با گذشت چند ماه، اولین فیات تیپو در محوطه شرکت ساپکو دیده شد که احتمالا برای انجام برخی تست و بررسی ها به ایران آمده است. حضور این خودرو در ایران خودرو، شاید خبر از تحکیم قرارداد با فیات داشته باشد. البته باید گفت که در صنایع خودروسازی، معمولا خودروهایی با برندهای مختلف رفت و آمد می کنند که شاید اصلا برنامه تولیدی برای آن ها وجود نداشته باشد. ولی حضور این خودرو در زمان خبرهایی از قرارداد با فیات، می تواند به عنوان یک محصولات احتمالی قوی برای ایران خودرو شناخته شود. برای همین بار دیگر به این نوبرانه ایتالیایی می پردازیم
فیات تیپو خودرویی است که این روزها در سه کلاس معرفی شده است. سدان، هاچبک و استیشن مدل های این خودروی اقتصادی هستند. البته که این روزها نسخه سدان بیشتر در حال تولید است و فروش آن رسمیت دارد. برای همین اولین فیات تیپو وارد شده به ایران از نسخه سدان است. این روزها تیپو در خط تولید ترکیه تولید می شود و صادرات آن به کشورهای مختلف است. بازار هدف تیپو کشورهای در حال توسعه درنظر گرفته شده است یا بخشی از بازارهای جهانی که نیاز به خودروهای اقتصادی و تقریبا ارزان قیمت دارد. برای همین می توان فلسفه وجودی این ایتالیایی را بر مبنا این دانست که خودرویی ارزان از نژاد فیات پدید آمده است. قیمت نسخه های مختلف فیات تیپو سدان بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ یورو الی ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو قیمت دارد. به عبارتی تیپو ارزشی بین ۴۹ الی ۷۸ میلیون تومان دارد. باید در نظر گرفت که نسخه های قیمت بالای این خودرو به احتمال زیاد وارد بازار ایران نمی شود. زیرا فناوری موتورهای توربودیزل فیات را با گیربکس دو کلاچه دارند که استفاده از آن در بازار ایران تعریف نشده است. پس احتمالا می توان توقع داشت که در آینده نزدیک ایران خودرو فیات تیپو را با امکاناتی متعارف با قیمتی کمتر از ۷۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.
نمی توان زیبایی ظاهری تیپو را نسبت به قیمتش انکار کرد. با اینکه با خودرویی به نسبت اقتصادی طرف هستیم، ولی خطوط طراحی به روز و زیبایی در آن می بینیم. ابعاد چراغ و حالت آن به شکلی است که حس ارزان سازی به بیننده دست نمی دهد. همچنین طراحی چراغ های عقب به نسبت لوکس و متفاوت است. بدنه با اینکه ساده طراحی شده است، اما سبک خطوط ساده آن هم حس خوبی را به آدم می دهد. خطوط آیرودینامیکی روی کاپوت طرح قشنگی را ایجاده کرده است و امتداد آن روی سقف دیده می شود. همچنین آینده های جانبی خطوط مشابهی با خط میانی بنده دارد و باعث می شود تا تیپو در تمام زوایا متناسب دیده شود. رینگ های تیپو در طرح های مختلف قابل سفارش است. در نسخه نمونه که وارد ایران خودرو شده است رینگ ها از نوع ۱۰ پره آلیاژی تراش خودرو هستند که ظاهری دو رنگ دارند. در صورتی که فیات تیپو به بازار ایران راه پیدا کند، می توانیم موفقیت اولیه را برای آن پیش بینی کنیم. زیرا زیبایی ظاهری اولین مسئله ای است که مشتری را جذب خود می کند.
همان طور که اشاره شد، فیات تیپو خودرویی اقتصادی در بازار جهانی است. این بدین معناست که نباید از این خودرو ایتالیایی توقع خاصی در بحث امکانات رفاهی و ایمنی داشته باشید. ولی با این حال وقتی قرار است این خودرو با قیمت بیش از ۵۰ میلیون تومان وارد بازار شود، توقع مشتریان بر این است که امکانات به نسبت خوبی را داشته باشد. تیپو در بخش ایمنی به شش کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز است. همچنین ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده هستند و در عقب آن از ترمز کاسه ای استفاده شده است. سامانه های ABS، EBD و BA روی این خودرو نصب است و طبق تست های جهانی عملکرد خوبی داشته است. همچنین در کنار غربیلک فرمان، دکمه Reset سنسور باد لاستیک وجود دارد که با توجه به شرایط مختلف راننده می تواند آن را تنظیم کند. در بخش امکانات رفاهی فیات تیپو به چهار شیشه برقی، آینه های جانبی برقی، آینه حساس به نور، فرمان سه حالته، کروزکنترل، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، تودوزی چرم، مانیتور بیزینس (مانیتور بزرگ سفارشی، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور نور و نویگیشن مجهز است. شاید برخی توقع آپشن هایی چون استارت دکمه ای و سانروف را داشته باشند. ولی فیات هنوز برای تیپو این امکانات را در نظر نگرفته است. ولی با این حال سطح امکانات فیات تیپو فول در حد خوبی است و امیدواریم که شرکت ایران خودرو در صورت ورود قطعی شدن همکاری با فیات، نسخه های مختلف با سطح آپشن متفاوت را به بازار ایران عرضه کند.
فیات تیپو در بخش فنی از فناوری های مختلف بهره برده است. جالب است بدانید که کمپانی فیات برای این خودرو موتورهای دوگانه سوز LPG و CNG طراحی کرده و این روزها روی خط تولید برده است. تیپو با هفت پیشرانه تولید می شود که دو مدل آن دیزلی هستند. نسخه ۱٫۴ لیتری ساده این خودرو ۹۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۲۷ نیوتون متر تولید می کند. ۱٫۴ لیتری توربو این خودرو نیز ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتون متر تولید می کند. نسخه توربو نیز در مدل های CNG و LPG نیز قابل سفارش هستند. گیربکس انتخابی برای مدل های ۱٫۴ لیتری از نوع شش دنده دستی است و در مدل ۱۲۰ اسب بخاری، قابلیت شتابگیری را در کمتر از ۹٫۸ ثانیه فراهم می کند.
مدلی از تیپو که احتمال ورود آن به بازار ایران زیاد است و طبق شواهد نمونه وارداتی هم از همان نسخه است، به موتور ۱٫۶ لیتری ۱۱۰ اسب بخار با گشتاور ۱۵۲ نیوتون متر مجهز است. قدرت موتور از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. جالب است بدانید که گیربکس این مدل از تیپو ساخت شرکت Aisin ژاپن است و سری AW60T روی این خودرو نصب شده است. از مزایای این گیربکس استهلاک کم و کیفیت ساخت بالای آن است. هماهنگی گیربکس Aisin با موتور ۱٫۶ لیتری فیات در حد خوبی اعلام می شود و در برخی گزارش ها از عملکرد خوب آن در سربالایی ها و معکوس کشیدن ها تعریف شده است. مصرف سوخت این خودرو نیز در تست های جاده ای کمتر از ۶٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است و با توجه به مشخصات کمتر از ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر می سوزاند.
تیپو با اصالت یک خودروی ایتالیایی به بازار ایران می آید. با اینکه این روزها در خط تولید ترکیه تولید می شود، ولی با یک ملاقات ساده می توانید کیفیت به نسبت خوب این خودرو اقتصادی را ببینید. به عنوان مثال لاستیک های خودرو از کمپانی پیرلی تهیه می شوند که در کیفیت واقعا عالی دارند. نوع اتصالات بدنه، جنس داشبورد، چرم صندلی ها و کیفیت رنگ نشان می دهد که تیپو در سطح خوبی قرار دارد. حال اگر قرار باشد که این سدان ایتالیایی در ایران خودرو مونتاژ شود، به احتمال زیاد قطعاتی از آن باید داخلی سازی شوند تا قیمت تمام شده برای مشتریان ایرانی منطقی به نظر برسد. از طرفی با توجه به برنامه صادرات ایران خودرو، نباید بحث داخلی سازی باعث افت کیفیت تیپو شود.
اگر فرض کنیم که تیپو با کیفیتی مشابه با نسخه ترکیه ای در ایران ساخته شود، باز هم شاهد خودرویی خوب و با کیفیت هستیم که احتمالا در زمان تولید به عنوان با کیفیت ترین خودروی بازه قیمتی خود شناخته می شود. اگر واقعا تیپو بخواهد در بازار ایران موفق شود، باید با قیمتی منطقی و رقابتی بیاید. برخی از روی تصویر فکر می کنند که این خودر ابعاد کوچکی دارد، ولی جالب است بدانید که فاصله محوری تیپو ۲۶۳۷ میلی متر اعلام شده است که نشان دهنده فضای کابین مناسب برای سرنشینان است. از طرفی نسخه سدان تیپو ۱۲۷۰ کیلوگرم وزن دارد و نسخه هاچبک آن ۱۲۹۵ کیلوگرم. پس موتور ۱٫۶ لیتری می تواند جوابگوی این اتاق باشد و از نظر فنی هم تیپو را از برخی رقبای چینی جلوتر بیاندازد. قیمت کمتر از ۷۵ میلیون تومان برای فیات تیپو منطقی به نظر می رسد (البته با امکانات فول). با توجه به اینکه ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۰۸ اتوماتیک را ۷۸ میلیون تومان و ۳۰۱ اتوماتیک را ۶۳ میلیون تومان اعلام کرده است، می توانیم امیداور باشیم که قیمت این ایتالیایی نیز رقابتی در نظر گرفته شود. مدل ۱٫۴ لیتری ۹۵ اسب بخاری این خودرو با گیربکس دستی، اگر قیمتی کمتر از ۵۵ میلیون تومان داشته باشد، می تواند با خودرویی چون جک J5 دنده ای رقابت کند. همچنین در صورت مونتاژ نسخه هاچبک این خودرو، می توانیم رقابت نسخه دنده ای تیپو را با خودروهایی چون رنو ساندرو دنده ای، ام وی ام ۳۱۵h، لیفان X50 دنده ای، برلیانس H320 دنده ای و… شاهد باشیم.
اما با حضور نسخه سدان با موتور ۱٫۶ لیتری و گیربکس اتوماتیک، می توانیم از همین الان اعلام کنیم که کار برای چینی ها سخت تر از گذشته می شود. این خودرو از نظر فنی و قیمتی می تواند با چری آریزو 5 و جک J5 اتوماتیک رقابت کند. همچنین می تواند بازار خودروهایی چون رنو سیمبل رو بر هم بریزد.
با نگاه کلی می توان فهمید که فیات تیپو می تواند دوستی بیشتر مشتریان را با ایران خودرو و صنعت خودرو ایران به همراه داشته باشد. چون بعد از مدت ها با خودرویی طرف هستیم که در بحث طراحی واقعا خوب ظاهر شده است. از طرفی اعتبار خوبی دارد و نام و نشان ایتالیایی را بر دوش نهاده است. کیفیت ساخت در سطح قابل قبولی بوده و در صورت عرضه با قیمت منطقی، می تواند مشتریان زیادی را جذب کند. تیپو می تواند گزینه های جذاب برای بازار ایران باشد.