واکنش بازارهای مالی به اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران

قیمت سکه با افتی ۵ میلیون تومانی مواجه شد و قیمت دلار در بازار غیر رسمی ۳ هزار تومان کاهش یافت، این روایت واقعیت میدان اقتصاد ایران یک روز پس از اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران بود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،، واکنش بازار ایران به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به برخی اهداف در ایران در نوع خود بی نظیر بود و درحالی که تا پیش از این حملات، کانال های تلگرامی فعال در زمینه ارز و بورس مدام بر طبل ناامیدی می کوفتند و آینده ای مبهم را از فردای حمله اسرائیل به ایران ترسیم می کردند همگان شاهد بودند که چند ساعت بعد از این حملات بورس تهران سبزپوش شد قیمت کاذب دلار در کانالهای تلگرامی فروریخت و حباب سکه و طلا ترکید.

این واکنش بازار سرمایه حاوی یک پیام آشکار به ترویست های اقتصادی و فرصت طلبان داخلی داشت و آن اینکه ظرفیت اقتصاد ایران برای رویارویی های بزرگ با محور شرارت منطقه بیش از گذشته آمادگی دارد .

امروز در حالی که 8 ماه از سال گذشته است روند تامین و تخصیص ارز طبق روال عادی انجام می شود و با وجود شبکه عنکوبتی تحریم در برابر تجارت خارجی ؛ از اول فروردین ماه تا 5 آبان ماه امسال، 39 میلیارد و 576 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شد.

امروز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با دست پر به مقابله با تروریست اقتصادی رفت و با اتکا به منابع غنی ارز و طلای کشور باردیگر اقتدار کشور در حوزه مدیریت بازار ارز و سکه را به رخ کشید به گونه ای که تا پیش از ظهر امروز قیمت سکه با افتی 5 میلیون تومانی مواجه شد و قیمت دلار در بازار غیر رسمی 3 هزار تومان کاهش یافت این روایت واقعیت میدان اقتصاد ایران یک روز پس از حملات رژیم صهیونیستی بود.

بانک مرکزی هفته گذشته با صدور بیانه ای با توجه به افزایش قیمت انس جهانی طلا و از طرف دیگر تشدید معاملات سفته بازی طلا و نرخ موجود سکه در بازار، نسبت به تشدید حباب سکه و احتمال ریزش آن هشدار داده بود.

در شرایط کنونی ذکر چند نکته در ثبات بخشی به اقتصاد و دوری از تکانه های سیاسی و امنیتی برای فعلان رسانه در حوزه اقتصاد و البته تصمیم سازان در بخشهای مختلف بسیار ضروری است چراکه دمیدن بر شیپور بی اعتمادی در اقتصاد ایران همه را متضرر خواهد کرد و بیش از همه زیان ان متوجه سفره احاد مردم می شود.

1- تاکید بر حفظ ارامش در نزد سیاستگذاران و انتقال این آرامش به فضای رسانه ای و اقتصادی کشور

2- برجسته سازی نقاط قوت و توانمندی های اقتصادی بجای نور انداختن بر نقاط تاریک

3- تاکید بر وضعیت خوب ارزی کشور و دست پر بازار ساز برای مدیریت بازار به گونه ای که در سالجاری در اکثر ایام سال میزان عرضه ارز در بازار نیما همواره بر تقاضا پیشی گرفته است و بزودی عرضه یک میلیون قطعه سکه طلا و مداخله هدفمند در بازار ارز اغاز می شود .

4- عملکرد قابل قبول شبکه فروش نفت و فراورده های نفتی با وجود تحریم های پیچیده و چند لایه.

5- تحلیل وضعیت عرضه و تقاضای سکه در روزهای اخیر نشان از سهم پایین تقاضا در مقایسه با عرضه دارد لذا بخش عمده جریان سازی در فضای مجازی برای قیمت سکه تحمیل بار روانی بر بازار و فربه کردن حباب قیمت است و تقاضای واقعی کمی وجود دارد .

7- برخلاف تحلیل های نادرست از تاثیرپذیری بازارهای مالی ایران از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا که این روزها به بهانه ای برای تشدید انتظارات تورمی شده است باید بدرستی تبیین شود که اقتصاد ایران در حوزه تحریم به بلوغی زود رس برای دور زدن تحریم ها و کم اثر کردن ان رسیده است لذا رفتن ترامپ به کاخ سفید و بدست گرفتن مجدد فرمان تحریم اثری بیش از انچه که تاکنون بر اقتصاد ایران داشته است نخواهد داشت ضمن اینکه در تحریم ها نباید روحیه کاسب کارانه ترامپ در دوره جدید ریاست جمهوری را از نظر دور داشت و این روحیه طرح جنگ هراسی اقتصاد ایران را خنثی می کند .همچنین ورود هریس به کاخ سفید نیز نتیجه ای جز تداوم وضع موجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/