راستای سیاست دشمن سازی مصنوعی و تحریف افکار عمومی، نسبت به نقش دولت انگلیس در استمرار نسل کشی فلسطینی‌ها و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه است.

وزارت امور خارجه ایران در این همین رابطه به دولت انگلیس توصیه کرد که به جای طرح اتهام های بی‌اساس و مباحث گمراه کننده از نفوذش برای توقف تجاوز و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی استفاده کند.