به گزارش سایت طلا، قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی از ۴۰۰ میلیون تومان فراتر رفت، افزایش قیمتی که خرید خودرو را برای بسیاری از مردم غیرممکن خواهد کرد.
براساس آخرین اخبار خودرو، با انتشار لیست جدید قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا، کف قیمت کارخانهای خودرو به بالای ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. این تغییر، بسیاری از متقاضیان خودرو را در شوکی عمیق فرو برده است.
ارزانترین و گرانترین محصول ایران خودرو
طبق آخرین اعلام ایرانخودرو، ارزانترین محصول این خودروساز، پژو ۲۰۷ با موتور TU3، با قیمت حدود ۵۹۰ میلیون تومان عرضه میشود. در سوی دیگر، دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال، با قیمت حدود ۹۴۳ میلیون تومان به گرانترین محصول این شرکت تبدیل شده است.
ارازنترین و گرانترین محصول سایپا
در خودروسازی سایپا نیز شرایط مشابهی حاکم است. ارزانترین محصول این شرکت، کوییک S با استاندارد ۸۵گانه، با قیمت حدود ۴۰۵ میلیون تومان معامله میشود. در عین حال، شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک، گرانترین خودرو سایپا، با قیمت حدود ۸۶۲ میلیون تومان عرضه میشود.
باتوجه به قیمتهای اعلامی، کوییک S با استاندارد ۸۵ گانه، پایینترین قیمت کارخانه ای را در میان تمام محصولات تولید داخل دارد. بنابراین، کف قیمت خودرو در مبدأ از مرز ۴۰۰ میلیون تومان عبور کرده است، اتفاقی که میتواند پیامدهای منفی زیادی را برای متقاضیان به همراه داشته باشد.
تا قبل از این، افرادی که توان خرید خودرو از بازار را نداشتند به سراغ ثبتنام در طرحهای فروش خودروسازان میرفتند تا بلکه از این راه صاحب خودرو شوند. ولی اکنون با این افزایش قیمت، به احتمال زیاد بخش قابلتوجهی از این متقاضیان، از دایره خریداران خودرو حذف خواهند شد.
خودرو |
۳ آذر ۱۴۰۳ |
۴ آذر ۱۴۰۳ |
سورن پلاس دوگانهسوز EF۷ مدل ۱۴۰۳ |
۸۱۰ میلیون تومان |
۸۱۵ میلیون تومان |
سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۳ |
۷۸۰ میلیون تومان |
۷۹۰ میلیون تومان |
دنا پلاس ششدنده ارتقایافته مدل ۱۴۰۳ |
۹۸۵ میلیون تومان |
۹۸۵ میلیون تومان |
دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳ |
یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان |
یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان |
پژو پارس XU۷p مدل ۱۴۰۳ |
۷۳۰ میلیون تومان |
۷۳۰ میلیون تومان |
۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳ |
۶۹۰ میلیون تومان |
۷۲۰ میلیون تومان |
۲۰۷ دندهای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳ |
۷۸۰ میلیون تومان |
۸۰۰ میلیون تومان |
۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای مدل ۱۴۰۳ |
یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان |
یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان |
رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳ |
۷۲۵ میلیون تومان |
۷۲۵ میلیون تومان |
رانا پلاس سقفشیشهای ارتقایافته مدل ۱۴۰۲ |
۷۲۰ میلیون تومان |
۷۲۰ میلیون تومان |
تارا دندهای V۱ مدل ۱۴۰۳ |
۷۸۵ میلیون تومان |
۷۹۰ میلیون تومان |
تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ |
۹۵۰ میلیون تومان |
۹۶۰ میلیون تومان |
تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳ |
یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان |
یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ |
۶۶۰ میلیون تومان |
۶۵۵ میلیون تومان |
ساینا S دندهای تیپ DA مدل ۱۴۰۳ |
۴۵۰ میلیون تومان |
۴۵۰ میلیون تومان |
کوئیک GX L دندهای مدل ۱۴۰۳ |
۴۴۵ میلیون تومان |
۴۴۵ میلیون تومان |
کوئیک SR دندهای مدل ۱۴۰۳ |
۴۵۰ میلیون تومان |
۴۵۰ میلیون تومان |
اطلس مدل ۱۴۰۳ |
۵۵۰ میلیون تومان |
۵۶۰ میلیون تومان |
سهند S |
۵۲۵ میلیون تومان |
۵۴۰ میلیون تومان |
شاهین دندهای مدل ۱۴۰۳ |
۸۰۰ میلیون تومان |
۸۰۰ میلیون تومان |
شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ |
۸۵۰ میلیون تومان |
۸۵۰ میلیون تومان |
شاهین پلاس مدل ۱۴۰۳ | یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۵۰ میلیون |
واکنشهای گسترده به افزایش قیمت کارخانه ای خودروها
این افزایش قیمتها نه تنها مردم را ناراضی کرد، بلکه واکنش نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت. آنها وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس احضار کردند تا دلایل این افزایش قیمتها را توضیح دهد. وزیر صمت در پاسخ به سوالات نمایندگان، به تشریح عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو پرداخت.
ایرانخودرو و سایپا در ساعات پایانی روز ۲۷ آبان ۱۴۰۳، لیست جدید قیمت محصولات خود را در سایت کدال سازمان بورس منتشر کردند. حال پس از گذشت حدود پنج روز، قیمتهای جدید برای مصرفکنندگان بهروزرسانی شده است که به معنی پایان امید برای پایین آمدن مجدد قیمتها است.
مصرفکنندگان اکنون با چالشی جدید روبهرو هستند، چرا که قیمتهای کارخانهای خودرو به سطحی رسیده که پیشتر در بازار آزاد مشاهده میشد.