طرح و برنامه های چین برای نفوذ در سیستم قیمت گذاری طلا در بازارهای جهانی

سایت طلا : ارتقای جایگاه چین در عرصه اقتصاد جهانی در شرایطی است که مقام های این کشور طرح و برنامه هایی را برای نفوذ پکن در سیستم قیمت گذاری طلا در بازارهای بین المللی طراحی کرده اند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مانی مورنینگ، تقویت ساختارهای اقتصادی چین و تبدیل این کشور به یکی از بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان طلای جهان تاثیر زیادی بر تحولات بازار طلا داشته است.

بر اساس این گزارش تلاش های چین طی دو دهه اخیر برای مدرنیزه کردن اقتصاد خود موجب شده تا میانگین درامد سرانه در این کشور با افزایش چشمگیری روبرو شده و طبقه جدیدی از ثروتمندان در چین شکل بگیرد.

مردم چین یک تمایل ذاتی دیرینه به طلا دارند. طی سال های اخیر چین همواره یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلای جهان به شمار می رفته است.

چین از سال 2007 میلادی تاکنون نیز بزرگترین تولید کننده طلای جهان بوده است. اکنون چین به دنبال تاثیرگذاری بر سیستم قیمت گذاری طلا در بازارهای بین المللی است.

علی رغم اینکه چین یکی از دو مصرف کننده بزرگ طلای جهان به شمار می رود ولی از نظر مصرف سرانه طلا در جهان هنوز عملکرد چندان مناسبی نداشته و این مساله موجب شده تا پتانسیل مصرف سرانه طلا در این کشور به شدت بالا باشد.

گزارش سایت طلا حاکیست، واردات طلای چین طی سال 2014 میلادی همچنان رو به رشد بوده و واردات در سال 2015 میلادی نیز از میانگین 5 سال گذشته بالاتر بوده است.

کشورهای همسایه چین یعنی اندونزی، مالزی و ویتنام نیز علاقه زیادی به طلا دارند و سرمایه گذاران این کشورها همچنان ترجیح می دهند تا برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود در برابر تورم، طلا خریداری کنند.

تحلیلگران موسسه مالی اچ اس بی سی بر این باورند که سرمایه گذاران آسیایی هنوز اعتماد لازم را به بازارهای مالی غرب ندارند و طلا را یک ذخیره ارزش قابل اعتماد و موثر می دانند.

چین هنوز پتانسیل زیادی برای افزایش مصرف سرانه طلا دارد. چین برای ارتقای جایگاه خود در بازار جهانی طلا تلاش زیادی را برای افزودن یوان به ذخایر ارزی بین المللی آغاز کرده است.

پکن برای رسیدن به این هدف نیز طی سال های گذشته میزان ذخایر طلای خود را افزایش داده است. چین از سال 2009 تا کنون میزان ذخایر طلای خود را حدود 600 تن افزایش داده است.

انتهای پیام /