سایت خبری طلا

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی و تورم در ایران

منبع: تسنیم


صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال جاری را به ۳.۷ درصد افزایش داد و نرخ تورم ۳۱.۷ درصدی را برای این سال پیش بینی کرد.


به گزارش سایت طلا، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است در سال جاری میلادی متوسط رشد اقتصاد جهانی به 3.2 درصد برسد که اندکی کمتر از سال 2023 خواهد بود. رشد اقتصادی دنیا در سال میلادی گذشته 3.3 درصد برآورد شده است.

اقتصادهای پیشرفته در سال 2024 تنها 1.8 درصد رشد خواهند کرد اما رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه در این سال به 4.2 درصد خواهد رسید.

این نهاد بین المللی همچنین پیش بینی کرده است اقتصاد ایران که در سال گذشته 5 درصد رشد کرده بود در سال جاری نیز رشد 3.7 درصدی را تجربه کند. صندوق بین المللی پول در گزارش سه ماه قبل خود رشد 3.3 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2024 پیش بینی کرده بود اما در گزارش جدید خود این رقم را به 3.7 درصد افزایش داده است.

این گزارش همچنین پیش بینی کرده است نرخ تورم ایران از 40.7 درصد در سال قبل به 31.7 درصد در سال 2024 کاهش یابد.

نرخ بیکاری نیز به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد و از 8.1 درصد در سال 2023 به 8 درصد در سال جاری کاهش خواهد یافت.

تراز حساب های جاری ایران در سال قبل معادل 2.8 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول این رقم در سال جاری به 2.9 درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/