به گزارش سایت طلا به نقل از تصویب طرح جدید LEZ در شورای عالی ترافیک و حذف رنگ آبی از تقسیمبندی خودروها
همدانی جایگزینی محدوده کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد را دومین دستور کار این جلسه خواند و افزود: این طرح نیز در این جلسه به تصویب رسید ولی برخی ابهامات جزئی در خصوص دسته بندی خودروها وجود دارد که نیازمند ایجاد سیستم آماری جدیدی در بانک اطلاعاتی پلیس راهور برای خودروها به لحاظ محیط زیستی است.
وی بااشاره به کاهش رنگبندی بندی خودروها در طرح LEZ به 3 گروه و حذف رنگ آبی در طرح مصوب، تاکید کرد: در طرح جدید برای اجرای آسانتر اصلاحاتی انجام شد که بر اساس آن خودروها به 3 گروه قرمز و زرد و سبز تقسیم شدند؛ که گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو 5 که شامل اکثر خودروهای کشور هستند و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو5 به بالا هستند.
وی ادامه داد: اگر این دسته بندی انجام شود بر اساس این تصمیم برای گروه قرمز خودروهای فرسوده و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند در تمام روزهای کاری سال از 6 صبح تا ساعت 19 ورودشان به محدوده ممنوع خواهد بود. برای گروه زرد که اکثر خودروها را شامل می شوند در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد محدودیت تردد زوج و فرد اعمال میشود و گروه سبز که خودروهای پاک هستند تابع وضعیت هوا نیستند و در همه شرایط میتوانند وارد محدوده شوند.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هدف از اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا را جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده در شرایط ناسالم هوا خواند و افزود: برآورد ما این است که حداکثر 20 روز از سال نیاز به طرح زوج و فرد داریم چرا که اجرای آن در تمامی طول سال هم غیرقانونی است و هم غیر کارشناسی. از این رو امیدواریم که اگر پلیس توان اجرای طرح را داشته باشد پس از ابلاغ وزیر کشور اجرایی شود. البته در جلسه شورای عالی خواسته شد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز طی جلسهای با حضور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، یکبار دیگر نحوه اجرای کار را مرور کنند تا انشالله بعد از این مصوبه به تصویب وزیر کشور برسد.
به اعتقاد دبیر شورای عالی ترافیک، این طرح نسبت به طرح قبلی که خودروها در چهار گروه تقسیم بندی میشدند بهتر است و شروع خوبی برای هدف گذاریهای صحیح و گام موثری در راستای کاهش آلودگی هوا خواهد بود این در حالیست که تاکنون محدودیت تردد زوج یا فرد بدون درنظر گرفتن وضعیت هوا به صورت بی هدف اجرا میشد.