افزايش قيمت و حسرت كساني كه طلاهايشان را فروختند!
افزايش يكباره قيمت اخير طلا در سراسر جهان كه با تقاضاي سرمايهگذاران براي پناه مطمئن در برابر آشفتگي بازار سهام و بحرانهاي بدهي دولتي از ماه ژوئن حداكثر 20 درصد رشد داشته، برخلاف بحران مالي سال 2008 نتوانسته افراد زيادي را به فروش يادگاريها و داراييهاي طلا و جواهرات خانوادگيشان ترغيب كند.
به گزارش سایت طلا به نقل از ایسنا، موفقیت عظیم افزایش پول نقد برای طلا در طی سه سال گذشته، مردم را به فروش طلایشان فرا می خواند که به معنی وجود افراد معدودی است که طلای قدیمی دارند.
هر کسی که در زمان افزایش قیمت طلا در سال 2008، دارایی خود را به پول تبدیل کرد، رونق سه ساله شمش را که قیمتهای آن دو برابر شد، از دست داد. اکنون که بانک مرکزی آمریکا وعده داده تا دو سال آینده نرخهای بهره بانکی را نزدیک صفر نگه دارد، افزایش قیمتهای طلا هیچ نشانی از کند شدن ندارد اما به نظر می رسد افرادی که هنوز طلا دارند، ممکن است آن را برای فروش به قیمتهای بالاتر نگه داشته باشند.
پیامدهای کاهش تامین طلای قراضه ممکن است حتی شدیدتر از فروشگاههای خرید دست دوم به بازار شمش طلای جهانی لطمه بزند. طلای بازیافت شده در سطح جهانی 40 درصد از تقاضا را برآورد می کند اما این سهم همانند تقاضا از سوی سرمایه گذاران و بانکهای مرکزی، اکنون کاهش یافته است. این مسئله ممکن است دلیل دیگری برای انتظار افزایش بیشتر قیمتهای طلا باشد.
قیمتهای طلا برای نخستین بار در هفته گذشته از مرز هزار و 800 دلار فرا رفت و از قیمت پایین 680 دلار در سال 2008 تقریبا سه برابر شده است.
در سال 2009 تامین طلای قراضه با شتاب مصرف کنندگان به فروش داراییهای طلای خود برای کسب پول از یک بازار پررونق و همچنین کاهش ضربه رکود، به میزان 30 درصد افزایش یافت و به رکورد رسید.
در سالهای پس از آن میزان زیادی از طلای بازیافت شده به بازار فیزیکی سرازیر شد اما این رشد به دلیل کاهش طلایی که مردم برای فروش دارند یا انتظار آنها برای فروش طلایشان به قیمت بالاتر، به طور چشمگیری کند شده است.
گرایش فروش طلا برای پول نقد شاید از همه بیشتر در آمریکا قابل توجه باشد که حدود 10 درصد از تامین جهانی طلای قراضه را تشکیل میدهد. تامین قراضه در سال گذشته 143 تن بود. برخی از این طلاهای بازیافت شده از منابع صنعتی مانند مادربوردهای رایانه تهیه میشوند.
برخلاف برخی از کشورها مانند ترکیه و هند که جواهرات بازیافت شده به مدت دههها مسئله متداولی بودهاند، بیشتر آمریکاییها با ایده فروش جواهرات قدیمی ناآشنا بودند. اما شبکه ای از کسب و کار پول نقد برای طلا پس از سال 2008 و به لطف تبلیغات دائمی رادیو و تلویزیون شکل گرفت.
اکنون علامتهای "طلا خریداریم" در پنجرههای فروشگاههای خیابانهای آمریکایی عادی هستند. این تغییر در نقاط دیگر نیز مشهود است.
در مرکز تاریخی شهر مکزیکو خیابانهای متعددی وجود دارد که در آنها مردم مقابل کیوسکهای ویژه برای فروش زنجیرها، مدالها، گوشوارهها و دستبندهای طلای خود صف می کشند اما فروشندگان از بی رونق شدن این کسب و کار خبر می دهند.
در هند، کشوری که از هر جای دیگری در جهان بیشتر طلا مصرف می کند و جواهرات بخش محوری از فرهنگ عروسیها تا تعطیلات هستند، فروش طلا خیلی کم شده است.
به گفته دامان پراکاش راتود از شرکت عمده فروشی طلای ام ان سی، مردم با مشاهده دوستان و همسایههای خود، از فروش طلا به قیمت هزار یا هزار و 200 یا حتی هزار و 500 دلار در هر اونس صرفنظر می کنند. روند تامین طلای قراضه بیش از اندازهای که چند سال قبل مشاهده می شد اکنون متوقف شده و کسانی که طلایشان را فروختهاند احتمالا برای فروش آن به قیمت پایین، خود را سرزنش میکنند. /م1