هزینه هر باک بنزین سوپر ۳ میلیون تا ۶ میلیون تومان شد + جدول
آنطورکه دولت اعلام کرده است واردکنندهها میتوانند بنزین سوپر را با قیمت غیریارانهای وارد کشور کنند؛ این بهمعنای آن است که احتمالا بنزین سوپر با قیمتهای نزدیک به قیمت جهانی در داخل عرضه خواهد شد.
به گزارش سایت طلا، آنطورکه دولت اعلام کرده است واردکنندهها میتوانند بنزین سوپر را با قیمت غیریارانهای وارد کشور کنند؛ این بهمعنای آن است که احتمالا بنزین سوپر با قیمتهای نزدیک به قیمت جهانی در داخل عرضه خواهد شد.
روزنامه همشهری نوشت: براساس مصوبه هیأت وزیران، واردات بنزین سوپر آزاد شد.
در حال حاضر میانگین قیمت بنزین سوپر با اکتان ۹۵ در جهان یک دلار و ۲۶ سنت و قیمت بنزین سوپر فوب خلیجفارس حدود ۱/۲دلار در هر لیتر است. این بهمعنای آن است که اگر واردکنندهها هر لیتر بنزین سوپر را با دلار آزاد وارد کشور کنند قیمت هر لیتر بنزین سوپر همین امروز معادل ۸۴ هزار تومان خواهد بود. چنانچه آنها بنزین را با دلار نیمایی وارد کشور کنند قیمت هر لیتر بنزین سوپر رقمی معادل ۶۳ هزار تومان است.
به این ترتیب میتوان گفت هزینه پر کردن مخزن سوخت یک خودرو با ظرفیت باکی معادل ۵۰ لیتر چنانچه بنزین سوپر با دلار آزاد وارد کشور شود دستکم ۴ میلیون تومان و درصورتی که با دلار نیمایی وارد کشور شود ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.
افزایش هزینههای خودروهای خاص
بهنظر میرسد بخش عمده این افزایش هزینهها مربوط بهخودروهای خاص بهویژه خودروهای توربو است که عمدتا از بنزین سوپر استفاده میکنند و عموم مردم مشمول هیچ افزایش هزینهای نخواهند شد. رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران در همین رابطه گفت: عمده متقاضیان بنزین سوپر، خصوصا در کلانشهرها، دارندگان اتومبیلهای جدید وارداتی هستند که دغدغه این قشر، توزیع مستمر و ساختارمند بنزین سوپر است که بتوانند بنزین مناسب با خودروی خود را در هر زمان فراهم کنند؛ درواقع تقاضا برای این نوع بنزین وجود دارد و عدمعرضه آن مشکلاتی را بهوجود آورده است و دولتها امکان تولید مستمر و عرضه آنرا ندارند.
او اضافه کرد: اکنون با آزادسازی واردات بنزین سوپر، ظرفیتهای تولید و عرضه بنزین یورو ۴ و حتی یورو ۵ با اکتان بالا در کشور افزایش خواهد یافت. سخنگوی صنف جایگاهداران تأکید کرد:طی سالهای اخیر، بهدلیل افزایش مصرف بنزین در کشور، دولت بهخاطر افزایش تولید و عرضه بنزین، تولید و عرضه بنزین سوپر را هرازگاهی متوقف میکرد و اولویت پالایشگاهها به تولید بنزین معمولی و یورو ۴ اختصاص داشت و درواقع دولت چارهای جز این کار نداشت.