عدم توجه به جایگاه طراحی در صنعت طلا وجواهر
سایت طلا: یک کارشناس طراحی طلا و زیورآلات با اذعان بر عدم توجه به طراحی در صنعت طلا و جواهر بر لزوم تاسیس رشته ای برای طراحی طلا و جواهر در کشور تاکید کرد.
تاریخ: ۱۸/آذر/۸۸ ساعت ۱۳:۳۹ | اخبار صنفی شناسه خبر: ۴۳۲
مهرناز فخر موحدی کارشناس ارشد طراحی طلا و جواهر در گفتگو با سایت طلا بر لزوم توجه بیشتر به جایگاه طراحی در صنعت طلا و جواهر تاکید کرد و گفت : طراحی اصل و بنای هر چیزی است ولی در کشور طراحی هیچ جایگاهی ندارد و بی ارزش ترین کار در ساخت طلا طراحی آن است و به هیچ وجه توجهی به این اصل نمی شود این در حالی است که اکثر تولید کنندگان با کپی برداری از کارهای خارجی اقدام به ساخت مصنوعات طلایی می کنند , ولی کارهای کپی شده ، تاریخ مصرف دارد و عمر آن زود پایان می پذیرد.
وی تاکید کرد : مشوقها در طراحی طلا خیلی کم است و بی توجهی ها در این امر باعث شده سرمایه گذاریها بیشتر در تهیه قالب ها انجام گردد تا طراحی طلا ، در حالی که بیشترین هزینه ها باید در طراحی ها صورت بگیرد .
فخر موحدی درباره دلیل گرایش مردم به کارهای خارجی گفت : در مصنوعات خارجی به طراحی اهمیت زیادی داده میشود و کیفیت و تکنولوژی تولید کاری خارجی در کنار طراحی جذاب آنها باعث شده که مردم تمایل بیشتری به خرید این مصنوعات داشته باشند .
وی تصریح کرد : مردم آگاه شده اند و تفاوت قطعه با کیفیت را از بی کیفیت تشخیص می دهند و بین خوب و خوبتر ، خوبتر را انتخاب می کنند و به طراحی طلا اهمیت زیادی می دهند .
این طراح طلا و جواهر ضمن تاکید بر احیای قانون مالکیت معنوی (کپی رایت) در طراحی افزود : در تاریخچه سنتی ایران نقش های غنی و خوبی داریم که می توان از آنها برای طراحی الهام گرفت ، نقش هایی که ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد , و براساس آن و استفاده از آنها طرحهای مدرن و زیبا بوجود آورد و آن طرحهای سنتی را امروزی کرد .
فخر موحدی که دارای مدرک GIA از فلورانس ایتالیاست , درباره اهمیت آموزش طراحی در کشور گفت :
جای خالی رشته طراحی طلا و جواهر در ایران به خوبی احساس می شود ، مراکزی در زمینه طراحی زیور آلات دوره هایی را برگزار می کنند ولی نمی توان به اعتبار و سطح و کیفیت آنها اعتماد کرد.
وی خاطر نشان کرد ، باید افراد مشتاق را در این زمینه آموزش داد و ایده ها را روی کاغذ آورد . امروزه طرحهای کامپیوتری زیاد شده ولی همه آنها را نمی توان اجرا کرد , طرحی که با دست انجام میشود به خوبی قابل اجراست و می توان آن را روی طلا پیاده کرد .
وی تاکید کرد : مشوقها در طراحی طلا خیلی کم است و بی توجهی ها در این امر باعث شده سرمایه گذاریها بیشتر در تهیه قالب ها انجام گردد تا طراحی طلا ، در حالی که بیشترین هزینه ها باید در طراحی ها صورت بگیرد .
فخر موحدی درباره دلیل گرایش مردم به کارهای خارجی گفت : در مصنوعات خارجی به طراحی اهمیت زیادی داده میشود و کیفیت و تکنولوژی تولید کاری خارجی در کنار طراحی جذاب آنها باعث شده که مردم تمایل بیشتری به خرید این مصنوعات داشته باشند .
وی تصریح کرد : مردم آگاه شده اند و تفاوت قطعه با کیفیت را از بی کیفیت تشخیص می دهند و بین خوب و خوبتر ، خوبتر را انتخاب می کنند و به طراحی طلا اهمیت زیادی می دهند .
این طراح طلا و جواهر ضمن تاکید بر احیای قانون مالکیت معنوی (کپی رایت) در طراحی افزود : در تاریخچه سنتی ایران نقش های غنی و خوبی داریم که می توان از آنها برای طراحی الهام گرفت ، نقش هایی که ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد , و براساس آن و استفاده از آنها طرحهای مدرن و زیبا بوجود آورد و آن طرحهای سنتی را امروزی کرد .
فخر موحدی که دارای مدرک GIA از فلورانس ایتالیاست , درباره اهمیت آموزش طراحی در کشور گفت :
جای خالی رشته طراحی طلا و جواهر در ایران به خوبی احساس می شود ، مراکزی در زمینه طراحی زیور آلات دوره هایی را برگزار می کنند ولی نمی توان به اعتبار و سطح و کیفیت آنها اعتماد کرد.
وی خاطر نشان کرد ، باید افراد مشتاق را در این زمینه آموزش داد و ایده ها را روی کاغذ آورد . امروزه طرحهای کامپیوتری زیاد شده ولی همه آنها را نمی توان اجرا کرد , طرحی که با دست انجام میشود به خوبی قابل اجراست و می توان آن را روی طلا پیاده کرد .