سایت خبری طلا

صدای نقره را به بازار برسانید

منبع: هوای بانا


در حاشیه اولین نمایشگاه طلا و جواهر اهواز که فرصتي پیش آمد که به افشین تقی‌زادگان عضو‌کارگروه نقره اتحادیه طلا و جواهر مشهد هم‌صحبت شویم و از فرصت‌ها و تهدیدات این صنعت باخبر شویم


در حاشیه اولین نمایشگاه طلا و جواهر اهواز که فرصتي پیش آمد که به افشین تقی‌زادگان عضو‌کارگروه نقره اتحادیه طلاو جواهر مشهد هم‌صحبت شویم و از فرصت‌ها و تهدیدات این صنعت باخبر شویم. رشد صد و سی درصدی نقره از دی ماه پارسال تا الان

بازاری پر بازده برای سرمایه گذاری مهیا کرده است.

افشین تقی‌زادگان  عضو‌کارگروه  نقره اتحادیه طلا و جواهر مشهد از تلاش تولیدکنندگان نقره به اندازه‌ی سازندگان طلا و جواهر گفت و افزود: همان کاری که بر روی سرویس طلا صورت می‌گیرد به همان مقدار بر روی نقره انجام می‌شود. طلا برای عرضه به بازار ده درصد اجرت ساخت می‌گیرد که رقمی متوسط در هر گرم پانصد هزار تومان ( به قیمت روز) برآورد می‌شود، اما این رقم به طور ثابت و گرمی سی هزار تومان در نقره است. از تولیدکنندگان نقره در کشور حمایتی صورت نمی‌گیرد. از بانک‌ها و موسسات دولتی انتظار حمایت داریم. اعطای وام‌ و تسهیلات کم‌بهره باعث رونق بازار نقره می‌شود. با اعطای این وام و در نظر گرفتن یکسال تنفس ( در بازپرداخت)، تولیدکنندگان تمايل بیشتری برای فعالیت پیدا می‌کند و در نتیجه جلوی عرضه‌ی کالای قاچاق که بعضا هم از کیفیت استاندارد به دور است، سد می‌شود.

تقی‌زادگان در ادامه گفت: فعالان این عرصه از طریق تامین تجهیزات به‌روز و راه‌اندازی کارگاه‌های متوسط و بزرگ علاوه بر اشتغال‌زایی می‌توانند در عرصه‌ی بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشند و از طریق حضور در بازارهای جهانی به ارزآوری و رشد اقتصادی کشور کمک کنند. سالهاست مشکلات صنف نقره تنها از طریق اتحادیه طلای مشهد پیگیری می‌شود و در این راه تنها ماندیم. البته که اتحادیه تهران هم حمایت‌هایی را آغاز کرده که این حرکت را به فال نیک می‌گیریم و انتظار داریم در سراسر کشور گسترش پیدا کند‌.

مدیر بنکداری نقره تقی‌زادگان از وجود بازارهای بکر جهانی به ویژه حوزه خلیج‌فارس خبر داد و اظهار داشت: ظرفیت صادراتی نقره مهیا است، اما محدودیت‌های قانونی شرایطی را رقم زده که تنها امکان صادرات سيصد گرم نقره را داریم، این میزان به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای بازار جهانی نبوده و نیست و عملا ایران را با وجود ظرفیت‌های بالقوه از بازار جهانی حذف می‌کند‌. البته از طرفی هم برندسازی، شناساندن نقره‌ی ایران و تولید مناسی با فرهنگ و سلیقه مخاطب هم در صادرات موثر است. اگر می‌خواهیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم، باید در دستورالعمل‌های وضع شده، تجدیدنظر کنیم.

 عضو‌کارگروه نقره اتحادیه طلاو جواهر مشهد در پایان گفت: چالش دیگری که صنف نقره‌سازی و نقره‌فروشان با آن دست به گریبان هستند، ارزش افزوده‌ی وضع شده‌ای است که حیات صنف را تهدید می‌کند. بلایی که سال ۱۳۸۷ بر سر طلا آمد و این صنعت را با تهدید جدی مواجه کرد. نگاه به دو فلز گران‌بهای طلا و نقره باید یکسان باشد. هر دو داری ارزش افزوده بوده و با استقبال بازار روبه‌رو هستند. اگر کارگاه‌ طلا در ماه پنج کیلو طلا تولید می‌کند، در شرایط مساوي کارگاه‌ نقره پنجاه کیلو تولید می‌کند، اما با این تفاوت که در بحث درآمدی تفاوت معنادار‌ی میان این دو فلز گرانبها وجود دارد. باید از تولیدکنندگان و فروشندگان حمایت شود.صنف نقره از داشتن پایگاه خبری و رسانه محروم است و همه به دنبال طلا هستند. از رسانه می‌خواهیم و انتظار داریم صدای نقره‌ی کشور باشند.