سیف: اطلاع رسانی شفاف و صادقانه به جامعه اعتماد می بخشد

مدیریت انتظارات جامعه، روشنگری ذهنیت ها نسبت به آینده اقتصاد ملی و تثبیت آرامش حاکم بر فضای اقتصادی کشور از وظایف بانک مرکزی است.

خبر را برای من بخوان


ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در هجدهمین جلسه شورای هماهنگی روسای روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی کشور که روز گذشته به میزبانی این بانک برگزار شد، حضور فعال شورای اطلاع رسانی دولت در صحنه های اجرایی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: دولت با پشتوانه رای، حمایت و اعتماد مردمی دستاوردهای بزرگی را به دست آورده است ولی نباید مغرور شویم و جایگاه دولت را پایدار بدانیم چرا که این امر به اعتماد عمومی صدمه می زند.

وی روابط عمومی را نقطه اتصال جامعه و سازمان دانست و تصریح کرد: آرامش کنونی حاکم بر اقتصاد کشور بدون مدیریت انتظارات و اعتماد مردم ادامه پیدا نخواهد کرد. در پاسداشت و انتقال دستاوردهای دولت یازدهم و حفظ اعتماد مردمی، روابط عمومی ها باید نسبت به گذشته نقش فعال تری ایفا کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مشکلات موجود در بازار غیرمتشکل پولی گفت: متاسفانه در گذشته، اطلاع رسانی شفاف و کاملی در خصوص پیامدهای مخرب شکل گیری و فعالیت موسسات غیرمجاز انجام نشده است. بر این اساس، در شرایط حاضر امکان مانور ناگهانی در این زمینه وجود ندارد و روند ساماندهی می بایست همراه با اطلاع رسانی درست و به موقع، با اصلاحات تدریجی و مدیریت صحیح انجام شود.

رییس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر لزوم ارایه آمارها و شاخص های دقیق در حوزه پولی و بانکی تصریح کرد: در این زمینه اطلاع رسانی باید مبتنی بر اطلاعات دقیق، شفاف و صادقانه باشد تا وضعیت اقتصاد با ثبات فعلی در افکار عمومی به درستی به تصویر کشیده و اعتماد مردمی به نظام بانکی تقویت شود.

وی با انتقاد از خلاء اطلاع رسانی در انعکاس شایسته اقدامات دولت ، افکار عمومی را سرمایه نظام خواند و افزود: نباید این سرمایه با ارائه اطلاعات ناصحیح و مغرضانه در بازی های سیاسی و جناح بندی ها دچار آسیب شود. ضعف در اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت ها و عدم بیان عملکردهای ناصحیح دولت گذشته، موجب مظلومیت دولت یازدهم شده است.


معزی: پیوست رسانه ای برنامه های هر دستگاه تهیه شود
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در هجدهمین جلسه شورای هماهنگی روسای روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی کشور منطقی کردن انتظارات از دستگاه های اجرایی و دولت را وظیفه روابط عمومی ها در این برهه زمانی دانست و گفت: مشکل و ضعف ما عدم وجود یا ناکارآمدی دستورالعمل ها نیست بلکه ضعف در سرعت گردش اطلاعات در این نهادهاست و لازم است با هماهنگی و انسجام بیشتر این ضعف را برطرف کنیم.

معزی با تاکید بر لزوم سنجش تاثیرگذاری روابط عمومی در فضای رسانه ای کشور و جامعه افزود: بررسی های شورای اطلاع رسانی نشان می دهد هر یک از دستگاه های اجرایی با مسائل و موضوعات ثابتی در فضای رسانه ای دست و پنجه نرم می کنند که پاسخگویی به آن موارد می تواند در جلب اعتماد رسانه و جامعه به عملکرد سازمان موثر باشد. همچنین باید پیوست های رسانه ای مختص هر دستگاه تهیه شود تا وضعیت اطلاع رسانی در کشور بهبود یابد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت استفاده از ظرفیت های رسانه های مختلف از جمله گروه های مرجع، نخبگان رسانه ای در حوزه های مختلف و نیز ظرفیت های سخنگوی دولت را از جمله مواردی خواند که یاری رسان مراکز روابط عمومی برای مدیریت افکار عمومی است.


کریمی: نظام اطلاع رسانی چابک و هوشمند در نظام بانکی لازم است
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و ناظر شبکه بانکی گفت: بانک مرکزی از جمله نهادهایی است که هر تصمیم آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی آحاد جامعه تاثیرگذار بوده و باید رخدادها به صورتی شفاف و دقیق به مردم اطلاع رسانی شود.

محمدعلی کریمی افزود: برای این منظور نظام بانکی به نظام ارتباطی چابک و هوشمند نیاز دارد تا در سیاستگذاری ارتباطی و اطلاع رسانی از حالت انفعالی به حالت فعال تبدیل و زمینه برای اعتمادسازی میان افکار عمومی و مجموعه پولی کشور به طرز موثری فراهم شود.