۶۰ درصد ناوگان هما غیرفعال است
بر اساس آمار از ۲۷۳ فروند هواپیمای مسافربری و باری ناوگان هوایی کشور ۱۱۰ فروند معادل ۴۰.۲ درصد غیرفعال است، بیشترین هواپیمای غیرفعال با ۳۱ فروند یعنی حدود ۶۰ درصد مربوط به ایرانایر و ۴۴ هواپیمای دو شرکت ماهان و آسمان نیز غیرفعال است.
مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تعداد کل هواپیمای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران 53 فروند است که از این تعداد 50 فروند مسافربری و 3 فروند باری (کارگو) است. تعداد صندلیهای فعال این شرکت 4226 صندلی یعنی معادل 40.3 درصد است، به عبار دیگر 60 درصد صندلیهای ایران ایر غیرفعال است.
همچنین از 53 فروند هواپیمای هما،31 هواپیما غیرفعال یا به اصطلاح زمنیگیر شدهاند و میانگین عمر کل ناوگان مسافری 27.6 سال است.
ماهان بهعنوان یکی دیگر از شرکتهای بزرگ هواپیمایی کشور با 63 فروند بیشترین هواپیما را در میان ایرلاینهای ایرانی در اختیار دارد. از این تعداد فقط 7 فروند غیرفعال بوده و 7563 صندلی این شرکت فعال است.
میانگین عمر ناوگان هوایی ماهان 23 سال است.
هواپیمایی آسمان نیز که طی روزهای اخیر با شرکت فرودگاهها بر سر عدم پرداخت بدهی دچار مشکلاتی شده بود 36 فروند (شامل 34 هواپیمای مسافربری و 2 هواپیمای باری) در ناوگان خود دارد. از این تعداد 19 فروند معادل 2310 صندلی فعال و 17 فروند غیرفعال است و متوسط عمر ناوگان آن 24.03 سال است.
تعداد کل ناوگان ایرانایرتور 5 هواپیماست که همه آنها فعال هستند. این ایرلاین 775 صندلی فعال دارد. میانگین عمر ناوگان مذکور 22.6 سال است.
هواپیمایی کیش ایر نیز که چندی پیش مدیرعامل آن تغییر کرد 12 فروند هواپیمای مسافربری دارد که همه آنها با تعداد 1462 صندلی فعال است. میانگین عمر ناوگان کیشایر 22.33 سال است.
شرکتهای هواپیمایی تابان،کاسپین، نفت و زاگرس به ترتیب دارای 9 فروند، 10، 9 و 20 فروند هواپیما هستند که هیچکدام از آنها باری نیست. تمام ناوگان تابان فعال، یک فروند از ناوگان کاسپین غیرفعال، 3 فروند هواپیمای نفت غیرفعال و 8 هواپیمای زاگرس غیرفعال است.
میانگین عمر ناوگان شرکتهای مذکور به ترتیب 19.78 سال (تابان)، 22 سال (کاسپین)، 23.22 سال (نفت) و 24.15 سال (زاگرس) است.
هواپیمایی قشمایر 21 فروند هواپیما در ناوگان خود دارد که از این تعداد 11 فروند فعال و 10 فروند غیرفعال است. تعداد 1661 صندلی این ایرلاین فعال است و میانگین عمر هواپیماهای آن 21 سال است.
ایرلاینهای آتا، معراج و پویا ایر به ترتیب 11، 7 و 6 فروند هواپیما در ناوگان خود دارند که هر کدام از این شرکتها یک فروند هواپیمای غیرفعال دارند. میانگین سن ناوگان سه شرکت نیز به ترتیب 22، 18 و 16 سال است.
از سه فروند هواپیمایی شرکت اترک نیز یک فروند غیرفعال است و متوسط ناوگان این ایرلاین 23.33 سال است.
کمترین تعداد هواپیما نیز مربوط به "هواپیمایی تهران" است. این ایرلاین فقط یک هواپیما در ناوگان خود دارد که گویا فعلا به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم نتوانسته از آن در حملونقل هوایی کشور استفاده کند. این شرکت پس از ایرانایر با 27 سال بیشترین عمر هواپیما در بین ایرلاینهای داخلی را در اختیار دارد.
هواپیمایی سپاهان و سپهران نیز 4 و 3 فروند با میانگین عمر 6 و 25 سال در ناوگان خود دارند. کل هواپیماهای سپاهان غیرفعال و فقط یک هواپیمای سپهران فعال است.
البته لازم به ذکر است که آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی با آمار سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعداد ایرلاینهای فعال کشور متفاوت است. مطابق آمار وزارت راه 15 ایرلاین فعال در کشور داریم، در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری در آمارهای خود تعداد شرکتهای فعال را 14 ایرلاین اعلام میکند.