۲ خودرو جدید در راه بازار ایران
پژو با قطعههای ایرانی در الجزایر خودرو میسازد | سهم دولت در خودروسازیها به صفر برسد. خط تولید محصولات دناپلاس توربوشارژر و پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک آغاز به کار کرد.
به گزارش سایت طلا به نقل از ایسنا،توليد دو محصول دناپلاس توربو و ۲۰۷صندوقدار اتوماتیک با حضور دكتر علي لاريجاني، رییس مجلس شورای اسلامی و محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
دناپلاس توربو یکی از جدیدترین محصولات ایرانخودرو است که اوایل آذر ماه در نمایشگاه خودرو تهران نیز به نمایش درآمد. پژو 207 صندوقدار نیز از محصولات جدید این خودروساز به شمار میرود که اواخر دیماه 95 همزمان با دناپلاس معرفی شد، اما تا مدتها خبری از تولید و عرضه آن در بازار نبود.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز تولید دو محصول جدید ایران خودرو با اشاره به حمایت مجلس از صنایع خودروسازی، گفت: «یکی از شروط حمایت مجلس از خودروسازان، افزایش کیفیت از نظر ایمنی است. قبول کنیم برخی محصولات ما ایمنی لازم را نداشته است. باید ایمنی در خودروها متناسب با شرایط جدی گرفته شود.»
وی افزود: «وقتی تصادفی میشود، مردم از هستی ساقط میشوند. ما وقتی این را به ایران خورو میگوییم، میگویند وضع جادهها خراب است. وقتی به وزارت راه میگوییم میگویند پلیس باید نظارت کند. هر کس باید کار خود را انجام دهد، پلیس باید نظارت جدیتر داشته باشد، راه باید استانداردهای راهسازی را رعایت کند و خودروسازان متناسب با شرایط ایمنی را بالا ببرند.»
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «میگویند آمار تصادفات کم شده و به 16 هزار کشته در سال رسیده است، آیا این عدد کمی است و بگویید چه تعداد مجروح، معلول و هزینه به جا میگذارد.»
سهم دولت در خودروسازیها به صفر برسد
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز تولید انبوه دناپلاس توربو و ۲۰۷ اتوماتیک با بیان اینکه صنعت خودرو در ایران راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است، گفت: «ایران خودرو با سهم بیشتر در تولید، پیشتاز صنعت خودروسازی ایران است، اما تاریخ نشان میدهد که ما باید گام هایمان را در این صنعت بهتر برمی داشتیم و امیدواریم بتوانیم با برنامهریزی درست جبران کنیم.»
او با اشاره به اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، افزود: «تحقق این اهداف مقدور است و در همین امسال تا پایان آبان ماه تولید خودرو ۱۷درصد رشد داشته است.»
شریعتمداری متذکر شد: «دولت باید سهم خود را در خودروسازیها به صفر برساند. در این راستا ما برنامهریزی برای خصوصیسازی واقعی در دو شرکت ایرانخودرو و سایپا را انجام دادهایم و اصلا موافق خصولتیسازی نیستیم.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع تامین مالی خودروسازان، گفت: «سیستم تامین مالی در کشور برای خودروسازان با مشکلات جدی مواجه است؛ به طوری که در حال حاضر نیاز به 4 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه در گردش و تحقق اهداف پیش بینی شده در صنعت خودرو نیاز است.»
وی افزود: «یکی از مشکلات صنعت قطعهسازی ما این است که ابر قطعهسازی در کشور نداریم و ما برنامه سه ساله نوسازی صنعت قطعهسازی کشور را در دستور کار داریم و اگر در بودجه ۹۷ مورد موافقت قرار گیرد، رقم قابل توجهی تسهیلات به نوسازی صنعت ایران تعلق خواهد گرفت.»
وزیر صنعت با بیان اینکه ما نیازمند جوینت ونچرهای واقعی هستیم، عنوان کرد: «اگر ما میخواهیم به سمت توسعه خودروسازی حرکت کنیم، توجه به خروج خودروهای فرسوده باید مورد توجه قرار گیرد.»
شریعتمداری تاکید کرد: « یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو تولید در مقیاس اقتصادی است. تولید خودرو در یک کارخانه نباید کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باشد، بنابراین لازم است صرفه مقیاس تولید را در دستور کار قرار دهیم.»
پژو با قطعههای ایرانی در الجزایر خودرو میسازد
هاشم یکهزارع، مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو نیز در این مراسم با بیان اینکه خودرویی باید وجود داشته باشد که از نظر کیفیت و مشخصات فنی مطلوب و متناسب با کیفیت روز باشد، گفت: «امسال یک میلیون و 500 هزار خودرو در کشور تولید میشود که اگر قرار بود این میزان خودرو به کشور وارد شود، حدود 15 هزار میلیارد دلار ارز از کشور خارج میشد، اما الان همین میزان خودرو با 1.5 میلیارد دلار در داخل تولید میشود.»
او افزود: «صنعت قطعهسازی ایران در حال پیر شدن است و سرمایهگذاری سالهاست در این صنعت انجام نمیشود و در صورتی که به این صنعت توجه چندانی نشود، فاجعهای در انتظار قطعهسازی کشور خواهد بود.»
یکهزارع اظهار داشت: «سال گذشته 50 هزار تاکسی فرسوده را از ناوگان حملونقل خارج کردیم. اکنون این عدد به 57 هزار دستگاه رسیده که این پایان کار نیست و از مجلس میخواهیم تا جهت خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور از دولت حمایت شود.»
او ادامه داد: «متاسفانه صنعت خودروسازی از سال 80 تقریبا مشوقهای خود را با 5 یا 6 سال تاخیر دریافت میکند که این موضوع به صادرات لطمه میزند.»
مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو با بیان اینکه به پژو تفهیم کردیم تا ضمن فراموش کردن رفتار گذشته خود، در انتقال تکنولوژی باید کمک کنند و بازار بزرگمان را به راحتی در اختیار آن ها قرار نمی دهیم، خاطرنشان کرد: «قرار بر این شد تا خودروهایی که در الجزایر تولید میشوند، با قطعههای ایرانی تولید شود.»