میثم رضایی با اشاره به تولید مشترک خودرو در قراردادهای جدیدی خودرویی گفت: در حال حاضر چیزی به عنوان سی کی دی وجود ندارد و بعضاً این محصولات به صورت فول از خارج وارد کشور می شوند و حتی به میزان 5 درصد هم ساخت برای آنها رخ نداده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در تولید مشترک باید براساس قانون داخلی سازی هر محصول از 40 درصد آغاز و به 60 تا 80 درصد برسد، گفت: اتفاقی که در مشارکت با خارجی ها در حد حرف باقی ماند و مشکلات تولید از یک طرف و سود واردات از سوی دیگر باعث شد تا خودروساز داخلی را ترغیب کرده تا واردات را جایگزین تولید کند.رضایی در ادامه از کاهش درآمدهای دولت و آسیب رساندن بر تولید و اشتغال در واردات خودرو توسط خودروسازان خبر داد و افزود: برای فول وارد کردن یک خودرو در کشور 40 تا 45 درصد حقوق عوارض گمرکی به دولت پرداخت می شود در حالی که وقتی سی کی دی و ساخت مشترک برای خودرو صورت میگیرد عوارضی که به دولت پرداخت میشود تنها 3 تا 4 درصد است؛ به این معنی ان که رفتار اقتصادی درآمدهای دولت را نیز به شدت کاهش می دهد.
رضایی تاکید کرد: ادامه روند واردات خودروهای ساخته شده از سوی خودروسازان داخلی آسیب جدی به توانمندی تولید داخل وارد می کند و در آینده ای نه چندان دور ایران به بزرگترین مونتاژکار خودرو در منطقه تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه زمانی که شرکت پژو ایران را در دوران تحریم ترک کرد خط تولید پژو 206 عملا خوابید، این درحالی بود که این خودرو سالها در ایران تولید می شد و این بیانگر وابستگی عمده تولید این خودرو در ایران بود حالا چگونه است که طی مدت کوتاهی بدون اینکه پلت فرم خاصی در کشور ایجاد شود به یکباره برندهای مختلف فرانسوی در داخل تولید می شود.