نمایشگاهی برای مسئولین!
سایت طلا: بیستمین نمایشگاه مطبوعات روز گذشته پس از هفت روز به کار خود پایان داد، و اهالی خبر در همایشی یکهفته ای در فضایی رسانه ای دور هم جمع شدند.
نخستین نمایشگاه مطبوعات دولت یازدهم با یک سال تأخیر بالاخره امسال با شعار «رسانه، آزادی مسئولانه» برگزار شد، تا بیستمین نمایشگاه اهالی رسانه را با فراز و نشیب هایی خاص کلید بزند.
در نمایشگاه امسال که قدم می زدی بیش از هر چیز جماعتی به چشم می آمد که دنبال شخصیتی می دویدند تا وی را به غرفه خود راهنمایی کنند و یا حداقل مصاحبه از این مقام مسئول بگیرد.
از وزیر و روسای دولتی گرفته تا نمایندگان مجلس و احزاب و مسئولین نهادها و سازمانهای دولتی و صنفی... همه و همه گویا در این یک هفته علاقه ای وصف ناشدنی به مطبوعات و رسانه ها پیدا کردند.
مسئولین و نمایندگانی که حتی در دیگر ایام سال حتی به تلفن های همراه خود جواب نمی دهند و از مصاحبه گریزانند، با پای خود به این نمایشگاه قدم رنجه نموده، و گوی سبقت را از رقیبان برای مصاحبه با خبرگزاری ها و جراید می ربایند.
یکی از مسولین خبری خبرگزاری های مطرح با این عنوان که این ایام رفت و آمد مسئولین در این غرفه بسیار زیاد است، عنوان می کند که در برخی از مواقع از چند جای غرفه برای پذیرایی همزمان مسئولین استفاده می کنند.
در همین حال برخی از خبرگزاری های مطرح با حضور پر رنگ و وسیع خود در نمایشگاه به همراه گسیل قسمتی از تحریریه به نمایشگاه، برخی دیگر از رسانه های متوسط و کوچک را به انزوا راندند. برخی از این غول های رسانه ای دیگر جایی برای عرض اندام نشریان و پایگاههای خبری دیگر نگذاشته بودند. رسانه هایی که توان رقابت با مطرح ترین و پر هزینه ترین خبرگزاری های کشور را دارند.
از دیگر معضلات نمایشگاه امسال مطبوعات گسسته بودن غرفه های نشریان کودکان و نوجوانان بود. پخش بودن این نشریان عملاً مخاطبان کودک و نوجوان را به خود جذب نمی کرد، و نمایشگاه بیستم در ترغیب و آشنایی کودکان با نشریات، جراید و رسانه ها ناتوان بود. این بود که اکثر غرفه کودکان و نوجوانان خلوت و بدون حضور نونهالان و خردسالان بود.
از دیگر موارد نمایشگاه امسال عدم برگزاری جشنواره مطبوعات با نمایشگاه مطبوعات بود. معمولاً در سنوات گذشته نمایشگاه مطبوعات با جشنواره مطبوعات همزمان برگزار می شد و با برگزاری این نمایشگاه، بهترین آثار خبرنگاران و اهالی رسانه معرفی و از پدیدآورندگان آن تقدیدر می شد.
اما امسال معاون مطبوعاتی ارشاد با اعلام دلایلی جشنواره مطبوعات را برگزار نکرد، و فقط در این نمایشگاه به نمایش رسانه ها اکتفا کرد.
آنچه بیش از همه در برگزاری نمایشگاهی بزرگ در حد واندازه رسانه ای کشور مورد انتظار است؛ هدف گذاری آن از طرف متولیان رسانه کشور است. اگر مقصود برگزاری نمایشگاه مطبوعات آشنایی مردم و ایجاد ارتباط با رسانه هاست، این نمایشگاه با نواقص زیادی مواجه بود، و اگر هدف ایجاد فضایی برای نمایش و رقابت رسانه ای باشد باید فضایی در جهت رقابت پذیری و محیطی برابر برای همه رسانه ها ایجاد کرد. و اگر هم رقابت برای پذیرایی و مصاحبه با مسئولین و چهره هاست، که تکلیف معلوم است.
با این اوصاف نباید از ذات برگزاری این نمایشگاه بدون انصاف گذشت. مسلماً برگزاری این نمایشگاه از عدم برگزای آن موجه تر به نظر می رسد، و این نمایشگاه می تواند گام بزرگی در ارتباط و تعامل سازنده عموم مردم با این رکن چهارم دموکراسی و ایجاد جامعه ای پویا و پاسخگو بردارد.
امید است تجربه اول این دولت در برگزاری نمایشگاه مطبوعات، در آینده جشنواره ها و نمایشگاههای قوی تر و در شأن این بخش مهم و همه اعضای آن کلید بزند./ج
* گزارش تصویری نمایشگاه در گالری سایت طلا و یا لینک زیر؛
http://www.tala.ir/photogallery.php?grp0=220&grp1=184
انتهای پیام