بهرهبرداری از قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال در بهار سال آینده
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به سرعت کار در قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال امیدوارم این قطعه بهار سال ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک برود تا مردم بتوانند برای تردد در این مسیر از این قطعه استفاده کنند
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری از منطقه یک آزادراه تهران – شمال بازدید و در جریان روند توسعه و تکمیل قطعه یک قرار گرفتند.وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به پیشرفت پروژه آزادراه تهران ـ شمال برای تکمیل قطعه نخست آن، دولت و بنیاد مستضعفان به تمام تعهدات خود به خوبی عمل کرده اند.
وی افزود: پیمانکاران در این پروژه و به خصوص در قطعه اول تا کنون طبق برنامه زمان بندی شده کار خود را انجام داده اند و تمام کارهای این پروژه از طریق مناقصه و رقابت اجرا می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: هیچ پروژه ای از آزادراه تهران ـ شمال بدون رقابت و مناقصه به پیمانکاران واگذار نمی شود و هم اکنون 6 پیمانکار بزرگ ایرانی در منطقه یک این آزادراه مشغول کار هستند که تنها یک پیمانکار آن به بنیاد مستضعفان اختصاص دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبق برنامهریزی، قطعات 1،2 و 3 آزادراه تهران شمال به خاطر مقاومت در برابر سرما و گرما و کاهش هزینهها با کف بتنی اجرا میشود، گفت: امروز جبهههای کاری زیادی در این پروژه فعال است و این پروژه را میتوان جزء بزرگترین کارگاههای سازندگی کشور قلمداد کرد.
وی ادامه داد: حجم دیوارهای حائل در برخی از قسمتهای پروژه از چندین سد هم بیشتر است و پلها و تونلهای زیادی دارد. 24 قالب بتن ریزی برای تونلهای منطقه یک آزادراه تهران شمال استفاده شده است و این رقم بزرگی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در قطعه یک آزادراه تهران شمال قرارداد قبلی با چینیها به کمترین میزان خود کاهش یافت و بستر برای پیمانکاران فراهم شد.
وی با بیان اینکه تونلهایی با طول 4 هزار متر هم در این منطقه وجود دارد، گفت: تونلها باید در برابر آتش مقاوم باشند، ضمن آنکه سیستمهای تهویه،اطفای حریق، پارکینگ، دور برگردان و تونل دسترسی با استانداردهای جهانی در این تونلها راهاندازی خواهد شد.همچنین مکندهها در تونل طوری طراحی شده است که آتش را گسترش ندهند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای به کارگیری سیستم کف بتنی در پروژههای جادهسازی گفت: تصمیم داریم در قطعات 1،2و 3 آزادراه تهران شمال پروژه با کف بتنی اجرا شود که در برابر سرما و گرما مقاومتر خواهد بود و هزینهها را کاهش میدهد. جاده به عرض 13 متر قالببندی و بتنی میشود و سیستم ویبره بتن نیز اجرا خواهد شد که دستگاه تخصصی آن از خارج خریداری شده و چند روز دیگر وارد گمرک میشود.
آخوندی اظهار داشت: در احداث آزادراه تهران شمال نسبت به معماری جاده توجه خاصی خواهد شد و تلاش میکنیم، معماری پلها تونلها و مسیر به طور تخصصی بررسی و اجرا شود.
وی با بیان اینکه دولت و بنیاد به عنوان شریک پروژه در بحث تامین مالی به تعهدات خود عمل کردهاند گفت: در این پروژه پرداخت پیمانکاران مطابق زمانبندی انجام شده است و پیمانکاران نیز طبق زمانبندی کار میکنند. همه کارها در پروژه از طریق مناقصه و رقابت است و هیچ قطعهای بدون مناقصه واگذار نمیشود.
وی با بیان اینکه از 6 پیمانکار پروژه که فعال هستند فقط یک پیمانکار مربوط به بنیاد مستضعفان است، گفت: تلاش میکنیم قطعه یک تا بهار 96 زیر بار عبور ترافیک رود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه دوم آزادراه تهران شمال به طول 22 کیلومتر، 9 کیلومتر تونل دارد و تونل 6450 متری البرز که بزرگترین تونل جادهای کشور است در حال احداث است.
آخوندی اظهار داشت: بخش شرقی تونل البرز به میزان 4 هزار متر اجرا شده است، اما مسیر برگشت تونل در غرب با دستگاه حفر تونل TBM به صورت کامل اجرا میشود. این اولینبار است که تونل با قطر 13 متر با دستگاه TBM به صورت فول اجرا میشود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر مناقصه اجرای بخش غربی تونل البرز با دستگاه TBM در حال انجام است و شرکتهای داخلی و خارجی استقبال کردند که تا یک ماه آینده برنده مناقصه معرفی میشود. اگر تونل البرز تکمیل شود، قطعه دوم آزادراه تهران شمال را میتوان به سرعت اجرا کرد و زیر بار عبور ترافیک برد.
آخوندی تاکید کرد: با توجه به سرعت کار در قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال امیدوارم این قطعه بهار سال 1396 زیر بار ترافیک برود تا مردم بتوانند برای تردد در این مسیر از این قطعه استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: احداث آزادراه تهران ـ شمال افتخار مهندسی ایران است که توانسته است احداث این پروژه بزرگ ملی را با سرعت بیشتری دنبال کند.