به گزارش سایت طلا، روسها هواپیمای رادارگریزشان را "جنگنده نسل پنجم" نامیدهاند و آمادهاند تا آن را برای مقابله با سامانههای دفاع هوایی غرب به کار بگیرند.
پسازآنکه جنگنده رادار گریز سوخو-۵۷ روسیه برای نمایش در نمایشگاه هوایی ژوهای چین به این کشور فرستاده شد، حالا این کشور تلاشهای تبلیغاتیاش را گسترش داده و بر روی کارایی این جت در مقابله با سامانههای دفاع هوایی غربی، بهویژه پاتریوتهای ساخت آمریکا، تأکید و تبلیغ زیادی میکند.
سرگئی چمزوف، مدیرکل شرکت دولتی روستک روسیه دراینباره به این نکته اشاره کرد که نسخه صادراتی Su-۵۷E در این نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد. طبق گزارش تاس، خبرگزاری روسیه، چمزوف با تأکید بر قابلیتهای Su-۵۷، آن را تنها جنگنده نسل پنجمی نامید که در برابر سامانههای دفاع هوایی پیشرفته غربی مثل Patriot، NASAMS و IRIS-T مؤثر است.
او در صحبتهایی تأکید کرد که این هواپیما مأموریتهای رزمی را با موفقیت پشت سر گذاشته که احتمالاً این مأموریتها در اوکراین بوده و درعینحال توانایی استقرار موشکهای کروز رادار گریز پیشرفتهای مثل Kh-۶۹ را داراست.
در گزارش روستک دراینباره میخوانیم: «در تولید این هواپیمای رادار گریز، همکاری گستردهای در جریان است.»
قرار بر این است تا در نمایشگاه ژوهای چین، Su-۵۷E برای اولین بار بهصورت بینالمللی رونمایی شده و بخشی از برنامه پروازی نمایشگاه هوایی خواهد بود تا چابکی این هواپیما در مانورهای آکروباتیک به نمایش گذاشته شود.
چمزوف درعینحال به این نکته اشاره کرد که قابلیت رصد پایین و توانایی Su-۵۷E در استقرار تسلیحات هدایتشونده، در کنار دقت بالای این جنگنده، توجه خریداران بالقوه خارجی را به خود جلب خواهد کرد. او دراینباره گفت: «این هواپیما پتانسیل صادرات بالایی دارد و موردتوجه متخصصان و مشتریان خارجی قرارگرفته است.»
Su-۵۷E علاوه بر شرکت در نمایشهای هوایی، در یک پارکینگ ثابت در کنار مجموعهای از تسلیحات هوایی پیشرفته که توسط شرکت تسلیحات موشکی تاکتیکی توسعه دادهشده، به نمایش گذاشته خواهد شد.
روسیه در این نمایشگاه با چندین مهمات پیشرفته شرکت خواهد کرد که برخی از آنها اولین حضور بینالمللی خود را خواهند داشت. این تسلیحات شامل موشک ضدرادار Kh-۵۸USHKE، موشک هدایتشونده Grom-E۱ و بمبهای هوایی K۰۸BE و UPAB-۱۵۰۰B-E هستند.
روسیه درعینحال قصد دارد تا در این نمایشگاه، موشک کروز با دقت بالا و نسل جدیدش به نام Kh-۶۹ که دارای قابلیت رادار گریزی نیز هست را به نمایش بگذارد. هدف از این کار، تأکید بر تطبیقپذیری Su-۵۷E در عملیات جنگی و سازگاری با طیف وسیعی از تسلیحات پیشرفته است.
ازآنجاکه نمایشگاه هوایی ژوهای بهعنوان صحنه برجستهای در تبلیغات دفاعی است، احتمالاً ادعای مسکو درباره اثربخشی Su-۵۷ در برابر سیستمهای دفاعی غربی باهدف نمایش فناوری پیشرفته جنگنده خود و درنتیجه جذب مشتریان جدیدی در بازار دفاعی جهانی خواهد بود.
این در حالی است که شرکت هواپیمایی United (UAC) که بخشی از شرکت دولتی روستک روسیه است، قبلاً اعلام کرده بود که آمادگی عرضه Su-۵۷E به شرکای خارجی را دارد. پیش از آغاز این نمایشگاه نیز مقامات این شرکت با اشاره به اهمیت استراتژیک Su-۵۷، آن را نمادی از حاکمیت فنآوری و قابلیتهای علمی و فناوری پیشرفته روسیه توصیف کردند. طبق اعلام آنها تولید Su-۵۷ در حال افزایش است و آنها آماده ارائه آن به خریداران بالقوه خارجی هستند.
مسئولان این شرکت بهعلاوه با اشاره به پتانسیل بالای Su-۵۷ ، از آن بهعنوان یک محصول صادراتی بزرگ یاد کرده و اعلام کردند که یک دهه پیش، Su-۳۵ اولین حضورش را در همین نمایشگاه هوایی تجربه کرده و در طول این سالها، مشتریان بینالمللی متعددی داشته است.
مناقشه بر سر موفق یا ناکام بودن این جنگنده
باوجودی که مقامات روسی ادعا میکنند که این هواپیما با موفقیت مأموریتهای رزمی خود را پشت سر گذاشته ، اما جزئیات زیادی درباره حضور و درگیریهای این هواپیما در جنگ اوکراین وجود ندارد.
براساس گزارش اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا در ژانویه ۲۰۲۳، روسیه در حریم هوایی اوکراین، تنها در محدودههای توقف و دور از خط مقدم از Su-۵۷ استفاده کرده و ممکن است به دلیل نگرانی در مورد آسیبپذیری این جنگنده، تمایلی به ارسال Su-۵۷ به حریم هوایی مورد مناقشه نداشته باشد.
در این بین در اوایل سال جاری، حمله پهپاد اوکراینی به یک Su-۵۷ در یک پایگاه هوایی دور از خط مقدم ، باعث آسیب دیدن این جنگنده روس شد و حضور کمرنگ این جنگنده در نبرد با اوکراین، ممکن است به دلیل ناوگان کوچک آن باشد که احتمالاً مسکو را نسبت به پیامدهای سیاسی در صورت سرنگونی هواپیما محتاط کرده است.
بهعلاوه، کندی در توسعه سیستم هواپیما و تأخیر در طراحی آن، کارایی Su-۵۷ را با مشکل مواجه کرده است.
گرچه اولین پرواز Su-۵۷ در سال ۲۰۱۰ انجام شد، اما تا به امروز کمتر از ۴۰ فروند از آن به ارتش روسیه تحویل دادهشده و به دلیل تنگناهای صنعتی و تحریمهای غرب، تولید آن در سال ۲۰۱۹ آغازشده است.
درعینحال، ویدئویی که اخیراً از نزدیک Su-۵۷ را به نمایش درآورده، نگرانیهایی را در مورد کیفیت ساخت آن ایجاد کرده و به شکل بالقوه مزایای تبلیغاتیای که روسیه با ارائه این هواپیما در نمایشگاه هوایی به دنبال کسب آن است را تضعیف میکند.
درهرحال، آزمون واقعی جذابیت Su-۵۷ برای مشتریان بینالمللی بستگی به این دارد که در آینده چگونه این نگرانیها درباره عملکرد و قابلیتهای تولید آن برطرف شود.