سایت خبری طلا

امیدواری به درمان افسردگی با تحریک مغزی در منزل

منبع: ایرنا


یافته‌های یک تحقیق علمی جدید نشان داد دستگاهی که تحریک مستقیم را به مغز منتقل می‌کند، ابزاری ایمن و موثر برای درمان افسردگی در منزل است.


به گزارش سایت طلا از «نیوز مدیکال»، شیوه تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS) نوعی تحریک غیرتهاجمی مغز است که یک جریان مستقیم ضعیف به اندازه ۰.۵ تا ۲ میلی‌آمپر را از طریق دو الکترود به مغز منتقل می کند. این وسیله اکنون در کلینیک‌ها برای درمان مشکلاتی مانند بیماری روانی (psychosis) و اختلالات غذا خوردن استفاده می‌شود. در این آزمایش بالینی استفاده از تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای در محیط خانه به شکل خوددرمانی توسط بیماران ارزیابی شد.

این مطالعه بین‌المللی با هدایت دانشگاه «کینگز کالج» لندن انجام شده است. «رودریگرو ماکادو – ویرا» از محققان ارشد این تحقیق گفت: نتایج این مطالعه که تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای خانگی را آزمایش کرد ممکن است پیشرفت مهمی در حوزه اختلالات خلق و خویی باشد. این نتایج تازه دستاوردی مثبت برای ایمنی و تاثیرگذاری مشابه مطالعات اولیه با بیماران دارای افسردگی و اختلال دو قطبی را تایید کرد و درمان خانگی ممکن است دسترسی به درمان را برای شمار بیشتری از بیماران تسهیل کند.

این مطالعه در بر گیرنده ۱۷۴ فرد بزرگسال با تشخیص افسردگی شدید تا متوسط بود و این افراد به مدت ۱۰ هفته تحت درمان‌ قرار گرفتند. محققان دریافتند مشکل افسردگی بیمارانی که با تحریک مغزی درمان شدند تا حد زیادی بهبود یافت.

«راچل وودهام» مولف اول این تحقیق خاطرنشان کرد: هیچ چیزی به عنوان مداخله پزشکی و درمانی کامل وجود ندارد و دارو درمانی می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته داشته باشد. امید ما این است که روش تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای بتواند یک راه جایگزین خوب برای افراد مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید ایجاد کند.