خبر مهم درباره خرید تضمینی گندم در بودجه ۱۴۰۴

بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ نشان می‌دهد همچنان محل تأمین اعتبارات خرید تضمینی گندم از محل یارانه سوخت خواهد بود.

خبر را برای من بخوان

بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ نشان می‌دهد همچنان محل تأمین اعتبارات خرید تضمینی گندم از محل یارانه سوخت خواهد بود.

خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای اساسی از تکلیف‌های دولتی بوده که تولید و بازار مصرف با کمترین چالش مدیریت شود.

هر سال نرخ تضمینی محصولاتی مانند گندم، برنج، جو، پنبه، ذرت، حبوبات، دانه‌های روغنی و… در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تعیین و از سوی یک مقام ارشد دولتی ابلاغ می‌شود.

گندم،محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی جهان بوده که در ایران نیز روزانه بخش اعظم کالری ایرانیان را تأمین می‌کند. در شورای قیمت گذاری، نخست چانه زنی برای تعیین نرخ گندم انجام می‌شود و پس از تعیین قیمت تضمینی آن، نرخ سایر اقلام نیز بر مبنای قیمت گندم مشخص می‌شود.

سال‌ها است پرداخت پول کشاورزانی که گندم خود را تحویل دولت می‌دهند با تأخیر همراه بوده به طوری که گندم کاران برای هزینه کرد روزانه و البته کشت دوم خود دچار مشکلات اساسی هستند. در این راستا یکی از پیشنهادات اعضای بخش خصوصی شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی تعریف ردیف مستقل و جداگانه در بودجه دولت بود.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران عنوان کرده بود، پیشنهاد بنیاد به مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت این بود که برای خرید تضمینی گندم یک ردیف اعتباری جداگانه تعریف کنند. این گونه نباشد که پول گندم کار از محل یارانه سوخت، دیده شود که طی ۱۲ ماه تأمین می‌گردد؛ در حالی که زمان تحویل گندم پنجم و ششم فروردین هر سال آغاز و تا پایان شهریور انجام می‌شود. همچنین این پول نباید از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود.

وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام کرده بود، از امسال (سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴) پول گندم در یک ردیف جداگانه قرار خواهد گرفت تا با مشکلات فعلی مواجه نباشیم.

این در حالی است که با بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ مشخص می‌شود همچنان پرداخت پول گندم کاران از محل یارانه سوخت و از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها انجام می‌شود.

تبصره ۳ بخش نفت و روابط مالی آن با دولت در شناسه بودجه‌ای ۷۰۴۳۲ بند ب-ردیف ۱-۴ تمام منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی به ردیف … واریز می‌شود. روش محاسبه نرخ خوراک و سوخت گاز طبیعی به صنایع در سال ۱۴۰۴ مشابه سال ۱۴۰۳ است. عوائد ناشی از قانون مالیات بر ارزش افزوده بابت فروش داخلی گاز طبیعی مستقیماً به ردیف درآمدی … واریز و بر اساس تخصیص سازمان بابت یارانه گندم آرد و نان هزینه می‌شود.

همچنین برای معوقات گاز بها ناشی از پرداخت پس از موعد جریمه موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات مستقیم (۲.۵) درصد ماهانه به ازای هر ماه محاسبه و از بدهکاران اخذ می‌گردد.

به این ترتیب همچنان پرداخت پول گندم تحویلی به دولت از محل سوخت و از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ نرخ خرید تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مبلغ ۲۰.۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم تعیین شده است.