عابدزاده: شرایط مالی ایرلاینها خوب نیست/اشاره تلویحی به ورشکسته بودن ایرلاینها
در حالی طرح دریافت نقدی هزینه سوخت از ایرلاینها یکماه به تاخیر افتاده که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حمایت تمام قد از شرکتهای هواپیمایی همیشه بدهکار گفت: حل معضل ۱۰ ساله بدهی سوختی ایرلاینها جزو اولویتها نیست.
در واپیسن روزهای مردادماه امسال مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از اجرای طرح دریافت نقدی هزینه سوخت تحویلی به ایرلاینها خبر داد و گفت: از اول شهریور فروش و تحویل سوخت به ناوگان هوایی داخلی کشور به صورت نقدی از طریق کارتهای بانکی انجام میشود.
سجادی از اجرای این طرح در فاز اول برای 6 فرودگاه دارای کمترین تعداد پرواز خبر داد و با اعلام اینکه طرح مذکور تا پایان شهریورماه در فرودگاههای سراسر کشور اجرایی میشود، تصریح کرد: زیرساختها، امکانات و تجهیزات لازم در فرودگاههای سراسر کشور برای پرداخت نقدی بهای سوخت از طریق کارتهای بانکی فراهم شده و همه ایرلاینها از فردا (اول شهریور) ملزم به پرداخت نقدی سوخت در فرودگاهها از طریق بانکهای عامل (خودپردازها و دستگاههای پوز) هستند.
وی اعلام کرد: از فردا فروش و تامین سوخت شرکتهای هما، آسمان، ماهان، کیش ایر، تابان، کاسپین، زاگرس، آتا، قشم ایر، معراج، نفت و اترک تنها به صورت نقدی و با استفاده از کارت اعتباری بانکی امکانپذیر است.
وی بیان کرد: در صورت رعایت نکردن و اجرای این دستورعمل از سوی شرکتهای هواپیمایی همه مسئولیتها و تبعات ناشی از این اقدام به عهده شرکتها بوده و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران هیچگونه مسئولیتی در قبال مشکلات ایجاد شده نخواهد داشت.
در روز دوم اجرای طرح دریافت نقدی بهای سوخت، عابدینی مدیرکل اداره سوختگیری هواپیمایی کشوری از الزام همه شرکتهای هواپیمایی برای خرید سوخت جت از طریق کارت بانکی تا پایان شهریورماه امسال خبر داده و گفته بود: هماکنون همه ایرلاینهای خارجی با همین شیوه اقدام به خرید سوخت از ایران می کنند. با توجه به مکاتبه وزیر نفت با وزیر راه و شهرسازی بر اساس دستورالعمل ابلاغی از دیروز همه ایرلاینها ملزم به خرید نقدی فرآورده سوخت هوایی از طریق کارت بانکی شدند.
وی با اشاره به اینکه مرحله نخست ایرلاینها در 6 مرکز سوختگیری ساری، لارستان، اردبیل، ایلام و سبزوار ملزم به خرید نقدی سوخت شدهاند، تصریح کرد: در مرحله دوم 12 مرکز سوختگیری ارومیه، بندر لنگه، یزد، یاسوج، بوشهر، عسلویه، بجنورد، زابل، بیرجند، جیرفت، خرمآباد و شهرکرد از روز دوشنبه ( هشتم تا دهم شهریورماه) ملزم به اجرای این طرح هستند. در مرحله سوم 15 تا 21 شهریورماه آغاز میشود مراکز سوختگیری کرمان، کیش، نوشهر، رامسر، چابهار، سنندج، لامز، گرگان، زاهدان، اراک و خوی باید سوخت هوایی را از طریق کارت بانکی خریداری کنند.
وی با بیان اینکه در مرحله چهارم که 21 تا 28 شهریور اجرا میشود مراکز سوختگیری کرمانشاه، تبریز، رشت، اهواز، بم، بندرعباس، رفسنجان،سیرجان، دزفول، آبادان، خارگ و زنجان ملزم به اجرای این طرح هستند، یادآور شد: در مرحله پنجم (28 تا 31 شهریور) مراکز سوختگیری شیراز، مشهد، مهرآباد، امام خمینی (ره)، اصفهان، لاوان، طبس و ماهشهر تنها از طریق کارت بانکی قادر به خرید سوخت هواپیما هستند.
عابدینی گفت: طرح خرید نقدی سوخت هواپیما برای شرکتهای هما، آسمان، ماهان، کیش ایر، تابان، کاسپین، زاگرس، آتا، قشم ایر، معراج، نفت، اترک، ایران ایرتور، کیش ایر و هلیکوپتری آریاتوس تا پایان شهریورماه اجرایی خواهد شد.
اما فشار همه جانبه ایرلاینها از یک سو و حمایت سازمان هواپیمایی کشوری در نهایت باعث توقف طرح شرکت پخش در همان مرحله اول شد.
دبیر شرکتهای هواپیمایی با اعلام اینکه اقدام شرکت پخش فرآوردههای نفتی باعث بروز بینظمی در عملیات جابجایی مسافران میشود از توقف یکماهه این برنامه خبر داده بود.
به گزارش تسنیم در حالی تقریبا 15 روز از توقف طرح شرکت پخش میگذرد که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اظهاراتی با دفاع تمام قد از ایرلاینها گفته است: نقدی شدن سوخت تحویلی به ایرلاینها اولویت نیست.
علی عابدزاده با بیان اینکه موضوع بدهی سوختی یک معضل 10 ساله است، گفت: اینکه یکباره و پس از طی این مراحل سخت گفته شود پول سوخت باید با کارت و به صورت نقدی پرداخت شود درست نیست.
وی با اعلام اینکه در شرایط مناسب و در زمان درست، از اجرای این طرح استقبال می کنیم، افزود: البته این یک برنامه فوق العاده و خوب است که هزینه ها به صورت نقدی با کارت پرداخت شود، اما در حال حاضر هنوز زود است و باید اجازه دهیم ایرلاین کارهای اولویتدار دیگری که دارند را انجام دهند. ضمن اینکه اگر ایرلاینی وجود دارد که هزینههای جاری خود را پرداخت نمیکند باید آن ایرلاین را مجبور کنیم که با کارت و به صورت نقدی هزینه هایش را بپردازد ولی در شرایط فعلی که همه از روند کارها راضی هستند نباید با تندروی وضع فعلی را به چالش بکشیم.
وی با بیان اینکه صنعت هوایی مشکلات نهفته زیادی دارد و دیگر درست نیست مشکل دیگری را بر مشکلاتش اضافه کنیم، تصریح کرد: آنقدر کارهای مکانیزه در صنعت هواپیمایی عقب مانده است که نقدی شدن سوخت ایرلاینها جزو اولویت ها نیست. اگر ایرلاینی واقعا نمیخواهد یا نمی تواند هزینههای جاری خود را پرداخت کند می توان آن ایرلاین را مجبور به پرداخت نقدی کرد اما ابتدا باید مشکل ریشه یابی و رسیدگی شود و پرداخت نقدی آخرین راهکار باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایرلاین ها در حال طی شرایط سختی هستند و باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که از این شرایط عبور کنند، اظهار کرد: موافق به روز شدن پرداختها هستیم، اما خطوط هوایی وقتی بلیت را می فروشند حداقل یک ماه طول میکشد که این پول به سیستم آنها بازگردد، بنابراین باید به آنها فرصت داده شود.
عابدزاده با بیان اینکه ایرلاین ها شرایط مالی خوبی نداشته و اندوخته ای ندارند که هزینهها را نقدی پرداخت کنند، گفت: نمی خواهیم با ایدههای جدید مخالفت کنیم اما میگوییم ایده های جدید باید در زمان خودش پیاده شود.