وضعیت هوای تهران نارنجی/علت آلودگی هوای پایتخت چیست؟

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۱۰ و در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۱۰ و در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته شاخص کیفیت هوا بر روی عدد ۱۲۱ بوده و هوای تهران آلوده بود.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک، ۱۶۴ روز هوای قابل قبول و ۷۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوای ناسالم داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۸ روز هوای پاک، ۱۷۱ روز هوای قابل قبول و ۵۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۶ روز ناسالم برای همه افراد داشته است.

علت آلودگی هوای پایتخت طی روزهای اخیر چیست؟

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران توضیحاتی درباره علت آلودگی هوای پایتخت ارائه داد.

فاطمه کریمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره آلودگی این روزهای هوا در تهران بیان داشت: دلیل بالا رفتن شاخص کیفیت هوای تهران، پایداری شرایط جوی و عدم وزش باد مؤثر است که همه ساله در همین ایام شاهد آن هستیم. این وضعیت زنگ خطری برای کاهش شرایط کیفی هوا در روزهای پیش‌رو است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم شرایط پایدار جوی، انتظار می‌رود شرایط آلودگی هوا ادامه داشته باشد.

کریمی بیان داشت: در این شرایط به عموم شهروندان به ویژه گروه‌های حساس مانند سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی توصیه می‌کنیم تا از تردد غیر ضرور در سطح شهر خودداری کنند.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران همچنین ضمن اشاره به اینکه هر گونه کاهش مصرف سوخت از جمله سوخت مازوت و گاز مایع در نیروگاه‌های تولید برق تبعاتی را به همراه دارد و لازم است مردم و به ویژه فعالان محیط‌زیست به این مسئله توجه داشته باشند، بیان کرد: بخشی از رویکرد کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های برق رویکرد بهینه سازی استفاده از انرژی است که حتماً باید در دستور کار وزارت نیرو، فعالان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد چرا که هر چه در زمینه در سیاست گذاری برای کاهش آلودگی هوا فعالیت کنیم تا زمانی که مردم پای کار نیایند و اصلاح الگوی مصرف را رعایت نکنند، توفیق چندانی حاصل نمی‌شود بنابراین بخش اعظم این موضوع به فعالیت‌های فرهنگی مربوط می‌شود و اصلاح الگوی مصرف باید برای مردم تبیین شود تا میزان مصرف به اندازه استانداردهای مطلوب باشد.

لزوم سیاست گذاری برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک

وی با بیان اینکه بخش دیگر این رویکرد نیز به دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت نیرو مربوط می‌شود و این دستگاه‌ها باید سیاست‌هایشان را به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک ببرند، ادامه داد: اخیراً مباحثی در مورد ایجاد نیروگاه‌های با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی مطرح است که امیدواریم با توجه به اهمیت این حوزه به ویژه برای نیروگاه‌ها حتماً با دقت و سرعت بالاتری محقق شود تا کاهش مازوت سوزی که صورت گرفته جبران شود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با اشاره به قطعی‌های برق برنامه ریزی شده گفت: دستگاه متولی این امر یعنی وزارت نیرو باید مشخص کند که هر کدام از نیروگاه‌هایی که فعلاً از مدار مازوت سوزی خارج شدند چه مقدار از برق کشور را تأمین می‌کردند و قطعی برق باید به صورت عادلانه و با توجه به برنامه زمان بندی انجام شود تا هیج فردی دچار مشکل نشود.

کاهش آلودگی هوا با قطعی برق را نمی‌توانیم به عنوان یک دستاورد و آورده مثبت در نظر بگیریم

کریمی با اشاره به اینکه قطعی‌های برق در راستای کاهش مازوت سوزی و سوخت سنگین مؤثر است اما برای اینکه بفهمیم قطعی برق چه سهمی از کاهش آلودگی هوا دارد به یک مدل سازی گسترده نیاز داریم، افزود: کاهش آلودگی هوا با قطعی برق را نمی‌توانیم به عنوان یک دستاورد و آورده مثبت در نظر بگیریم چرا که صرفاً به‌عنوان یک راه حل موقت در نظر گرفته شده است. کاهش آلودگی هوا با موضوع‌های مختلفی از جمله استفاده از سوخت پاک، ایجاد رویه مصرف بهینه سوخت و انرژی و استفاده از دستگاه‌های استاندارد که مطابق با امکانات روز دنیا باشد، محقق می‌شود و وزارت صمت و خودروسازان باید به این سمت حرکت کنند.