حمل و نقل و به خصوص صنعت هواپیمایی ایران یکی از بخشهایی بود که پس از لغو تحریم ها خود را آماده کرد تا تغییراتی جدی را تجربه کند. تغییراتی که قطعا واردات هواپیماهای جدید جزء اصلی آن بود.
پس از اجرای برجام مذاکرات ایران با غولهای هوایی جهان آغاز شد تا کار خیلی زود به پیش قرارداد خرید 118 ایرباس جدید برسد، پیش قراردادی که در طول هفتههای گذشته تلاش های زیادی برای اجرایی شدن آن انجام گرفته و هنوز به سر منزل مقصود نرسیده است.
در کنار ایرباس، بویینگ نیز صحبتهایی برای ورود به ایران کرده و هرچند در چند مرحله مجوزهایی دریافت کرده است اما هنوز نتوانسته راه به جایی ببرد. در این بین هرچند بحثهای فنی و کارشناسی از یک سو و بحث تبادلات مالی با ایران از سوی دیگر مسائلی زمان بر هستند که باید حل شوند، اما یک شرط مهم بر جای خود باقی است که این بار مسولان بویینگ به شکلی شفاف آن را بیان کردهاند.
بویینگ اعلام کرده مجوز فروش به ایرلاینهای ایرانی را دریافت کرده است اما رفع نیازهای ایرلاینهای ایرانی را منوط به تایید دولت آمریکا کرده است.
موضوعی که چند روز قبل دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز در گفت و گو با ایسنا آن را تایید کرده و گفته بود آمریکا به شکل خاص تمام معاملات ایرلاینهای ایرانی را منوط به مجوز خود کرده و تا تایید نکند که این هواپیماها به تحریمهای باقی مانده ضربه نمی زند مجوز صادر نمیکند.
اعلام آمادگی بویینگ برای ورود به بازار ایران آن هم در شرایطی که یک شرط بزرگ هنوز بر جای خود باقی است نشان از آن دارد که معاملات آینده ایرلاینهای ایرانی باید با تغییری جدی روبه رو شوند و یا آمریکا فرایند زمان بر و مشکل ساز صدور مجوز را لغو کند و یا راهی جدید پیش روی ایرلاینهای ایرانی و البته هواپیماسازان بزرگ قرار گیرد.
انتهای پیام