احتمال بازگشت رکود به بازار سهام آمریکا چقدر است؟
ربکا کوربین، بنیانگذار و مدیر شرکت مشاوره و پژوهش «کوربین پرسپشن» با حضور در شبکه تلویزیونی «سیانبیسی» به تشریح فضای حاکم بر بازار سهام در آمریکا و احتمال بازگشت رکود به این بازار پرداخت.
ربکا کوربین در گفتوگو با تلویزیون «سیانبیسی» اظهار کرد: طی بررسیهای که بر حال و هوای بازار در زمینه سهام صنعتی انجام دادیم، متوجه شدیم این بخش عملکرد خوبی نداشته، اما به تدریج آثار تغییر قابل مشاهده است.
کوربین ادامه داد: با توجه به نیمه اول سال 2015، تقریباً 60 درصد سرمایهگذاران انتظار سیر نزولی بیشتر در این حوزه دارند. البته سرمایهگذاران این حوزه یا خریدار هستند، یا خواستار جایگزینی سهامشان.
وی در خصوص چشمانداز رشد بازار از نظر سرمایهگذاران گفت: نرخ رشد آسیب دیده است؛ 96 درصد سرمایهگذاران پیشبینی کردهاند که در سال 2015 نرخ رشد 0 تا 4 درصد باشد. اما در رابطه با سال 2016، چشمانداز قویتر شده و سرمایهگذاران انتظار رشد سریعتری دارند.
مجری «سیانبیسی» خاطرنشان کرد: افرادی که فروشنده خدمات در حوزه صنایع مالی هستند، همیشه کمی خوشبینتر از مشتریانشان هستند، با توجه به این نکته، چه جوابی برای این سؤال وجود دارد که «آیا احتمال وقوع رکود هست؟» ربکا کوربین تصریح کرد: در رابطه با رکود بعدی بازار احتمال میدهیم دو یا سه سال زمان داشته باشیم. یعنی 12 تا 24 ماه از رکود خبری نیست.
مجری اشاره کرد: در هر نوبت انتشار گزارشهای فصلی سال، برخی مشکلات را به بهانه زمان و فضای حاکم بر بازار توجیه میکنند اما به نظر میرسد این موضوع برای برخی شرکتها و کارخانهها تبدیل به عادت شده باشد و هر فصل اتفاق میافتد. او سپس از کوربین در رابطه با چشمانداز آینده و وجوه مازاد نقدی از دیدگاه سرمایهگذار جویا شد.
بنیانگذار و مدیر شرکت مشاوره و پژوهش «کوربین پرسپشن» با اشاره به یافتههای جدید، گفت: 61 درصد سرمایهگذاران بر رشد ارگانیک متمرکز هستند. اگر بتوانیم ازاین تحقیقات فقط به یک نتیجه برسیم، آن هم «رشد ارگانیک» است.
رشد ارگانیک یک دیدگاه کمی در رابطه با توسعه است. بهاصطلاح سادهتر، رشد ارگانیک توسعه فیزیکی دستگاهها، ساختمانها، زمین و مواردی از این دست است. در این مرحله داراییهای بیشتری خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته و موجودی کالاها افزایش مییابد. بهعبارتی، توسعه واقعی و فیزیکی بازارها و سرمایه در رشد ارگانیک اتفاق میافتد. با اینکه این رشد فقط یکی از انواع رشد است، اما اساس و پایه رشد استراتژیک یا رشد هدفمند به حساب میآید.
کوربین در پایان به حوزههایی که برای سرمایهگذاران جالب است اشاره کرد و از محصولات ساختمانی، ساختوساز (مسکونی و غیر مسکونی)، بازرگانی و خودرو با عنوان سهام موفق یاد کرد. او از سوی دیگر تاکید کرد که حوزه معادن، فلزات و مواد اولیه بازار خوبی ندارند.