منطقه تبدیل به یک بشکه باروت شده است/ احتمال جدی بروز جنگ در منطقه + فیلم

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه ترکیه گفت: احتمال بروز جنگ در منطقه همچنان یک احتمال جدی‌ست و هیچکس در منطقه به جز رژیم صهیونیستی خواهان این وضعیت نیست.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،نشست مشترک خبری وزرای خارجه ایران و ترکیه امروز (شنبه ۲۸ مهرماه) پس از ملاقات و تبادل نظر با یکدیگر، آغاز شد.

سیدعباس عراقچی در این نشست با اشاره به اینکه پس از مذاکرات مهم دیروز در قالب ۳+۳ در خصوص قفقاز؛ گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه داشته است گفت: از اینکه در جمع شما هستم خوشحالم، ترکیه و ایران دو کشور مهم جهان اسلام هستند که روابط دوستانه‌ای در تاریح داشتند و با همکاری هم می‌توانند نقش موثری در صلح و ثبات و امنیت منطقه داشته باشند.

وی گفت: دیروز دومین نشست قفقاز جنوبی را متعاقب نشست اول در تهران داشتیم و با موفقیت برگزار شد. مشارکت کنندگان‌ با تاکید بر صلح و ثبات در قفقاز تحقق صلح را تجلی همکاری میان کشورهای منطقه دانستند و مخالفت خود را با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای اعلام کردند.

وزیر خارجه‌ افزود: دیدارهای دوجانبه و بسیار سازنده‌ای را با آقای هاکان فیدان و همینطور ملاقات بسیار خوبی را با آقای اردوغان داشتیم. در گفت‌وگوهایی که داشتیم بر تقویت روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها تاکید شد و دستورکارهای مهمی میان دو طرف تنطیم شده است.

عراقچی گفت: مبارزه با تروریسم مشکل دو طرف هست، تامین امنیت مرزی، مسائل زیست محیطی، افزایش همکاری در حوزه انرژی و سرمایه گذاری مشترک، تقویت ارتباطات بانکی و گردشگری و همچنین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو طرف بود.

وی تصریح کرد: سال ۲۰۲۵ به عنوان سال فرهنگی دو طرف عنوان شده و برنامه‌های متنوعی را داریم و مطمئن هستیم که ایران و ترکیه به عنوان دو کشور که فرهنگ کهنی دارند می‌توانند پیوندهای میان یکدیگر را تحکیم کنند.

وزیر امور خارجه افزود: در موضوعات منطقه‌ای و به خصوص تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و رویکرد این رژیم برای گسترش جنگ در منطقه که مورد قبول هیچ طرفی در این منطقه هم نیست صحبت کردیم و هر دو کشور بر این باور هستیم که نسل کشی در غزه و جنایات در لبنان باید سریعا متوقف شود و همه کشورهای اسلامی باید از تمام ظرفیت‌های خود جهت توقف اسرائیل استفاده کنند.

ایران آماده برای هر سناریو

عراقچی ادامه داد: منطقه بشکه باروت شده که این می‌تواند جهان را با مخاطره جدی مواجه کند و احتمال برزو جنگ همچنان جدی است و هیچ کس به غیر از رژیم صهیونیستی خواهان این مساله نیست ولی ما آماده هر سناریویی هستیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: رژیم صهیونسیتی مهمترین منشا ناامنی در جهان است و سازوکارهای بین المللی هم نتوانسته نتوانسته جلوی این جنایات را بگیرد و حمایت آمریکا از آنها، سران رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را جسورتر کرده است.

وی گفت: این رژیم در نقض مقرارت بین‌المللی هیچ حد و مرزی ندارد و ما بر ضرورت توقف جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید کردیم.

عراقچی گفت: ترور شهید سنوار را محکوم می‌کنیم و البته این مسأله هیچ خللی در مسیر مقاومت و مبارزه مردم فلسطین ایجاد نمی‌کند بلکه به آن انگیزه و سرعت بیشتری می‌دهد و این شهادت را به مردم فلسطین تسلیت میگویم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران و ترکیه اهداف، منافع و تهدیدات مشترکی دارند و هر دو کشور بر تقویت مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای عزم جدی دارند و این مسیر را ادامه می‌دهیم.

حماس قابل حذف نیست

وی ادامه داد: حماس یک واقعیت انکار ناپذیر در فلسطین است، یکسال پس از جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه و انهدام تقریبا همه ساختمان‌ها و کشتار بیش از ۵۰ هزار نفر و همه مسائلی که به عنوان نسل کشی در جهان مطرح می‌شود، حماس همچنان پا برجا است. حماس قابل حذف نیست و به حرکت خودش ادامه میدهد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مجموعه گفت‌وگوهای من در کشورهای منطقه و الان در ترکیه نشان از یک همبستگی کامل میان کشورهای منطقه با مردم و آرمان فلسطین وجود دارد. محکومیت کامل جنایات رژیم صهیونیستی میان آنها وجود دارد و معتقد هستند که باید این رژیم محکوم شود و جنایات خود را در غزه و لبنان متوقف کند. همچنین آنها نگران افزایش تنش و جنگ در منطقه هستند. ایران هم خواهان افزایش تنش نیست و خواهان برقراری آتش بس هستیم و البته برای هر شرایطی آمادگی داریم.

وی بیان داشت: این یک خواست منطقه‌ای است و همه کشورهایی که به لحاظ جغرافیایی میان ما و رژیم صهیونیستی قرار دارند گفتند که اجازه نمی‌دهیم از خاک آنها علیه ایران استفاده بشود. همچنین برنامه ریزی برای اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نیز در حال انجام است.

عراقچی گفت: این نگاه میان ایران و ترکیه وجود دارد و مواضع ترکیه همواره قابل تقدیر بوده و هست و دیروز هم توسط رئیس جمهور ترکیه بیان شد و در بیانیه دیروز اجلاس هم ضرورت کاهش تنش در منطقه مطرح شد و این مسیری است که ادامه پیدا خواهد کرد.

ایران و ترکیه آماده افزایش تعاملات تجاری

همچنین فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست اظهارداشت: در نشست دیروز مذاکرات مهمی در خصوص قفقاز جنوبی داشتیم و از آقای عراقچی هم جهت حضورشان تشکر میکنم. از پیام های ایران در خصوص توسعه مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای خوشحالیم چرا که دو طرف از کشورهای قدیمی منطقه هستند که صلح و ثبات منطقه را جزو اهداف خود دارند.

وی گفت: در خصوص روابط دو جانبه و برای افزایش تعاملات تجاری دو طرف صحبت کردیم و برای این منظور آماده هستیم. رئیس جمهور ما دیروز با آقای عراقچی دیدار داشتند. تصمیم داریم گذرگاه‌های جدید میان دو طرف ایجاد کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: توسعه گمرکی و مواصلاتی میان دو طرف مهم است و باید موضوعات دیگر هم به سرعت با یکدیگر افزایش دهیم. در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله پ. ک. ک و شاخه آن یعنی پژاک که مشکل و دردسر هستند یک درک مشترک میان دو طرف وجود دارد و باید همکاری های مشترک هم در زمینه مبارزه با تروریسم افزایش پیدا کند.

ترکیه خواهان آتش بس در منطقه است

فیدان با بیان اینکه ما با استفاده صلح آمیز از صنعت هسته‌ای موافقیم، افزود: امروز در خصوص موضوعات منطقه‌ای هم صحبت کردیم، اسرائیل در لبنان و فلسطین جنگ و جنایات انجام می‌دهد و نتانیاهو تلاش می‌کند پای ایران را به جنگ بکشاند و تأسیسات هسته‌ای ایران را تهدید می‌کند و ایران را مجبور به مقابله به مثل می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی باید به گفتمان تهدید آمیز خودش پایان دهد چرا که ما امروز در منطقه‌ای پر تنش هستیم. ما خواستار جنگ نستیم و باید خویشتنداری داشته باشیم. در غزه باید آتش بس اعلام شود و اسرائیل باید هرگونه تهدید و تجاوز را کنار بگذارد.