اسحاق جهانگیری در این ابلاغیه تاکید کرده است: دستگاههای اجرایی باید برنامه اجرایی مربوط را مطابق مفاد و زمانبندی مندرج در بستهها در قالب « نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی- نیپا » تنظیم و از طریق سامانه نیپا به دبیرخانه ستاد ارسال و گزارش ماهانه اقدامات به عمل آمده برای اجرای این مصوبه را به طور مستمر به دبیرخانه ستاد ارایه نمایند.
متن کامل ابلاغیه رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بدین شرح است:
باسمه تعالی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت امور اقتصادی و دارایی
وزارت امور خارجه
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وزارت جهاد کشاورزی
وزارت دادگستری
وزارت راه و شهرسازی
وزارت صنعت، معدن و تجارت
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت کشور
وزارت نفت
وزارت نیرو
معاونت علمی و فناوری رییسجمهور
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
سازمان حفاظت محیط زیست
سازمان ملی استاندارد ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی
صندوق توسعه ملی
مرکز ملی رقابت
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلسههای مورخ 1396.1.15(سی و سومین جلسه ) و 1396.1.28(سی و پنجمین جلسه) به استناد مفاد مصوبه شماره 8500/ت 52442هـ مورخ 1394.6.31هیات محترم وزیران، در راستای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در سال 1396 که توسط معظمله به عنوان سال « اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نامگذاری شده است، به منظور رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی 8 درصدی، تداوم نرخ تورم تک رقمی، افزایش سرمایهگذاری، توسعه صادرات و افزایش رشد صادرات غیرنفتی به میزان 25درصد، مدیریت هدفمند واردات، ایجاد فرصتهای شغلی جدید ، مقرراتزدایی ،گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی و استقرار مدیریت کارآمد، با توجه به رویکردهای پنجگانه اقتصاد مقاومتی (درونزایی، برونگرایی،دانشبنیانی، مردمی بودن و عدالت بنیانی) پس از بحث و بررسی ، «بستههای رونق تولید و اشتغال» به شرح پیوست (که به مهر دبیرخانه ستاد مورد تأیید قرار گرفته است) را برای اجرا در سال 1396 مورد تصویب قرار داد.
رعایت موارد زیر برای عملیاتی نمودن مفاد هر یک از بستههای پنجگانه رونق تولید و اشتغال شامل «بسته ارتقا توان تولید ملی» ، «بسته تامین مالی و سرمایهگذاری»، «بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی» ، «بسته تجارت خارجی(توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت هدفمند واردات)» و «بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار» ، ضروری است :
الف ) دستگاههای اجرایی موضوع این مصوبه مکلفند :
- نسبت به اجرای کلیه وظایف محوله مندرج در هر یک از بستهها اقدام نمایند.
- برنامه اجرایی مربوط را مطابق مفاد و زمانبندی مندرج در بستهها در قالب « نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی- نیپا » تنظیم و از طریق سامانه نیپا به دبیرخانه ستاد ارسال نمایند.
- گزارش ماهانه اقدامات به عمل آمده برای اجرای این مصوبه را به طور مستمر به دبیرخانه ستاد ارایه نمایند.
ب) دستگاههای اجرایی همکار، متناسب با درخواست دستگاه مجری ، مکلف به انجام همکاریهای لازم مورد تقاضا میباشند.
ج) نظارت بر اجرای این مصوبه بر عهده دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است و حسب مورد پس از ارزیابی عملکرد هر یک از دستگاههای اجرایی، نتایج آن در صورتی که متضمن انحراف از انجام تکالیف و وظایف محوله باشد مراتب جهت اتخاذ تصمیم مقتضی در دستور کار ستاد قرار میگیرد.
د) دبیرخانه ستاد مکلف به تهیه، تدوین و ارایه گزارشهای دورهای منظم از ارزیابی عملکرد دستگاههای ذیربط در اجرای مفاد این مصوبه به اینجانب میباشد.
حسب نیاز تکالیف ، پروژهها و بستههای مکمل این مصوبه متعاقبا ابلاغ میشود.
** مشروح کامل بسته های پنج گانه رونق تولید و اشتغال که به پیوست نامه معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است، به شرح زیر است:
**بسته ارتقا توان تولید ملی
1. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است:
1.1. اجرای طرح رونق تولید برای صیانت و نگهداشت شرایط فعالیت و اشتغال بنگاههای کوچک و متوسط را با هدف رفع موانع و رونق تولید در دههزار واحد تولیدی صنعتی و معدنی و معادن به نحوی تداوم بخشد که میزان ایجاد اشتغال یا اشتغال مجدد و همچنین تولیدات این بنگاه¬ها نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش یابد.
1.2. برنامه اجرایی تکمیل و بهرهبرداری حداقل 6هزار طرح صنعتی و معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید. گزارش عملکرد این بند بصورت ماهانه به دبیرخانه ارائه گردد.
1.3. برنامه اجرایی بازسازی و نوسازی صنایع و معادن و صنوف تولیدی با هدف ارتقای بهرهوری انرژی، کاهش شدت مصرف، افزایش رقابتپذیری، توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی را تا تهیه و تا پایان اردیبهشتماه به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.4. ضمن تهیه فهرست کالاهای اساسی، ضروری و حساس صنعتی کشور در حوزه فعالیت های خود، برنامه اجرایی افزایش تولید داخلی این کالاها را با توجه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و فنی تهیه و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه دهند.
1.5. برنامه اجرایی تقویت خوشههای صنعتی و شبکه سازی و به هم رسانی کسب وکارها با تاکید بر واحدهای صنفی و بنگاههای تولیدی خرد، کوچک و متوسط را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.6. با همکاری دستگاههای اجرائی مسئول به منظور رونق فعالیت شهرکهای صنعتی تمهیدات لازم را برای تکمیل زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز ارائه کند. برنامه اجرایی این بند شامل گزارشی کامل از وضعیت شهرکهای صنعتی از حیث بنگاههای مستقر در آنها و خدمات و یا زیرساختهایی که در این شهرک ها تا کنون ایجاد نشده است به همراه برنامه زمانبندی تکمیل آنها تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه گردد.
1.7. برنامه اجرایی حمایت از ایجاد تصفیهخانههای پسابهای صنعتی در مجتمعها و شهرکهای صنعتی و بازچرخانی آب آنها را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.8. برنامه اجرایی ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه موردنیاز و توسعه صنایع اولویتدار معدنی با رویکرد اجتناب از خام فروشی مواد معدنی و تشویق صادرات محصولات صنایع معدنی دارای ارزش افزوده بالا با هدف توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی در فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید. این برنامه باید به گونهای تنظیم گردد که تمایل به سرمایهگذاری در صنایع معدنی اولویت دار به میزان 10 درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
1.9. ضمن ارائه پهنه های اکتشاف در مناطق اولویت دار به متقاضیان بویژه شرکتهای بزرگ معدنی، برنامه حمایتی مورد نیاز برای توسعه فعالیت های اکتشافی را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.10. برنامه اجرایی و حمایتی کمک به تامین و تکمیل زیربناها و زیرساخت های لازم در مناطق اولویتدار معدنی و به ویژه معادن بزرگ را تا پایان اردیبهشتماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.11. با همکاری وزارت نفت برنامه اجرایی حمایت از توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دست نفت و گاز (پتروشیمی) را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.12. با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نفت، برنامه اجرایی تامین نهاده کود کشاورزی از طریق واحدهای پتروشیمی را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.13. برنامه اجرایی هدایت تقاضای حوزه های مهم و دارای وزن بالا در اقتصاد کشور (نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و صنایع معدنی و خدمات) به توانمندی صنایع پیشرفته را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
1.14. برنامه اجرایی «توسعه سرمایهگذاری در صنایع بزرگ و کلیدی صادراتگرا » را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.15. برنامه اجرایی اصلاح شبکه های توزیع در جهت کاهش هزینه های مبادله و قیمت نهایی مصرف کننده را تا پایان اردیبهشتماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.16. برنامه اجرایی ساماندهی صنوف فاقد پروانه را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.17. با همکاری بانک مرکزی ج.ا.ا برنامه اجرایی فروش اعتباری کالاهای مصرفی بادوام را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
1.18. برنامه اجرایی فعال سازی بخش خصوصی در ساخت و تولید انواع هواپیما و بالگردهایی که تأمین و خرید آنها از خارج کشور صورت میپذیرد، را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
1.19. با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط نسبت به ارائه معیارها و ضوابط تعیین بنگاههای صارداتی دارای اولویت دریافت تسهیلات، اقدام و تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
2. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است:
2.1. ضمن تهیه فهرست کالاهای اساسی، ضروری و حساس کشور در حوزه فعالیت های خود، برنامه اجرایی افزایش تولید داخلی این کالاها را با توجه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و فنی تهیه و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه دهند.
2.2. برنامه اجرایی توسعه و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیبدار، توسعه زراعت چوب، توسعه کشت زیتون، توسعه فعالیت زنبورداری و افزایش تولید عسل و پرورش نوغان داری و تولید ابریشم را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
2.3. برنامه اجرایی توسعه ظرفیت لازم برای افزایش قابلیت نگهداری محصولات اساسی کشاورزی با هدف حداقل پنج درصد افزایش قابلیت نگهداری در سردخانه¬ها و انبارهای فنی چند منظوره در سال جاری را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
2.4. برنامه اجرایی ارائه آموزشهای عمومی مورد نیاز کشاورزان خرد از طریق رسانه های جمعی بالاخص صدا و سیما را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
2.5. برنامه اجرایی گسترش زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی بخش کشاورزی در خصوص تولید، نگهداری توسعه و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و نهادهها را تهیه و تا پایان تیر ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
2.6. برنامه اجرایی تسهیل برندسازیمحصولات کشاورزی از طریق بخش خصوصی را به نحوی تنظیم و تا پایان تیرماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نمایند که تا پایان سال حداقل 10 درصد از محصولات کشاورزی تحت نام تجاری مشخص (برند) عرضه گردند.
3. وزارت نفت مکلف است:
3.1. برنامه اجرایی افزایش ظرفیت تولید نفت خام تا میزان 4700 هزار بشکه در روز در افق 1400 را با تمرکز بر میادین مشترک و با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع را به نحوی تنظیم نماید که تولید نفت خام به چهارمیلیون بشکه در روز در پایان سال جاری افزایش یابد. این برنامه تا پانزده اردیبهشت ماه به دبیرخانه ستاد ارائه گردد.
3.2. برنامه اجرایی افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی با تمرکز بر میادین مشترک تا میزان یک میلیون بشکه در روز در افق 1400 را به نحوی تنظیم نماید که تولید آن به 683 هزار بشکه در روز در پایان سال جاری افزایش یابد. این برنامه تا پانزده اردیبهشت ماه به دبیرخانه ستاد ارائه گردد.
3.3. برنامه اجرایی افزایش تولید میادین مشترک غرب کارون(آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و جنوبی) را به نحوی تهیه نماید که این مقدار به 310 هزار بشکه در روز در پایان سال جاری افزایش یابد.
3.4. نسبت به تکمیل ظرفیت و راهاندازی فازهای 13 ،14 و 24-22 اقدام نماید. برنامه اجرایی تکمیل و راهاندازی این فازها به نحوی که تولید از فازهای مختلف پارس جنوبی در مجموع به 620 میلیون مترمکعب گازغنی در روز برسد را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارایه گردد.
3.5. ضمن راهاندازی فاز (1) پالایشگاه ستاره خلیج فارس، برنامه اجرایی تکمیل بقیه فازهای پالایشگاه مزبور و پالایشگاه سیراف را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
3.6. تمهیدات لازم به منظور تکمیل و راهاندازی پروژههای بخش خصوصی پتروشیمی شامل فاز سوم پتروشیمی پردیس، متانول کاوه، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی بوشهر و فاز اول پتروکیمیای ابن سینا (ماهشهر) را به نحوی اتخاذ نماید که تمام این واحدها تاپایان سال جاری به بهره برداری و تولید برسند.
3.7. تمهیدات لازم را به منظور اجرای عملیات طرحهای توسعه نوسازی پالایشگاه آبادان و تکمیل و بهسازی پالایشگاه بندرعباس را به نحوی اتخاذ نماید، که از فرآورده نفت کوره کاسته و به تولید فرآوردههای بنزین و میان تقطیر افزوده شود.
3.8. برنامه اجرایی اصلاح بازارهای انرژی با هدف تقویت حضور بخش غیردولتی در این بازار را تهیه و تا پایان تیرماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارایه گردد.
3.9. با همکاری وزارت نیرو، برنامه اجرایی کنترل نرخ رشد مصرف حاملهای انرژی را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
3.10. برنامه اجرایی پیاده سازی طرحهای ذخیرهسازی زیرزمینی گاز طبیعی با هدف کاهش مصرف سوختهای مایع در فصول سرد در محدوده شبکه گاز (و بالابردن پایداری شبکه) و تاکید بر نقش آتی بخش خصوصی را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارایه نماید.
3.11. با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه تامین خوراک پتروشیمی ها را به نحوی تهیه نماید که سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی از تامین پایدار خوراک با قیمت منصفانه اطمینان حاصل نمایند. برنامه مذکور تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارایه گردد.
3.12. برنامه اجرایی ایجاد بستر لازم برای اجرای به موقع طرحهای تأمین خوراک پتروشیمیهای جدید (از جمله طرحهای تولید میعانات گازی و جمعآوری گازهای مشعل) با سرمایهگذاری بخش خصوصی را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه گردد.
3.13. نسبت به شروع پروژه صادرات گاز به عراق تا میزان 14 میلیون مترمکعب گاز در روز تاپایان سال جاری اقدام و گزارش عملکرد آنرا هر سه ماه یکبار به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
3.14. نسبت به تکمیل گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و نقاط صنعتی و نیروگاهی آن استان اقدام نموده و گزارش عملکرد آنرا بصورت ماهانه به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
3.15. گازرسانی به صنایع مختلف در سطح کشور را به نحوی به انجام رساند که مصرف سوخت مایع برای کلیه صنایعی که دسترسی به شبکه گاز دارند، نسبت به سال 1395 به میزان 40 درصد کاهش یابد.
4. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است:
4.1. برنامه اجرایی مدیریت جایگاه و نقش نهادهای عمومی غیردولتی در اقتصاد ایران را تدوین و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
4.2. بهمنظور ایجاد زمینههای لازم برای افزایش شفافیت اطلاعاتی شرکتهای دولتی، برنامه اجرایی طراحی و پیاده سازی سامانه یکپارچه اطلاعات شرکتهای دولتی را تا پایان اردیبهشتماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارسال نماید. تمامی دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی تابعه موظف به همکاری لازم با وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند.
5. وزارت راه و شهرسازی مکلف است:
5.1. با همکاری وزارت کشور، حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه برنامه اجرایی رونق بخش مسکن و فعالیتهای ساختمانی را با هدف ارتقا و بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری در بیش از 270 محله با تاکید بر کاهش هزینههای جانبی ساخت مسکن با اولویت بهسازی حاشیه کلانشهرها و بافتهای فرسوده را تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
5.2. با همکاری وزارت نفت برنامه اجرایی توسعه و نوسازی ناوگان حملو نقل (با اولویت حملونقل ریلی) با تاکید را با استفاده از ظرفیتهای قانون رفع موانع تولید، (در قالب اولویت اعطای تسهیلات، اعطای تخفیف درتعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی و ...) تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه دهد.
5.3. برنامه اجرایی افزایش ظرفیت خطوط ریلیاز طریق تراکبندی، گشایش ایستگاهها و تأمین علائم و ارتباطات را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
5.4. برنامه اجرایی افزایش سهم حمل و نقل عمومی برون شهری را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
5.5. بهمنظور تسریع در بهرهگیری از ظرفیت شرکت قطارهای مسافری حومهای، نسبت به معرفی پروژه و مسیرهای دارای اولویت و توجیه تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد اقدام نماید.
5.6. با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، نسبت به جانمایی و ایجاد مراکز لجستیکی با محوریت بخش خصوصی به نحوی اقدام نماید که تا پایان سال حداقل دو مرکز لجستیکی جدید در مرحله اجرا قرار گیرد.
5.7. در حوزه فعالیتهای خود در خصوص اقلام کالاها و خدمات غیرقابل تجارت(زمین و مسکن) ، با همکاری دستگاههای ذیربط برنامه اجرایی افزایش نقش نظارتی دولت در قیمتگذاری آنها را تهیه و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
6. وزارت نیرو مکلف است:
6.1. برنامه اجرایی ارتقا توان تولید ملی در حوزه آب و برق را با در نظر گرفتن ملاحظات ذیل را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
6.1.1. تکمیل و بهرهبرداری از نیروگاههای جدید
6.1.2. افزایش راندمان نیروگاهها، کاهش تلفات شبکههای انتقال و توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی برق
6.1.3. ایجاد نیروگاهها توسط بخش خصوصی
6.1.4. افزایش سهم انرژیهای پاک و تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور با محوریت حمایت از سرمایهگذاری بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی)
6.1.5. بهرهبرداری بهینه از منابع آبهای مرزی و مشترک با رعایت حقابههای بینالمللی
6.1.6. توسعه بهرهبرداری از آبهای غیرمتعارف از قبیل پسابها، زهآبها، آبهای شور و لبشور به عنوان منابع آب جدید توسط بخش غیردولتی
7. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است:
7.1. با اولویت تأمین تجهیزات و ایجاد شبکه بومی و استفاده بهینه و اقتصادی از باندهای فرکانسی کشور تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به تهیه برنامههای ذیل (با تعیین برش سال 1396) اقدام و به دبیرخانه ستاد ارسال نماید:
7.1.1. برنامه اجرائی « فراهم کردن امکان دسترسی خانوارها به شبکه ملی اطلاعات با حداقل سرعت دسترسی (20) مگابیت بر ثانیه با استفاده حداکثری از ظرفیت بخش غیردولتی»
7.1.2. برنامه اجرائی « ارائه 100 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی بر بستر شبکه ملی اطلاعات با استفاده از ظرفیت سازمان توسعهای دستگاههای تابعه خود با مشارکت حداکثری بخش غیردولتی با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور
7.1.3. برنامه اجرائی« ایجاد اپراتورها/شرکتهای ارائه کننده خدمات و محتوای الکترونیکی» و « توسعه زیرساخت و محتوای بومی»
7.1.4. برنامه اجرائی «ساخت ماهواره بومی مخابراتی و سنجش از دور و تأمین ماهوارههای ملی مخابراتی و سنجش از دور با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی»
7.1.5. برنامه اجرائی «توسعه زیرساخت سرویسهای پست الکترونیک» و «ایجاد و توسعه سرویس لجستیک هوشمند پستی»
8. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است:
8.1. با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، برنامه اجرایی توسعه ظرفیت تولید فرآورده های دارویی، واکسن، محصولات زیستی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، با هدف افرایش ظرفیت تولید و کاهش وابستگی به واردات فرآورده های دارویی، واکسن، محصولات زیستی، ملزومات و تجهیزات پزشکی را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال گردد.
8.2. برنامه اجرایی تقویت و بهسازی ساختارهای نظارتی در حوزه کیفیت فرآورده های سلامت، با هدف افزایش کیفیت و ایمنی فرآورده های سلامت تولید داخل را با محوریت بخش خصوصی تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال گردد.
9. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است:
9.1. ضمن تقویت و ترویج فرهنگ جهادی در تولید ثروت، بهرهوری، کارآفرینی و سرمایهگذاری با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی، هنری و رسانهای، حمایت از آثار مختلف فرهنگی که در راستای تقویت توان تولید داخل، ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی و سرمایهگذاری و اشتغال مولد تولید میشود را در اولویت قرار دهد. برنامه اجرایی این بند تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه گردد.
9.2. با همکاری سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برنامه جامع اقدامات فرهنگی برای حمایت از تولید ملی، گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و کاهش تمایل به مصرف کالاهای قاچاق را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
10. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است:
10.1. بستر لازم برای افزایش سهم مشارکت عمومی-خصوصی در اجرای طرحهای زیرساختی و زیربنایی کشور را فراهم آورده و حل مشکلات و چالشهای این پروژه ها را در اولویت قرار دهد. کلیه دستگاههای اجرایی ازجمله وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برنامه اجرایی ارتقای مشارکت با بخشهای غیردولتی حوزه فعالیتهای خود را تا پایان خرداد ماه سال جاری تهیه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نمایند.
10.2. ضمن ساماندهی طرحهای تملک دارایی های سرمایهای، طرحهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و دارای توجیه اقتصادی را در اولویت تخصیصبودجه قرار دهد.
10.3. از ظرفیتهای موجود در بخش غیردولتیجهت تکمیل پروژههای نیمه تمام دارای توجیه اقتصادی بهرهبرداری نموده و پس از طی مراحل قانونی و رعایت کلیه مقررات و ضوابط پروژههای نیمه تمام را واگذار نماید.
10.4. برنامه اجرایی حمایت از سرمایهگذاری در مناطق دارای اولویت (بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته) با هدف افزایش حداقل 10 درصدی حجم سرمایهگذاری بخش غیر دولتی و یا حجم واگذاری طرح های عمرانی به بخش غیردولتی نسبت به سال گذشته را تا پایان خرداد ماه سال جاری تهیه نماید.
10.5. با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط، مدل استفاده بهینه از ظرفیتهای بلااستفاده اقتصاد (مانند ساختمان و مسکن، معدن و صنایع معدنی ) را با هدف رونق تولید و افزایش توانمندی تولید داخل را تا پایان تیرماه سال جاری طراحی نماید.
10.6. با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاههای ذیربط (موضوع مصوبه جلسه مورخ 1395.1020ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) به منظور ایجاد تحرک در تولید و اشتغال و مصون نمودن اقتصاد کشور از آسیبهای بیرونی و درونی، اصلاح اقتصادی را بر محور استقرار مدیریت کارآمد بر شرکتهای غیرخصوصی متمرکز نماید و تا پایان تیرماه سال جاری الگوی «استقرار نظام مدیریت حرفهای» را تهیه نماید.
11. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است:
11.1. ترتیبی اتخاذ کند که بانکهای عامل، بنگاههای معرفی شده از سوی دستگاههای ذیربط که کالاهای اساسی، ضروری و حساس را تولید داخلی مینمایند، را با رعایت موارد اعتبارسنجی در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند و به نحوی اقدام نمایند که به درخواست این متقاضیان ظرف مدت یک ماه پس از تکمیل پرونده رسیدگی شود.
11.2. ترتیبی اتخاذ نماید که سهم بخشهای صنعت، معدن، کشاورزی و ساختمان از تسهیلات اعطایی در سال 1396 کمتر از 60 درصد نباشد.
11.3. سیاستهای ارزی را در چارچوب مکانیزم بازار و سازگار با اقتضائات اقتصاد کلان تنظیم و اجرا نماید، بگونهای که نرخ ارز به منظور جلوگیری از انباشت ناترازی، متناسب با اختلاف نرخ تورم داخل و خارج تعدیل شود.
11.4. با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تدوین برنامه اجرایی تک رقمی ماندن و پایداری نرخ تورم اقدام نماید.
11.5. ضمن احصا آمار و اطلاعات بنگاههای اقتصادی تملیک شده توسط شبکه بانکی، نسبت به تدوین راهکارهای احیاء و واگذاری واحدهای تولیدی تملیک شده، اقدام و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
12. سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است:
12.1. برنامه اجرایی پیادهسازی چرخه مدیریت بهرهوری در بنگاههای بزرگمقیاس را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید و اجرای آن در بنگاههای منتخب را در سال جاری پیگیری و نظارت نماید.
13. سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است:
13.1. برنامه اجرایی توسعه بسترهای لازم جهت ایجاد و تقویت موسسات صدور گواهی در کشور را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
13.2. اجرای استانداردهای اجباری در صنایع تولیدی را با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای انجمنهای تخصصی و تشکلهای غیردولتی به صورت مستمر نظارت نموده و نتیجه را به صورت ماهانه به دبیرخانه ستاد گزارش نماید.
14. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است:
14.1. برنامه اجرایی حمایت از گردشگری با هدف افزایش تعداد گردشگران داخلی به 112 میلیون نفر و گردشگران خارجی به 6.5 میلیون نفر با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
15. سازمان حفاظت از محیط زیست مکلف است:
15.1. نسبت به ارتقای مناسبات و دیپلماسی محیط زیست و جلب مشارکت و همکاریهای بین المللی دوجانبه، چندجانبه، منطقهای و بینالمللی در زمینه کاهش آلودگی های فرامرزی از جمله ریزگردها و آلودگی های مناطق دریایی و ساحلی اقدام نماید.
15.2. زمینه های لازم برای تقویت همکاری و توسعه مشارکتهای مردمی برای حفاظت از محیط زیست از طریق اجرای طرحهای زیستمحیطی را فراهم آورد.
16. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مکلف است:
16.1. امکان تامین مستقیم مواد اولیه از مبادی اصلی در صنایع اولویت دار را فراهم آورد. برنامه اجرایی این بند شامل صنایع اولویت دار و مبادی اصلی تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه گردد.
17. مرکز ملی رقابت مکلف است:
17.1. نسبت به شناسایی بازارهای دارای عملکرد انحصاری اقدام و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، اقدامات لازم به منظور مدیریت تبعات انحصار و کاهش آنها را اجرا نماید.
بسته تامین مالی و سرمایهگذاری
1. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است:
1.1. به منظور تحقق اهداف مهم حوزه بازار سرمایه مشتمل بر 'توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در تامین منابع مالی کشور'، 'افزایش ضریب نفوذ و نقدشوندگی در بازار سرمایه' و 'جذب سرمایهگذاری خارجی در بازار سرمایه' برنامه اجرایی اقدامات زیر را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
1.1.1. ظرفیت سازی توسعه بازار سرمایه با تاکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی، توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآوردههای نفتی در بورس انرژی، توسعه حاکمیت شرکتی برای شرکتهای سهامی عام و نهادهای مالی، با همکاری وزارت نفت، وزارت نیرو، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه مرکزی ایران
1.1.2. تسهیل فرایند مشارکت نهاد مالی خارجی (توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران)، با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
1.1.3. تقویت کمی و کیفی حضور نهادهای مالی در بازار سرمایه (شرکتهای تامین سرمایه، پردازشگر اطلاعات مالی، مشاور سرمایهگذاری، موسسات رتبهبندی و صندوقهای سرمایهگذاری)
1.1.4. کمک به فرایند راهاندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه، با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط
1.1.5. طراحی ابزارهای مالی مشتقه برای پوشش ریسک
1.1.6. اتصال بازار سرمایه ایران با بازارهای سرمایه بینالمللی، با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
1.2. اقدامات و هماهنگیهای لازم را برای جلب پانزده میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی در سال 1396 با اولویت کشورهای صاحب تکنولوژی و نوآوری با رویکرد توسعه صادرات و انتقال فناوری انجام دهد و برنامهها، اقدامات پیش بینی شده و الزامات تحقق آن را به دبیرخانه ستاد گزارش نماید. کلیه دستگاههای اجرایی کشور موظف هستند به منظور تحقق این هدف همکاری های لازم را با وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام دهند.
1.3. پیگیرهای لازم را در جهت جذب سرمایه گذاریهای خارجی جلب شده، طبق قانون انجام داده و موانع و مشکلات پیش روی و دلایل عدم جذب و موفقیت هر پروژه را احصاء و به دبیرخانه ستاد گزارش نماید.
1.4. برنامه اجرایی ایجاد پنجره واحد روانسازی سرمایهگذاری را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
1.5. نسبت به شناسایی مخاطرات سرمایهگذاری در بازارهای مالی و سرمایهای خارجی و تدوین راهکارهای رفع آن اقدام و گزارش مطالعات انجام شده را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
1.6. نسبت به شناسایی موانع کلیدی سرمایهگذاری مشترک بخش خصوصی داخلی و خارجی در کشور و تدوین راهکارهای رفع آن اقدام و گزارش مطالعات انجام شده را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
1.7. برنامه اجرایی موارد ذیل را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید:
1.7.1. جذب سرمایههای خارجی برای خرید سهام شرکتهای مشمول واگذاری
1.7.2. تسهیل فرآیند جذب منابع مالی خارجی (سرمایه گذاری خارجی) از طریق بازار سرمایه ایران، با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت
1.7.3. بستر سازی برای دریافت اطلاعات نهادهای عمومی غیردولتی و تشویق به حضور شرکتهای زیرمجموعه آنها در بازار سرمایه، با همکاری نهادهای مذکور و شرکتهای زیرمجموعه آنها
1.7.4. سهولت دسترسی و تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط
1.8. برنامه اجرایی ارتقای نقش اقتصادی بیمه در تأمین رفاه و امنیت مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه را از 2.1 به 3.5 درصد در کشور تهیه و تا پایان تیر ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
2. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است:
2.1. برنامه اجرایی فراهم نمودن زمینه های لازم برای سرمایهگذاری مستقیم بنگاههای خارجی که بیش از 30 درصد بازار محصولات وارداتی یک محصول (کالایا خدمت) مشخص در کشور دارا هستند را به انضمام فهرست محصولات، بنگاه های طرف واردات و شرایط و ضوابط لازم برای الزامات سرمایهگذاری این بنگاهها تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
3. وزارت امور خارجه مکلف است:
3.1. برنامه اجرایی ایجاد تسهیلات تردد برای سرمایهگذاران خارجی و افراد مرتبط با آنها از قبیل صدور روادید چند ساله با اجازه ورود به دفعات را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
4. وزارت راه و شهرسازی مکلف است:
4.1. با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، مدل و روش تامین مالی در پروژههای زیرساخت را طراحی و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
4.2. برنامه اجرایی ارتقاء مشارکت بخش خصوصی و تعاونی را بر اساس قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور در تمامی شقوق حمل و نقل اعم از زیرساخت، ناوگان و تعمیر و نگهداری، تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
4.3. برنامه اجرایی توسعه مالی بخش مسکن با تاکید بر ابزارسازی و نهادسازی (ابزارهای بازار سرمایه و بازار پول) را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
5. وزارت نیرو مکلف است:
5.1. برنامه اجرایی ایجاد بسترهای لازم جهت حضور بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در طرحهای حوزه برق، آب و آبفا را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
6. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است:
6.1. برنامه اجرایی تقویت نهادهای مالی جهت تامین و تجهیز سرمایه و سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و منابعطبیعی با مشارکت مردم را تدوین و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
6.2. برنامه اجرایی توسعه مشارکت با بخش خصوصی یا عقد قرارداد با آنها بهمنظور اجرای فعالیتهای بخش با تاکید بر عملیات آبخیزداری، حفاظت خاک و مقابله با بیابانزایی و کمک به مهار کانونهای گرد و غبار را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
7. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است:
7.1. برنامه اجرایی شناسایی و حمایت از طرحهای سرمایهگذاری در حوزه درمان بهویژه در صنعت توریسم درمانی متناسب با ظرفیت مناطق را تا پایان اردیبهشتماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
8. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است:
8.1. اجرای کامل طرح اصلاح نظام بانکی را پیگیری نموده و برنامه اجرایی شفافسازی و سالمسازی صورتهای مالی بانکها و موسسات مالی و اعتباری غیربانکی را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
8.2. ضمن ارائه اطلاعات بروز شده اموال مازاد شبکه بانکی، برنامه اجرایی تعیین تکلیف اموال مزبور را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
8.3. بانکها و موسسات اعتباری غیردولتی را به افزایش نسبت کفایت سرمایه و بهبود دیگر نسبتهای نظارتی و مدیریت موثرتر ریسک ملزم نماید.
8.4. نسبت به اخذ تسهیلات مالی خارجی تا سقف 20 میلیارد دلار در سال جاری، جهت تامین مالی طرح های تولیدی و عمرانی بخش های دولتی و خصوصی کشور اقدام نماید. به منظور تسریع در فرآیند جذب تسهیلات مالی فراهم شده، کلیه دستگاه های اجرایی کشور مکلف هستند در اسرع وقت نسبت به اخذ و ارائه مجوزهای داخلی لازم اقدام نمایند. ضمنا بانک مرکزی موظف است عدم همکاری دستگاه های اجرایی و سایر موانع و مشکلات اجرایی در جذب تسهیلات خارجی را به دبیرخانه ستاد گزارش نماید.
8.5. گزارش شناسایی موانع کاهش نرخ سود در شبکه بانکی و ارائه راهکارهایی مناسب برای برونرفت از این شرایط را با تاکید بر کاهش نرخ سود بانکی تهیه و گزارش مزبور را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال 1396 در شورای پول و اعتبار مطرح نماید.
8.6. با همکاری قوه قضائیه و سایر دستگاههای ذیربط، برنامه اجرایی کاهش حداقل یک واحد درصد از نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات (ارزی و ریالی) را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
8.7. زمینههای لازم برای افزایش تاثیربخشی سیاستهای پولی از طریق انتظامبخشی به بازار پول و ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز را مهیا نماید.
8.8. نسبت به توسعه ساز و کارهای مرتبط با پوشش ریسکهای ناشی از نوسان قیمت و ارزش پول از طریق ارائه ابزارهایی مانند هجینگ در بازارهای آتی در چارچوب یکسانسازی نرخ ارز اقدام نماید.
8.9. برنامه اجرایی تشکیل شرکتهای مدیریت دارایی را به منظور تعیین تکلیف داراییهای مشکوکالوصول را تهیه و تا پایان خردادماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
8.10. با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی ایران)، برنامه اجرایی فراهمسازی زمینه حضور و مشارکت مؤسسات مالی و اعتباری خارجی در ایران در چارچوب قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
9. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است:
9.1. سازوکارهای پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی از محل کمکهای فنی و اعتباری برای طرحهای سرمایهگذاری اشتغالزای غیردولتی را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه نماید.
10. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است:
10.1. برنامه اجرایی حمایت از طرحهای سرمایهگذاری در بخش گردشگری و صنایع دستی را به تفکیک استانهای سراسر کشور تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
11. صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران مکلف است:
11.1. با هدف ارتقای توان تولید و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در کشور با رعایت اصل رقابتپذیری و بازدهی اقتصادی مقرر در ضوابط صندوق توسعه ملی، نسبت به تخصیص منابع با اولویت تامین مالی صنایع کوچک و متوسط با رویکرد به روزرسانی و نوسازی تجهیزات و ماشینآلات آنها اقدام نماید.
**بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی
1. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است:
1.1. برنامه اجرایی افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجی به منظور گسترش بهرهوری دانشبنیان حوزههایی که قابلیت جذب بالا دارد را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
2.وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است:
2.1. با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، نسبت به مطالعه و تدوین گزارش راهبردهای تغییر جهتگیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی به دانش و نوآوری و ارائه آن تا پایان شهریورماه سال جاری به دبیرخانه ستاد اقدام نماید.
2.2. برنامه اجرایی استقرار و حمایت از 150 بنگاه صنایع نوین و پیشرفته و شرکت دانشبنیان در سال جاری با هدف افزایش سهم تولید محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی به 39 درصد را تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
2.3. با مشارکت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، نسبت به ایجاد سامانه عرضه محصولات صنایع پیشرفته و دانشبنیان با هدف جهتدهی به تقاضای بخشهای دولتی و خصوصی به استفاده هرچه بیشتر از محصولات صنایع پیشرفته و دانشبنیان داخلی اقدام نماید.
2.4. با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور، وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی ضمن حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری، خرید خارجی تجهیزات مورد نیاز ساخت و بهرهبرداری را به گونهای سازماندهی نماید که ضمن رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1391.5.1 با اصلاحات و الحاقات بعدی به ازای خریدهای خارجی، انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد.
3.وزارت راه و شهرسازی مکلف است:
3.1. با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، برنامه اجرایی تقویت اقتصاد و ترغیب سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل هوایی، بهرهگیری از ظرفیتها و سرمایهها و ارتقای سطح علمی و فنی صنعت هوایی کشور با رعایت اصل حمایت از صنایع داخلی دانشبنیان و انتقال فناوری پیشرفته و همچنین ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیلکرده، را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
3.2. با همکاری دستگاههای ذیربط، برنامه اجرایی استفاده از «فناوریهای نوین مهندسی در احداث زیرساختها و تجهیزات ثابت و متحرک حوزه راه و شهرسازی» با رویکرد کاهش زمان و هزینه احداث و «فناوریهای نوین ساختمانی» با هدف مقاومسازی و کاهش شدت مصرف انرژی را تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
3.3. با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط نسبت به هماهنگی و اجرای مدیریت یکپارچه هوشمند شیوههای حملونقل اقدام نماید.
4. وزارت نفت مکلف است:
4.1. نسبت به انعقاد و اجرای 10 قرارداد نفتی و گازی (با الگوی جدید قراردادهای نفتی و گازی) با هدف فراهم کردن امکان جذب فناوری و ارتقای فناوری ملی به ویژه برای اجرای موفق طرح های افزایش ضریب بازیافت اقدام نماید. گزارش عملکرد این بند بصورت ماهانه به دبیرخانه ستاد ارائه میگردد.
4.2. با همکاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی معتبر و دارای سابقه و تخصص در زمینه استخراج مخازن نفت و گاز، نسبت به مطالعات توسعهای 20 مخزن نفتی و گازی اقدام نماید. برنامه اجرایی این بند تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به تفکیک مخازن مورد مطالعه به دبیرخانه ستاد ارسال گردد.
4.3. زمینه لازم برای تجاری سازی ساخت و تولید 10 قلم کالای پرمصرف صنعت نفت در داخل کشور با محوریت بخش خصوصی را فراهم آورد. برنامه اجرایی این بند تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارائه گردد.
5.وزارت جهاد کشاورزی مکلف است:
5.1. برنامه اجرایی نوسازی، تقویت، شبکهسازی و حفاظت از ذخایر توارث ژنتیک و زیستی کشاورزی را تا پایان اردیبهشتماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
5.2. با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، برنامه اجرایی توسعه و نفوذ فناوری در بخش کشاورزی را با محوریت ارتقای بهرهوری عوامل تولید، پیادهسازی نظام نوین ترویج و انتقال فناوری و تقویت شرکتهای دانش بنیان را تا پایان تیر ماه سال جاری تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
6. وزارت نیرو مکلف است:
6.1. با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، برنامه اجرایی توسعه و نفوذ فناوری در حوزه آب و برق را با محوریت استفاده از فناوریهای نوین در استحصال و مصرف منابع آب و کاهش ضایعات و تلفات در بخش تولید، انتقال و توزیع انرژی، تهیه و تا پایان اردیبهشتماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
7. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است:
7.1. برنامه اجرایی «ایجاد کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر ایجاد مناطق آزاد (ارتباطات و فناوری اطلاعات)جهت فعالیت شرکتهای معتبر با مشارکت شرکتهای داخلی و انتقال فناوری به کشور» و «رصد، پژوهش و ارتقاء دانش فنا