دیپون، اعتبار زنجیرهای طلای داخل
سایت طلا_ لالجینی: برای ورود به عرصه های بین المللی و رقابت در بازارهای جهانی طلا، باید به کیفیت کارهای داخلی اهمیت ویژه ای قائل شد.
کمتر کسی است دربازار داخلی طلاوجواهر که،با نام دیپون و زنجیرهای طلای آن ناآشنا باشد. اهمیت ویژه این شرکت به کیفیت زنجیرهای تولیدی و رعایت استاندارهای لازم باعث شده که شرکت دیپون علاوه بر حضور در عرصه بین المللی و بازارهای جهانی طلاوجواهر، سال گذشته جایزه ویژه کیفیت و استاندارد را ازآن خود کرد.
محمدصادق لالجینی، مدیر عامل با انگیزه شرکت دیپون که سابقه 20 ساله در صنعت طلا و جواهر دارد، در گفتگو با سایت طلا، ورود و ظهور این شرکت را اینگونه بیان می کند:
از ابتدا دنبال حرکت بنیادی در صنعت طلا وجواهر بودیم، با این که در خارج از کشور کارخانه داشتیم، همیشه در پی خدمت به کشور و توفیق نفع بیشتر به مردم و میهنمان بودیم، در کشور 5 الی 6 هزار کارگاه و کارخانه ریختگی فعال هستند، ولی در زمینه زنجیر هرکسی وارد نمی شد چون ساخت زنجیر یک کار تخصصی است و ما در این زمینه ضعف داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز بازار داخل، شرکت دیپون وارد این عرصه شد، و ما زنجیرهایی را طبق استاندارد و کیفیت بالا تولید کردیم و طبق اخبار بازار داخل، هم اکنون واردات زنجیر دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
*کسب جایزه استاندارد در سال 89
مدیر عامل شرکت دیپون در رابطه با کسب جایزه استاندارد در سال گذشته می گوید: این شرکت موفق شد در سال 89 به عنوان تنها واحد نمونه استاندارد و کیفیت در صنعت طلاوجواهر را از بین 120 شرکت بزرگ از آن خود کند.
لالجینی اهتمام به کیفیت و رعایت استاندارد های بین المللی در زنجیرهای دیپون را از عوامل کسب این جایزه می داند و تاکید می کند : استفاده از مواد اولیه مناسب، آبکاری و پولیش خوب و همچنین برتری نسبت به برخی کارهای خارجی و قابل رقابت بودن با آنان همگی از معیارهای دریافت این جایزه بود. همچنین رعایت ملاک های استاندارد هم از نظر عیار و کنترل کیفیت و کسب ایزو و استاندارد های لازم در کسب این عنوان دخیل بود.
*حضور در بازارهای جهانی طلاوجواهر
برتری زنجیرهای دیپون در بازارهای داخلی باعث شده که این شرکت از تکاپو نیافتد و به فکر صادرات باشد. از همین رو مدیر عامل این شرکت تصریح می کند:
کیفیت بالای زنجیرهای دیپون، باعث شده تا این محصولات قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد، در همین راستا این شرکت با وجود تمام تحریم های بین المللی ، به امارات صادرات دارد و بواسطه طرفهای مورد اعتماد و ارتباطات شخصی در حال صادرات به اروپا نیز هستیم.
وی عدم حمایت برای صادرات و مشکل ارتباطات مالی را برای ارزآوری بیشتر برای کشور قابل توجه عنوان می کند.
*لزوم حمایت ریشه ای از صنعت طلاوجواهر کشور
لالجینی تسهیلات اعطایی دیگر کشورها را به صنعتگران مهم می داند و این امر را باعث کاهش قیمت تمام شده کالاها و قابل رقابت کردن محصولات در میدان های بین المللی اعلام می کند.
وی تاکید می کند: توجه به صنعت طلاوجواهر و حمایت از آن موجب ارزآوری و اشتغالزایی مناسب برای کشور خواهد شد. در حال حاضر سالانه یک میلیون دلار صادرات داریم که با حمایت های درست می توان این رقم را برای هرماه به ثبت رساند.
مدیر عامل شرکت دیپون ، معتقد است که باید دنبال راهکاری برای کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی برای رقابت با رقیبان خارجی بوده و از این میان نقش دولت را مهم می داند.
*نگاه مسئولان به صنعت طلاوجواهر، نگاه زینتی است
دولت در سالهای اخیر توجه خاصی به صنعت طلاوجواهر داشته است ولی کافی نبوده است، دیدگاهها هنوز دیدگاه صنعتی برای صنعت طلاوجواهر نیست و لزوم حمایت دولت به صنعت طلاوجواهر بیش از پیش احساس می شود.
ای سخنان را لالجینی در گفتگو با سایت طلا اعلام کرد.
وی با بیان این که در تولید طلاوجواهر، هم بازار کار داریم و هم نیروی آماده به کار و متخصص، اعلام می کند: ایران با قدمت هزار ساله در صنعت طلاوجواهر، باید جلوتر از رقیبان خود که سابقه کمتری را در صنعت طلاوجواهر دارند، باشند.
اگر می خواهیم که به آینده در این صنعت امیدوار باشیم باید حمایت ریشه ای به آن شود و با نگاه تریینی به صنعت طلاوجواهر نمی توان به فکر آن بود.
مدیرعامل شرکت دیپون می افزاید : این صنعت، صنعت خاصی است و از طریق بانکی نمی توان کارکرد، نقدینگی بالایی می خواهد، خواب طلا در آن زیاد است و در نهایت حمایت همه جانبه از آن را می طلبد.
*نقش نمایشگاه ها در رونق صنعت طلاوجواهر
نمایشگاه طلاوجواهر تهران که بهمن ماه برگزار شد فرصت خوبی برای شرکت های بزرگ تولید کننده طلاوجواهر بود تا محصولات خود را به طرز مستقیم در معرض نمایش و ارتباط نزدیکی را با مسئولان برقرار کنند.
در همین راستا مدیر عامل شرکت دیپون، نمایشگاه اخیر طلاوجواهر را اولین نمایشگاه می داند که با معیارهای نمایشگاه های معتبر جهان برابری می کرد.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاهها نشان داده که در تمام دنیا تاثیرگزاراست و در نمایشگاه سال89، تولید کننده و مشتری خیلی راحت با هم ارتباط برقرار کردند و این ارتباط با مسئولین نیز خیلی خوب و مفید بود.
لالجینی می گوید: در بازدیدی که آقای ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از غرفه دیپون داشت، آقای گوهربین به ایشان اعلام کرد، که " این شرکت دیپون، 90 درصد بازار را از نظر تولید را تامین کرده است و دیگر مشتری سراغ کار خارجی نمی رود"
و در کل برخوردهای مسئولین در این نمایشگاه با تولیدکنندگان امیدوار کننده بود.
*انجمن ها و تشکلها در پیشرفت این صنعت نقش بسزایی دارد.
مدیرعامل دیپون درباره NJO ها و انجمنها در صنعت طلاوجواهر می گوید: نقش انجمنها در این صنعت، بسیار موثر است و مفید و حرکت آنها باعث پیشرفت سطح این صنعت می شود. اتحادیه هم حرکتی انجام می دهد ولی سطحی است.
کار در این صنعت، کار ریشه ای و سرمایه ای را می طلبد، هم اکنون این صنعت ویرانه است وباید کار عمیق و اساسی انجام شود.
مثلا در بحث مالیات بر ارزش افزوده ، تلاش هایی شده ولی در این مسئله کسی حرف کسی را نمی فهمد.
*در سال جهاداقتصادی توجه ویژه ای به این صنعت شود
لالجینی ضمن اعلام خرسندی از نامگذاری امسال به نام سال جهاد اقتصادی اعلام می کند: امیدوارم در این سال همگام و همراستای این نامگذاری، بتوان حرکت خوبی انجام شود و با درآمد زایی و ارزآوری برای کشورمان، راه را برای رسیدن به قله های پیشرفت و ترقی میهنمان هموار سازیم.