سایت خبری طلا

ثبات تعرفه موبایل و تغییر تعرفه تلفن ثابت/ یک فصل زمان برای بازپس‌گیری بازار نفت ایران/ خطر انحصار در واردات خودرو/ جهش شاخص بورس

افزایش واردات نفت هند از ایران پس از تفاهم هسته‌ای، رشد ۲۰۹۹ واحدی شاخص بورس، نامه نگاری شورای رقابت با وزیر صنعت درباره خطر انحصار در واردات خوردو، بازارهای نفت ایران پس از تحریم و ..برخی از مهمترین اخبار امروز اقتصادی است.



گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز پانزدهم فروردین ماه 1394 به شرح زیر است:

* مشترکان اپراتور دوم 8.6 میلیارد پیامک نوروزی زدند
اپراتور دوم تلفن همراه تعداد پیامک‌های تبادل شده از سوی مشترکانش را در نوروز امسال، 8 میلیارد و 640 میلیون اعلام کرد. گفتنی است بر اساس آماری که این اپراتور در سال گذشته اعلام کرده بود، در فاصله زمانی 28 اسفند 92 تا 13 فروردین 93 در مجموع 10 میلیارد و 251 میلیون پیامک نوروزی توسط مشترکان ارسال شده بود.

* ثبات تعرفه موبایل و تغییر تعرفه تلفن ثابت در سال 94/ تعیین تکلیف سفر اردوغان تا عصر امروز
وزیر ارتباطات گفت: در سال 94 تعرفه‌ها در بخش موبایل بدون تغییر باقی می‌ماند اما در بخش تلفن ثابت تغییر تعرفه رخ خواهد داد. محمود واعظی گفت: همچنین توسعه ICT در مناطق محروم و مناطق کمتر توسعه یافته جزء اولویت‌های سال 94 است که به طور جدی پیگیری می‌شود، همچنانکه در سال 93 برای اولین بار 8 هزار روستا به اینترنت متصل شد و امسال قرار است به 25 هزار روستا اینترنت ارائه شود.

* کاهش قیمت سکه و ارز/ نوسان قیمت‌‌ها در بازار+جدول
معاملات بازار سکه ارز امروز با نوسان زیادی همراه بود، اما با گذشت ساعاتی از روز جو روانی حاکم بر بازار تعدیل شد و تا این لحظه سکه طرح جدید با 7 هزار تومان کاهش 929 هزار تومان و دلار با 38 تومان افت قیمت 3358 تومان به فروش رسید. البته این روند نزولی در ساعات اولیه شروع به کار بازار شدت بیشتری داشت به طوری که قیمت دلار به 3220 تومان رسید، اما با گذشت ساعت‌هایی نرخ دلار بار دیگر افزایش یافت و هم اکنون 3258 تومان معامله می‌شود که قیمت نیر 38 تومان نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد.

* فروش بلیت هواپیمای چارتری در نوروز نداشتیم/حفظ جان مسافر بر پرواز با ریسک ارجحیت دارد
معاون بازرگانی هما با تأکید بر اینکه فروش چارتری بلیت هواپیما برای نوروز نداشتیم، گفت: تاکید داریم ایمنی پروازها رعایت شود و امنیت جان مسافران بر انجام پرواز پر ریسک ارجحیت دارد. محمد خوشنویسان افزود: پروازهای فوق العاده این شرکت در ایام تعطیلات نوروزی، به سه مقصد عتبات، کیش و مشهد همچنان ادامه خواهد داشت، تا مسافران بتوانند برای این سه مقصد به سهولت پرواز کنند.

* گزارش مکتوب رئیس شورای رقابت به وزیر صنعت/ طرح ساماندهی، واردات خودرو را انحصاری می‌کند
عضو ناظر شورای رقابت از ارائه گزارش مکتوب رئیس این شورا به وزیر صنعت در مورد ایجاد انحصار در واردات خودرو با اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو خبر داد. عیسی امامی توضیح داد: از نظر شورای رقابت، با توجه به وضعیت واردات خودرو به کشور اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو باعث ایجاد انحصار در این بخش خواهد شد و به همین دلیل نقطه نظرات شورای رقابت در گزارشی مکتوب به وزارت صنعت ارائه شد.

* مناطق آزاد اولین میزبان سرمایه گذاران بعد از رفع تحریم‌ها
مشاور رئیس‌جمهور گفت: با به امضاء رسیدن توافق نهایی میان ایران و 1+5 ، مناطق آزاد کشور میزبان موج اول ورود سرمایه گذاران به کشور هستند. ترکان ادامه داد: در واقع موضوع تاکنون یکی بود: حفظ حقوق ملت ایران. اما در یک جا با تدبیر عمل شد که نتایج آن را امروز می‌بینیم و در یک جا بی تدبیر عمل شد که موجب سهمگین ترین خسارت های مالی برای کشور شد.

* متن جدید قراردادهای نفت و گاز سپتامبر در لندن رونمایی می‌شود/ مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا
رئیس کارگروه تدوین قراردادهای جدید صنعت نفت از رونمایی متن جدید قراردادهای نفت و گاز در لندن در سپتامبر سال جاری خبر داد و گفت: طی سال گذشته مذاکراتی را با برخی از شرکتهای بزرگ نفتی به منظور ورود به صنعت نفت و گاز ایران داشته‌ایم. سیدمهدی حسینی با اشاره به تاثیر مثبت مذاکرات بر روند توسعه صنعت نفت گفت: پیش از این، ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به ایران با مشکلات تحریم مواجه بود و آنها همواره مشکلات قانونی را برای عدم همکاری با ایران ابراز می‌کردند ولی با انجام مذاکرات سازنده به نظر می‌رسد مشکلات قانونی برای حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران رفع شود.

* مرغ 7100 تومان شد/ دلایل افزایش قیمت در ایام نوروز
ممنوعیت تردد کامیون‌ها، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کاهش عرضه نسبت به تقاضا از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ در ایام نوروز عنوان شد. براساس این گزارش اگرچه بخشی از مرغ‌های ذخیره‌شده برای کنترل قیمت در بازار توزیع شد،اما علی‌رغم تلاش دولت باز هم جلوی روند افزایشی قیمت‌ها گرفته نشد و قیمت این محصول به حدود 9 هزار تومان رسید.

* واردات نفت هند از ایران از این ماه افزایش می‌یابد
اکانامیک تایمز اعلام کرد با انجام تفاهم هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 میزان واردات نفت هند از ایران احتمالا از این ماه افزایش می‌یابد.براساس این گزارش هندوستان دومین کشور بزرگ خریدار نفت از ایران بعد از کشور چین است اما ماه گذشته برای نخستین بار طی دهه گذشته، نفت از ایران وارد نکرد و به نظر می‌رسد این محدودیت واردات نفت از ایران بعد از سفر اوباما به هند و تهدید به رعایت چارچوب تحریم‌ها صورت گرفت.

* بعد از بیانیه لوزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه افزایش می‌‌یابد
وزیر امور اقتصادی ترکیه گفت: با انجام تفاهم در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 میزان مبادلات ایران و ترکیه در آینده افزایش خواهد یافت.به گفته محمت سینسک این تفاهم می‌تواند گام نخست به سوی برداشته شدن تحریم‌ها شود و از سوی دیگر نه تنها باعث افزایش صادرات ترکیه به همسایگان بلکه کمکی به کاهش قیمت جهانی نفت نیز خواهد شد.

* سود هر سهم همراه اول 6308 ریال محقق شد
همراه اول اعلام کرد: سود هر سهم این شرکت مطابق صورت‌های مالی حسابرسی نشده اخیر مبلغ 6308 ریال محقق شده است.شرکت بورسی همراه اول اعلام کرد: سود هر سهم این شرکت مطابق صورت‌های مالی حسابرسی نشده اخیر مبلغ 308ر6 ریال محقق شده است.

* شاخص کل بورس 2 هزار و 99 واحد افزایش یافت/ ورود به کانال 67 هزار واحد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 2 هزار و 99 واحد به رقم 67 هزار و 827 واحد رسید. ارزش روز بازار امروز به 303 هزار میلیارد تومان رسید، امروز معامله‌گران بورس 389 میلیون و 363 هزار برگه بهادار در قالب 24 هزار و 835 نوبت معامله و به ارزش 128 میلیارد تومان داد و ستد کردند.