بفرمایید نان آدامسی ! جزئیات

کیفیت پایین نان و بیات شدن آن فقط چندساعت پس از خرید و همچنین قیمت دور از انصاف نان کنجدی در سایه نبود معیاری مشخص از میزان کنجد مصرفی، باعث گلایه‌مندی مردم سمنان شده است. نان بدکیفیتی که خوردن آن بیشتر به جویدن آدامس شباهت پیدا می‌کند تا آنچه که «برکت خدا» نامیده می‌شود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، ایرانیان روزانه دست کم ۲ یا سه بار در وعده غذایی خود از نان استفاده می کنند. از سوی دیگر نان نزد ایرانیان ارزش و اعتبار خاص خود را داشته و از آن با عنوان برکت خداوند یاد می شود. در تعالیم دینی مسلمانان نیز همواره به این موضوع توجه ویژه ای شده است و انتظار می‌رود نانوایان نیز این مهم را مدنظر قرار دهند.

نان قوت غالب اغلب مردم در نقاط مختلف کشور و به ویژه استان سمنان سهم قابل توجهی در سبد هزینه‌ای خانوار دارد، اما این روزها کیفیت پایین نان و در برخی موارد تحمیل خرید نان کنجدی، نانی که مشخص نیست کنجدش باید چه مقدار باشد، نارضایتی عمومی به همراه دارد.

نانی که تا فردا جویدنش حکم آدامس دارد

فاطمه یکی از مادران میانسال سمنانی منتظر در صف نانوایی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: نانی که از بیشتر نانوایی‌های مختلف شهر سمنان می‌خریم، باید در نهایت تا چهار یا پنج ساعت خورده شود، اگر تا فردا بماند، این برکت خدا از لحاظ ظاهری شباهتی به نان ندارد و جویدنش از آدامس دشوارتر می‌شود.

خانمی دیگر در صف نانوایی با متوجه شدن گفت و گوی ما، درباره کیفیت نان می‌گوید: چند وقت پیش قیمت نان در استان سمنان به بهانه افزایش هزینه‌های نانوایی و قول بهبود کیفیت نان افزایش یافت، اما در واقعیت تغییری در کیفیت نان حاصل نشد، آیا پولی که این نانوایان می‌گیرند با این حجم از نارضایتی مردمی از کم‌فروشی، گران‌فروشی و بی‌کیفیتی حلال است؟

به گزارش سایت طلا، اکنون در سمنان قیمت نان لواش یارانه‌ای پنج هزار ریال و نیمه‌یارانه‌ای ۶ هزار ریال، قیمت نان بربری یارانه‌ای ۱۵ هزار ریال و نیمه‌یارانه‌ای ۱۸ هزار ریال، قیمت نان تافتون یارانه‌ای ۹۵ هزار ریال و نیمه‌یارانه‌ای ۱۱ هزار ریال، و قیمت نان سنگک ساده یارانه‌ای ۲۱ هزار ریال و نیمه‌یارانه‌ای ۲۷ هزار ریال، است.

کم‌فروشی در نانوایی‌ها

محمودی یکی از افراد منتظر در صف نانوایی سنگکی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: می‌گویند وزن چانه خمیر یک نان سنگک باید ۴۸۰ گرم باشد، اما از نان پخته شده مشهود است که وزن چانه خمیر کمتر از این میزان است.

وزن چانه چهار نوع نان اصلی شامل لواش ۱۷۰ گرم، نان بربری ۵۱۰ گرم، نان تافتون ۳۲۵ گرم و نان سنگک ۴۸۰ گرم تعیین شده است.

مشکلات نان، از سختی آب تا رعایت نکردن شرایط پخت

این شهروند ادامه داد: کیفیت نان در کنار کم‌فروشی از مواردی است که هر مصرف کننده نان از آن گلایه دارد، نانی که اگر امروز خریداری کنید، فردا قابل خوردن نیست.

وی اضافه کرد: برخی افراد مقصر پایین بودن کیفیت نان را سختی آب و فقدان مهارت کافی نانوا می‌دانند، اما نان سوخته و پخت خمیری که هنوز زمان استراحتش کامل نشده را باید در کنار مساله سختی آب و مهارت نانوا درنظر داشت که البته این مساله بیشتر به وجدان کاری صاحبان نانوایی و شاطر برمی‌گردد.

این مرد میانسال گلایه‌مند از کیفیت نان در سمنان از مسوولان خواست با نانوایان متخلف و کم‌کار برخورد قاطع داشته باشند تا این برخورد درس عبرتی برای همه نانوایان کم‌کار و سهل‌انگار باشد.

معیاری برای میزان کنجد مصرفی در نان تعریف شود

زهرا یکی از بانوان منتظر در صف نان بربری می‌گفت: نان کنجدی را به قیمت بالاتر از نان بدون کنجد می‌فروشند، اما نان کنجدی هم فقط به اسم کنجدی است، آنقدر تعداد کنجدهای روی نان کم و ناچیز است که می‌توان با چشم شمرد.

این خانم تاکید کرد: باید معیاری برای میزان کنجد استفاده شده در نان کنجدی تعریف شود تا نانوایان از اسم نان کنجدی برای قیمت بالاتر آن سوء استفاده نکنند و این مساله به نوعی کاسبی برای برخی افراد تبدیل نشود.

فروش اجباری نان کنجدی تخلف قانونی است

مدیرکل تعزیرات حکومتی سمنان گفت: فروش اجباری و تحمیل خرید نان کنجدی در تمامی نانوایی‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

محمد نجفی دهکردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نانوایان باید عرضه نان ساده بدون کنجد را در اولویت قرار دهند و در صورت تقاضای نان کنجدی از سوی شهروندان، این نوع نان را پخت و عرضه کنند.

وی ادامه داد: بازرسان اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان سمنان با هر گونه کم‌فروشی، فروش خارج از شبکه آرد یارانه‌دار و تحمیل فروش نان کنجدی، با اهتمام برخورد می‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سمنان با بیان اینکه سامانه خدمت الکترونیک سازمان تعزیرات حکومتی به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت شکایات این بخش است، اظهار کرد: به محض دریافت شکایت‌ها، در اسرع وقت به آنها رسیدگی خواهد شد.

کیفیت‌بخشی به نان در گرو مهارت‌افزایی نانوایان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سمنان گفت: کیفیت نان به مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات پخت و تجربه و مهارت نانوا، بستگی دارد که در نانوایی‌های این استان کیفیت‌بخشی به نان در گرو مهارت‌افزایی است.

عبدالرحیم تحصیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۶۰ نانوایی از جمله بربری، لواش، سنگک و تافتون، در سمنان فعالیت دارند که برای ارتقای کیفیت و پایداری آرد تولیدشده در این استان، گندم کیفی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آزمایش‌ها، آرد توزیعی در نانوایی‌های این استان از کیفیت لازم برخوردار است، ادامه داد: برای ارتقای کیفیت نان، گندم دارای کیفیت پایین با گندم‌های باکیفیت مخلوط می‌شود و بخشی از گندم کیفی استان سمنان از طریق واردات و بخشی از استان‌های گلستان و خوزستان تامین می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سمنان اضافه کرد: ماشین‌آلات و تجهیزات پخت نیز در کیفیت نان موثر است و اکنون تجهیزات در نانوایی‌های این استان از استاندارد کافی برخوردار است.

غیربومی بودن نانوایان و بی‌انگیزگی آنان برای ارتقای کیفیت نان

وی با بیان اینکه تجربه، مهارت و سابقه شاغلان در نانوایی‌ها در کیفیت نان موثر است، اظهار کرد: غالب شاغلان نانوایی‌های سمنان نیروهای غیربومی هستند و مقطعی بودن فعالیت آنان را باید در کیفیت نان نیز تاثیرگذار دانست.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سمنان گفت: ارایه آموزش‌های مهارتی به شاغلان در نانوایی‌های این استان به منظور ارتقای کیفیت نان توسط آموزش فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۹۵ هزار تن گندم نیاز سالانه و هفت هزار و ۵۰۰ تن نیاز آرد استان سمنان به صورت ماهانه است.

نان یک محصول غذایی است که در امنیت غذایی جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. روزانه قسمت اعظمی از انرژی، پروتئین(تامین بیش از ۴۵ درصد نیاز روزانه)، املاح معدنی همچون فسفر و ویتامینهای گروه B مورد نیاز ما از طریق نان تامین می شود.

طبق آمارهای ارائه شده مصرف سرانه نان در کشور حدود ۱۱۴ کیلوگرم در سال (معادل ۳۱۰ گرم در روز) است، که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی دریافتی و حدود ۴۵ درصد پروتئین روزانه را تامین می کند. در اقشار کم درآمد که نان بیشتری مصرف می کنند تا ۶۰ درصد پروتئین روزانه از نان تامین می شود.

هم چنین بیش از ۳۰ درصد کلسیم و فسفر روزانه که در افراد کم‌برخوردار به ۴۵ درصد هم می رسد، از نان روزانه تامین می شود، میانگین مصرف سرانه نان در جهان حدود ۶۵ کیلوگرم و مصرف سرانه سالانه نان در ایران ۳۷ درصد بیش از متوسط مصرف سرانه سالانه کشورهای خاورمیانه است.

با توجه به اهمیت این موضوع، دست اندرکاران حوزه سلامت ضرورت پخت نان کامل و سالم در کشور را یادآور شده‌اند و بر این موضوع تاکید دارند، اما کیفیت نان این روزها در استان سمنان تا حدی کاهش یافته که موجب گلایه شهروندان شده و نظارت و بررسی مسوولان خواسته اصلی مردم است.

به نظر می‌رسد علت‌یابی این حلقه مفقوده‌ تنها و تنها با نظارت و اعمال قانون به سرمنزل مقصود می‌رسد.