آنچه عمره گزاران باید بدانند

عمره مفرده یکی از اعمال عبادی اسلام است که به معنای زیارت خانه کعبه در مکه و انجام مناسک خاص است؛ برخلاف حج که زمان و شرایط خاصی دارد و یک‌بار در عمر بر هر مسلمانی واجب می‌شود، عمره مستحب است و می‌توان در هر زمان از سال به جا آورد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،عمره مفرده یکی از اعمال عبادی اسلام به شمار می‌رود که این آیین معنوی با انجام برخی اعمال مناسک حج در مدت زمان کوتاهی در حدود ۱۰ روز انجام می‌شود.

سفر زیارتی معنوی عمره مفرده برخلاف حج تمتع، اختیاری و در بیشتر ماه‌های سال و در مدت کوتاهی انجام می‌گیرد درحالی که سفر زائران برای حج تمتع در حدود یک ماه به طول می انجامد که یک بار در سال آن هم در ماه ذی الحجه انجام می شود. البته اعمال حج تمتع بیشتر از چند روز نیست ولی به دلیل برنامه ریزی مسئولان برگزارکننده برای حضور دو میلیون زائر در ایام حج مدت این سفر به یک ماه می رسد.

عمره شامل چندین اعمال عبادی است که مهم ترین آنها عبارتند از طواف، سعی بین صفا و مروه و تقصیر (کوتاه کردن مو یا ناخن) که هر مسلمانی که استطاعت مالی و جسمی داشته باشد می تواند به تنهایی به این سفر معنوی برود.

عمره مفرده، مستحب بوده و واجدین شرایط و علاقه مندان به این سفر معنوی می توانند پس از انجام مراحل اداری به زیارت کعبه در مکه اعزام شده و اعمال مناسک خاص آن را بجای آورند. سفر زیارتی عمره در طول سال به جز در ایام حج تمتع که در ماه ذی الحجه انجام می گیرد امکان پذیر است.

زیارت خانه خدا دارای مناسک و اعمال مخصوصی است که معمولاً در قالب دو روش عمره مفرده و حج تمتع به انجام می رسد. پوشیدن لباس احرام، نیت (نیت، پوشیدن لباس احرام، تلبیه یا همان لبیک گفتن)، طواف خانه خدا، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، حلق (تراشیدن سر) یا تقصیر (کوتاه کردن مو یا ناخن برای آقایان)، طواف نساء و نماز طواف نساء از جمله اعمال عمره مفرده است.

حج تمتع که به حج واجب معروف است، شامل دو مرحله است. یکی عمره تمتع و دیگری حج تمتع. عمره تمتع در شکل و ظاهر، همانند عمره مفرده است ولی با هم تفاوت هایی دارند در حالی که عمره تمتع صرفاً در ماه‌های خاصی (شوال، ذی‌قعده، ذی‌حجه) انجام می‌شود ولی عمره مفرده منحصر به زمان خاصی نبوده و در تمام ایام سال می‌توان آن‌را انجام داد.

زائران در عمره تمتع باید تقصیر (کوتاه کردن موی سر) کنند؛ یعنی مقداری از مو یا ناخن خود را بچینند و سر تراشیدن (تیغ کردن) جایز نیست ولی در عمره مفرده مخیّر است بین سر تراشیدن و تقصیر.

از طرفی دیگر میقات عمره تمتع یکی از مواقیت پنج‌گانه است ولی میقات عمره مفرده «أدنی الحل» (نزدیک‌ترین محل در خارج از حرم) است و جایز است از یکی از مواقیت پنجگانه مُحرم شود.

اعمال عمره که هر زائری باید بداند

احرام: نیت و پوشیدن لباس مخصوص احرام در یکی از میقات‌ها.

طواف: هفت دور گردش به دور کعبه.

سعی بین صفا و مروه: هفت بار رفت و برگشت بین دو تپه صفا و مروه.

تقصیر: کوتاه کردن مو یا ناخن (مردان می‌توانند سر خود را بتراشند).

انواع عمره

عمره مفرده: عمره‌ای که مستقل از حج انجام می‌شود.

عمره تمتع: بخشی از مناسک حج تمتع که قبل از انجام حج انجام می‌شود.

شرایط وجوب: استطاعت (توانایی مالی، جسمی و امنیت سفر).

فضیلت: انجام عمره دارای پاداش معنوی بسیاری است و در احادیث توصیه زیادی به انجام آن شده است. برخی روایات، عمره را مایه پاکیزگی از گناهان می‌دانند.

تفاوت با حج: برخلاف حج، عمره واجب نیست و زمان خاصی ندارد. همچنین مناسک آن ساده‌تر و کوتاه‌تر از حج است.

در یک نگاه: عمره به معنای انجام زیارت کعبه و مناسک ساده‌تری نسبت به حج است که در تمام طول سال قابل انجام بوده و یک فرصت معنوی مهم برای مسلمانان محسوب می‌شود.