به گزارش اقتصادنیوز، در نظام بانکداری خدمات همراه با هزینه های متفاوتی ارائه می شود که تماما به تایید بانک مرکزی رسیده است. در برخی از این خدمات از جمله دریافت کارمزد ارسال پیامک تراکنش حساب، بانک مرکزی برای آن که فضای رقابتی در بین بانک ها وجود داشته باشد کارمزد را یکسان اعلام نکرده و حق انتخاب را برای بانک ها در رابطه با جذب مشتری باز گذاشته است.
تا چندی قبل پیامک های ارسالی در مورد تراکنش حساب مشتریان مشمول دریافت هزینه نبود و بانک ها هزینه ارسال را از حساب خود به اپراتورها می پرداختند. با این حال مساله دریافت کارمزد اکنون به مساله ای جدی برای مدیران نظام بانکی بدل شده است و اغلب آنها معتقدند که نظام بانکداری کشور باید به سمت کارمزد محوری حرکت کند.
یکی از معاونان بانک ملی قبل از آغاز سال جاری در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها هزینه 10 هزار تومانی را برای ارسال پیامک تراکنش ها پیش بینی کرده بود.
در نهایت امروز (جمعه) در حالی پیامک کسر 5 هزار تومانی به صاحبان حساب های بانک ملی ارسال شده است که مشتریان اطلاعی از این موضوع نداشتند و البته در روز تعطیل امکان دسترسی به بانک را ندارند.
بعد از ارسال این پیامک ها، فضایی منفی در شبکه های اجتماعی نسبت به این تصمیم بانک ملی ایجاد شد تا جایی که حتی برخی اظهار نظرها بانک ملی را متهم به انجام کاری خلاف قانون کردند. این تصمیم بانک ملی چه درست و چه غلط، تصور مشتریان بی خبر از همه جا را دچار تغییر کرد.
در فضای مجازی در کنار اعلام نارضایتی برخی مشتریان بانک ملی، برخی پیام ها مبنی بر این که این بانک در سایت خود اعلام کرده است که هزینه ارسال پیامک از حساب مشتری کسر خواهد شد، وجود دارد، اما در سایت بانک ملی، حداقل در صفحه اصلی آن، خبری از این موضوع نیست.
این رفتار بانک ملی در حالی رخ داده است که بانک ها برای دریافت کارمزد ارسال پیامک، رفتار متفاوتی در پیش گرفته اند. به طور مثال بانک پارسیان ارسال پیامک های مربوط به تراکنش های کمتر از 30 هزار تومان را غیرفعال کرده است، از سوی دیگر بانک سینا سالانه برای ارسال پیامک تراکنش 2 هزار تومان دریافت می کند که با ارسال پیامک این مطلب را به مشتری اعلام می کند و نظر آن را جویا می شود، همچنین بانک ملت ارسال پیامک تراکنش برداشت را رایگان و برای ارسال پیامک تراکنش واریز سالانه 10 هزار تومان دریافت می کند که تمام این ها کاملا اختیاری برای مشتری قرار داده شده است.
در این رابطه یک مشتری بانک ملی در گفت و گو با اقتصادنیوز، برداشت 5 هزار تومان از حساب خود را کاری خلاف شرع و قانون دانست و گفت: 5 هزار تومان مبلغی برای مشتریان نیست اما اخلاق ایجاب می کند که بانک این کار را از قبل اعلام می کرد.
او ادامه داد: اگر بانک این کار را از قبل اعلام می کرد مطمئنا خیلی از افراد خدمات پیامکی خود را حذف می کردند و بانک به درآمد فعلی دست پیدا نمی کرد.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته پول افراد درون بانک ها نبود و اکثرا در خانه ها نگهداری می شد اما با ظهور کارت های بانکی تمام پول افراد درون بانک ها مانده است حال با این تفاسیر بانک ها هر کاری که می خواهند با پول مردم انجام می دهند.
در فضای مجازی صحبت هایی از برداشت های بیشتر نیز وجود دارد که برخی افراد مدعی هستند به جای 5 هزار تومان، این مبلغ دو بار، یعنی 10هزار تومان، از حساب آنها کسر شده است و بانک این برداشت ها را با ارسال پیامک برداشت اعلام کرده است.
همچنین در فضای مجازی اعلام می شود که بانک ملی در اوایل فصل پاییز نیز 5 هزار تومان دیگر کسر خواهد کرد که مجموع این دو مبلغ پیش بینی معاون بانک ملی مبنی بر هزینه 10 هزار تومانی ارسال پیامک را محقق می کند.
فردی جوان در گفت و گو با اقتصاد نیوز، بیان کرد: حال که 5 هزار تومان از حساب من کسر شده جای سوال دارد که روز آینده با حضور در شعب و قطع این خدمت بانک ملی آیا هزینه کسر شده به حساب من بازخواهد گشت یا خیر؟
در این رابطه بهاالدین حسینی هاشمی در گفت و گو با اقتصادنیوز، گفت: کارمزد طبق تعرفه بانک مرکزی است و بانک زمانی که خدمتی ارائه می دهد می تواند هزینه اآن را از حساب مشتری کسر کند.
او در پاسخ به این سوال مبنی بر این که مشتری هیچ اطلاعی از موضوع کسر هزینه نداشته است آیا این کار بانک درست است، بیان کرد: در یافت هزینه از سوی بانک ها به ازای ارائه خدمات منع قانونی ندارد و هزینه خدمات هیچگاه به طور رسانه ای اعلام نمی شود و بانک ها تنها در شعب خود دریافت اینگونه هزینه ها را اعلام می کنند.
با توجه به گفته حسینی هاشمی همچنان این موضوع حل نشده که بانک بدون اطلاع قبلی به مشتری می تواند چنین کاری انجام دهد یا خیر و آیا در برگه درخواست فعال سازی پیامک این موارد به مشتری اعلام شده است یا خیر؟