سایت خبری طلا

بازدهی دلار منفی شد

سایت طلا: روند معاملات بازار ارز با نوسان دلار که ناشی از اخبار سیاسی و منطقه ای بود وارد افت و خیز نسبتاً شدید قیمتی و تغییر سطح دلار شد.




به گزارش سایت طلا، دلار در هفته گذشته با تغییر دادن سطح از محدوده 3270 تا 3285 تومان به 3220 تا 3250 تومان رسید که کارشناسان با مطلوب دانستن روند فعلی بازار پیش بینی می کنند دلار تا مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات در محدوده جدید در نوسان خواهد بود.

این گزارش حاکیست، بازار ارز از روز شنبه معاملات دلار را کاهشی آغاز کرد که با قرار گرفتن این اسکناس سبز بر بهای 3267 تومان، نسبت به آخرین روز کاری یعنی سه شنبه 16 تومان افت داشت.

دلار که در بازه قیمتی 3270 تا 3285 تومان به مدت 2 هفته در نوسان بود در هفته گذشته از این سطح قیمتی تنزل و در روز یکشنبه دلار با افت 23 تومانی به 3244 تومان رسید که البته نشانه هایی از سفته بازی و رفتار هیجانی در این بازار دیده نشد.

کارشناسان کاهش نرخ ارز را تحت تأثیر انتشار خبر مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا و خوش بینی فعالان به نتیجه این مذاکرات می دانند که کاهش تقاضای عمده در بازار و افزایش میزان صادرات نفت و گاز و کاهش موانع در مسیر صادرات غیر نفتی کشور طی ماههای اخیر نیز در این روند بی تأثیر نبود.
یورو و پوند در پایان معاملات روز یکشنبه بر بهای 4460 و 5455 تومان و هر درهم بر نرخ 886 تومان آرام گرفتند.

گزارش سایت طلا می افزاید، بازار ارز که تحت تأثیر جو روانی حاصل از مذاکرات در مسیر نزولی قرار گرفته بود با گفته عراقچی معاون وزیر امور خارجه از مثبت بودن فضای حاکم بر مذاکرات، ارزش دلار را در روز سه شنبه به 3212 تومان رساند و این در شرایطی است که فاصله بین نرخ خرید و فروش افزایش یافت که این امر حاکی از نااطمینانی بازار به قیمت فعلی دلار بود.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران پیش بینی می کنند در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، دلار تا سطح 3100 تا 3000 تومان کاهش می یابد البته آنها بر شکننده بودن این بازار نیز تأکید می کنند و بر این باورند کفه عرضه با ارزهای حاصل از صادرات پتروشیمی باید تقویت شود.

اما از روز چهارشنبه با نشانه هایی از مثبت نبودن روند مذاکرات در کنار بحران عراق بازار ارز در جهتی معکوس شاهد افزایش دلار تا سطح 3245 تومان بود که این ارز 33 تومان از افت قیمتش را در دو روز پایانی هفته جبران کرد اما با این وجود نسبت به روز شنبه 38 تومان کسر داشت.

در روز پنج شنبه یورو بر بهای 4420 تومان و پوند و درهم امارات بر نرخ 5440 و 884 تومان آرام گرفتند که همگی نسبت به آغاز هفته روی کاهش را به خود دیدند.

گفتنی است، کارشناسان معتقد هستند فراز و فرود قیمتی ارزها تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای در وین بر بازار حاکم خواهد بود اما آنچه حائز اهمیت است تأثیر دلال بازی و سفته بازی در تعیین قیمت ها و ایجاد رفتارهای هیجانی به حداقل رسیده است./ج


انتهای پیام