تزریق 8 میلیارد تومانی به صنعت بازی رایانه‌ای

معاون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به برگزاری مزایده‌ برای انحصار فروش بازی‌های خارجی گفت: ناشرانی که می‌خواهند بازی‌های خارجی را در بازار عرضه کنند، با حمایت از بازی‌های ایرانی می‌توانند کوپن دریافت کنند و به ازای آن‌ها حق توزیع انحصاری یک بازی خارجی را داشته باشند، زیرا توزیع انحصاری به دلیل مشخصه اقتصادی برای ناشران جذاب است.

خبر را برای من بخوان

مهرداد آشتیانی با تاکید بر اشتیاق سرمایه‌گذارهای خصوصی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشتاقند وارد این حوزه شوند. مثل شتاب‌دهنده‌هایی که توسط شرکت‌ها راه‌اندازی می‌شود، یا سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌های خصوصی در حوزه بازی انجام دادند. همه اینها نشان می‌دهد که بخش خصوصی ما علاقه‌مند است وارد صنعت بازی‌سازی شود.

وی با اشاره به ریسکی بودن سرمایه‌گذاری در صنایع فناوری اظهار کرد: صنعت بازی‌سازی مثل همه صنایع های‌تک در همه جای دنیا، صنعتی است که ضریب موفقیت بالایی ندارد، یعنی ۸۰ درصد محصولاتش با شکست مواجه می‌شوند، حتی اگر محصول خوبی تولید کشده باشد، اما آن ۲۰ درصدی که موفق می‌شوند، موفقیتشان به حدی است که می‌توانند سرمایه بزرگی را به تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران برگردانند. بنابراین اینکه سرمایه سرمایه‌گذاری برنگردد، دور از ذهن و عجیب نیست و ضمانتی هم در این باره وجود ندارد.

آشتیانی با اشاره به شرایط بازی‌سازها بیان کرد: در دوران پسابرجام شرایط تعاملات بین‌المللی خیلی بهتر و بازتر شده است. همچنین تمام تلاش بنیاد این است که حمایت‌های مالی خود را به سمت حمایت‌های غیرنقدی مثل بسته‌های زیرساختی و غیره ببرد، اما از آنجایی که یکی از ارکان حمایتی ساخت بازی همان حمایت مالی یا نقدی است، بنیاد تعاملاتی نیز با ارگان‌هایی که بودجه‌های مناسبی برای حمایت از صنعت داخلی در اختیار دارند داشته است.

وی در این زمینه ادامه داد: با تعاملات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حدود هشت میلیارد تومانی از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صنعت بازی‌سازی تزریق شد و از طریق وزارت ارتباطات هم تا سقف ۱۰ میلیارد تومان از طریق وام وجوه اداره‌شده به بازی‌سازها کمک نقدی می‌شود و خواهد شد. تا کنون هم ۱۴ شرکت از این وام وزارت ارتباطات بهره‌مند شدند.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه در چند سال گذشته شاهد بازی‌های ایرانی بسیار موفقی بودیم که توانستند درآمدزایی خوبی داشته باشند و جامعه مخاطب زیادی را به سمت خود بکشانند، گفت: بازی‌های موبایلی دو مدل اقتصادی عمده دارند؛ یکی بازی‌هایی که به آنها پرمیوم (premium) گفته می‌شود و شما در همان ابتدای دانلود باید مبلغی به عنوان هزینه بازی بپردازید.

آشتیانی درباره دسته دیگر بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: بعضی بازی‌ها پرداخت درون‌برنامه‌ای یا درون‌بازی دارند که به آنها بازی‌های (free to play) گفته می‌شود و شما بازی را رایگاه دانلود می‌کنید و آیتم‌ها و اقلام درون بازی را خریداری می‌کنید. عمده استقبال در صنعت بازی‌های بین المللی از بازی‌های پرمیوم هست و در ایران هم ما از این قاعده مستثنی نیستیم.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: انگیزه داشتن انحصار توزیع بازی خارجی می‌تواند به حمایت ناشران از بازی‌های ایرانی خط سیر بدهد، که از بازی‌های ایرانی حمایت کرده، کوپن تهیه کنند و کوپن‌ها به حق انحصاری بازی‌های خارجی منتهی شوند. بنابراین خروجی این طرح این شده که اگر تا چند سال پیش هیچ ناشری مایل نبود بازی ایرانی در بازار عرضه کند، الان ما با هجوم ناشران برای حمایت و نشر بازی‌های ایرانی مواجه شدیم.

برچسب ها :