ریل ملی را به صادرات میرسانیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با هماهنگیهای انجام شده قرار بر این است که بخش خصوصی فعال در حوزه صنعت ریلی بتواند از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کند گفت: ریل ملی به زودی به تولید نهایی و پس از آن به صادرات میرسد.
محمدرضا نعمتزاده در حاشیه پنجمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی با اشاره به تاکید دولت و مجلس بر توسعه صنایع ریلی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه هم در بخش حمل و نقل تاکید بر توسعه حمل و نقل ریلی است و خوشبختانه با اقداماتی که در چند سال گذشته در این حوزه انجام شده شاهد شکوفایی صنعت ریلی هستیم.
وی گفت: خوشبختانه این توسعه هم در بخش ترابری ریلی و هم در زمینه فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات قابل مشاهده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این دوره از نمایشگاههای ریلی اظهار داشت: وقتی که این دوره از نمایشگاه صنعت ریلی را با دورههای پیش مقایسه میکنیم که هم تعداد غرفهها افزایش یافته و هم کیفیت نمایشگاه و حضور شرکتهای معتبر داخلی و خارجی رشد پیدا کرده است.
نعمتزاده با بیان اینکه امروز شاهد همکاریهای جدی راهآهن با بخشهای مختلف صنایع و بخش خصوصی هستیم اظهار داشت: امیدوارم این همکاریها ادامه پیدا کند و ما در دورهای هستیم که بر اقتصاد مقاومتی تکیه کردهایم و به تولید و اشتغال تاکید داریم. به طور قطع یکی از راههای افزایش تولید و اشتغال توسعه صنایع تولیدی به ویژه صنایع ریلی است.
وی با بیان اینکه حضور دانشکدههای اختصاصی و نیروی کار ماهر و متخصص میتواند در رسیدن به اهداف بسیار موثر باشد گفت: پس از انقلاب حرکت در صنعت ریلی را با واگنسازی پارس شروع کردهایم و امروز پس از گذشت چهار دهه به غیر از فعالیتهای راهآهن شاهد حضور موثر بخشهای تعمیرات و ساخت تجهیزات مانند واگن و لوکوموتیو در کشورمان هستیم.نعمتزاده ادامه داد: امروز علاوه بر اینکه لوکوموتیو دیزلی در کشورمان تولید میشود، تولید لوکوموتیو برقی را هم در دستور کار داریم و با توجه به برقی شدن مسیر ریلی تهران – مشهد و احداث خط سریعالسیر تهران – قم – اصفهان باید لوکوموتیو برقی هم در کشورمان ساخته شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز توان تولید واگنهای مسافری بین شهری و مترو در کشورمان وجود دارد اظهار داشت: خوشبختانه واحدهای تولید در صنایع ریلی در بخشهای متنوعی فعال هستند اما آنچه که اهمیت دارد این است که راهآهن بتواند از لحاظ تامین مالی به شرکتها کمک کند و شرکتهای سازندگان تجهیزات این توانایی را داشته باشند که از فاینانس خارجی استفاده کنند.نعمتزاده از ارائه تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی به فعالان حوزه صنعت ریلی خبر داد و گفت: در رابطه با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای صنایع ریلی هماهنگیهایی انجام شده و قرار بر این است که شرکتهای داخلی بتوانند از تسهیلات ارزی این صندوق استفاده کنند تا نیازشان رفع شود.
وی با اشاره به همکاریهای شرکتهای بینالمللی با شرکتهای ایرانی اظهار داشت: خوشبختانه در طول چهار سال گذشته شاهد افزایش تعاملات شرکتهای بینالمللی با شرکتهای ایرانی بودهایم و اخیراً با شش شرکت خارجی در حوزه ریلی وارد مذاکره شدیم و با دو شرکت خارجی هم سند همکاری در حوزه ساخت تجهیزات امضا کردهایم.وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به وضعیت کارخانه ذوبآهن برای تولید ریل ملی اظهار داشت: به طور قطع تمام محصولاتی که در صنایع کشورمان تولید شوند عنوان کالای ملی را به خود میگیرند.
وی افزود: در سالهای گذشته ما هیچ امکاناتی برای تولید ریل در داخل کشورمان نداشتیم اما از سه سال گذشته با ذوبآهن اصفهان برای ساخت ریل ملی وارد مذاکره شدیم و امروز خوشبختانه این شرکت برای فروش ریل تولیدی خود با شرکتهای ایرانی و خارجی قرارداد امضا کرده است.نعمتزاده تاکید کرد: تا به امروز راهآهن به صورت فاینانس و اعتبارات پنج ساله ریل مورد نیاز خود را از شرکتهای خارجی خریداری میکرد اما به طور قطع شرکت ذوبآهن توانایی ارائه فاینانس برای فروش ریل را ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین طبق توافقات بین راهآهن و شرکت ذوبآهن قرار بر این است که ریل را به صورت نقدی از این شرکت خریداری کنند و این قرارداد منعقد شده است.نعمتزاده با اشاره به مشکلات شرکت ذوبآهن اظهار داشت: یکی از مشکلات این شرکت مسائل مالی و انباشت بدهی از گذشته است به همین دلیل تحرک مالی شرکت ذوب آهن ضعیف شده است اما به طور قطع این شرکت توان تولید 400 هزار تن ریل مورد نیاز کشور را دارد.وی ادامه داد: ریل تولید ذوبآهن برای سرعتهای 200 تا 250 کیلومتر در ساعت طراحی شده است.نعمت زاده افزود: تولید این ریل به زودی نهایی و وارد بازار میشود و پس از آن هم برنامه صادرات ریل ملی را داریم.وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدوارم شاهد حضور بیش از 65 درصدی مردم ایران در این انتخابات باشیم.