ویژگی‌های بازار خودرو ایران/شرکت‌ها باید به علایق مشتریان توجه کنند

بعد از لغو تحریم ها ایران مجددا درهای خود را به روی صنعت خودروسازی جهان باز کرده است. سرمایه گذاری در بازار خودروی این کشور جذاب است، اما شرکت های علاقمند به سرمایه گذاری باید به دقت علایق مشتریان و ابتکارات جدید قانون گذاری را رصد کنند.

خبر را برای من بخوان

به نقل از پایگاه اینترنتی اتوموتیو ورلد، ایران مجددا درهای خود را به روی صنعت اتومبیل جهان باز کرده است. سرمایه گذاری در این کشور جذاب است، اما طرف های علاقمند باید به دقت علایق مشتریان و ابتکارات جدید قانون گذاری را رصد کنند.

در دنیایی مملو از مشکلات اقتصادی ساختاری، مناطق جذاب برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو که دارای پتانسیل رشد بالایی باشند معدود و دور از هم هستند. بعد از انعقاد توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران، سوال اساسی اینجاست که وضعیت بازار ایران به طور کلی تا چه حد تغییر کرده است. شرکت های خودروسازی ای که به دنبال فرصت های پرسود هستند باید درکی کامل از تحولات اخیر و ویژگی های بازار ایران داشته باشند. در این گزارش به بررسی ویژگی های بازار خودروی ایران می پردازیم.

هرچند اکثر تحریم هایی که مانع از همکاری شرکت های اروپایی با ایران می شد، برداشته شده، اما صنعت خودرو آسیب قابل توجهی متحمل شده است. میزان فروش خودرو که در سال 2011 در ایران به 1.5 میلیون دستگاه رسیده بود، در سال 2013 به 670 هزار دستگاه کاهش یافت. تا سال 2014، میزان فروش تا حد زیادی ترمیم شد و به 930 هزار دستگاه رسید. اکنون شرکای تجاری قبلی نظیر پژو سیتروئن، رنو و دایملر به سرعت در حال بازگشت به بازار ایران هستند.

وضعیت بنیادین مستحکم

به رغم حساس بودن وضعیت فعلی سیاسی ایران، وضعیت بنیادین بازار ایران بسیار امیدوار کننده است. ایران جمعیتی 80 میلیون نفری دارد که تقریبا برابر با جمعیت آلمان است که نیمی از آنها زیر 30 سال و تحصیلکرده هستند. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال 2016 به 4.4 درصد خواهد رسید. ایران به تدریج وابستگی خود را به درآمدهای نفتی کاهش داده است. تا دسامبر 2015، سهم نفت از بودجه عمومی ایران 26.1 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.8 درصد کاهش داشت.

صنعت خودروسازی ایران دومین صنعت بزرگ کشور پس از صنعت نفت است و این کشور قبل از تحریم ها بیستمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان بود. 700 هزار نفر به صورت مستقیم و 2.4 میلیون نفر در ایران به صورت غیرمستقیم در صنایع مرتبط با خودرو کار می کنند.

پتانسیل بازار ایران برای جذب خودروهای جدید عظیم است. انتظار می رود میزان پیش فروش خودرو به طور کلی موجب رشد بازار خودروی ایران با نرخ سالانه 66 درصد تا سال 2020 شود، در حالی که بقیه بازار در همان بازه زمانی رشد سالانه 16 درصدی را خواهد داشت. قدرت خرید جوانان ایرانی تا سال 2040 به اوج خود خواهد رسید. در حال حاضر به ازای هر هزار نفر، 147 دستگاه خودرو در ایران وجود دارد. (در حالی که این رقم در انگلیس 519 و در آمریکا 809 دستگاه است.)

دولت ایران ابتکارات مختلفی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل این کشور ارائه کرده است. سن متوسط خودروها در ایران 11 سال است. در سال 2015، بیش از 320 هزار دستگاه خودروی قدیمی در قالب برنامه دولت از رده خارج شدند و دولت پیش بینی می کند در طی 10 تا 15 سال آینده سالانه 200 هزار خودرو در بازار ایران جایگزین شود.

برندهای خارجی همچنان از شهرت خوبی در بین افکار عمومی ایران برخوردارند. بر اساس مطالعه ای که از اوت 2015 انجام شده، ایرانی ها خودروهای وارداتی را دارای کیفیتی بالاتر می دانند و 49 درصد از مصاحبه شوندگان گفته اند علاقمند به خرید خودروهای وارداتی هستند. اما واردات خودرو به ایران به دلیل تعرفه های بالای وارداتی هیچگاه کسب و کار پررونقی نبوده است. تعرفه واردات خودرو در ایران در سال 2006 از 100 به 90 درصد کاهش یافت و در سال 2010 به 70 درصد رسید.