اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روحانی: غده سرطانی از بدنه اقتصاد خارج شد

رییس جمهور با بیان اینکه غده سرطانی از بدنه اقتصاد خارج شد، گفت: بالاترین اعتماد مردم در بخش اقتصاد باید به بانک مرکزی و بانک‌ها باشد.

دکتر حسن روحانی امروز در مجمع بانک مرکزی با بیان اینکه نباید مردم نسبت به آینده امید خود را از دست بدهند یا نظام و مردم از اعتمادشان به یکدیگر کاسته شود، گفت: اگر اعتماد مستحکم باقی بماند همه امور در مسیر درست قرار می گیرد زیرا کشوری هستیم دارای توانمندی های فراوان و سرمایه های بزرگ؛ از اینرو می توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رییس جمهور اظهارداشت: در سال ۹۲ اگر می گفتیم در سال ۹۵ تورم ما تک رقمی است خود شما که مسئول اقتصادی و بانکی هستید، شاید سخت بود باور کنید ما به تورم تک رقمی برسیم. این یک دستاورد بزرگ است و باید آن را حفظ کنیم و من بی خبر نیستم از افرادی که تلاش می کنند این دستاورد صدمه ببیند. البته این کم عقلی است کسانی که با دولت مخالفت می کنند و بیشترشان بر مبنای کمبود عقل است و مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و مبارزه با منافع یک ملت و ضربه زدن به امید یک ملت؛ در نهایت ضربه زدن به اعتماد مردم.

روحانی ادامه داد: بزرگترین اعتماد مردم در بخش اقتصادی باید به بانک مرکزی و بانک ها باشد و این اعتماد به نظر من به مراتب بیشتر از چند سال پیش است، زیرا هم نظارت بانک مرکزی دقیق تر شده و هم برخی از غده های سرطانی از بدنه اقتصاد کشور خارج شده و هم سرمایه بانک ها بیشتر شده است.

ترمیم اعتماد مردم به بانک‌ها

وی تاکید کرد: همچنین رابطه بانک ها با بانک ها خارجی از چند سال پیش بیشتر و بهتر است. چه دلیلی دارد که اعتماد ما نسبت به بانک ها و بانک مرکزی کمتر باشد و باید بیشتر باشد. بانک برای رونق و رشد اقتصادی است و در نهایت امر کشور و اقتصاد باید در مسیر رشد قرار بگیرد.

رییس جمهور افزود: اگر شرایطی که در آغاز دولت داشتیم همانطور ادامه پیدا می کرد و رشدها منفی بود نمی توانستیم نسبت به آینده امیدوار باشیم. در سال ۹۵ رشد ما در دنیا اول بود، حالا ممکن است بگوییم نفت بیشتر بوده اما نفت هم کار سربازان فداکار جبهه تولید است و اینها کار بزرگی بود و در عرض ۵-۶ ماه تولید نفت را برگرداندیم به وضعیت سابق و این کار آسان نیست و اینکه صادرات ما از یک میلیون بشکه در عرض چند ماه به ۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کند، کسانی که متخصص هستند می دانند عملا چقدر سرمایه و کار می خواهد.

روحانی گفت: اگر کسی می گوید بخشی از رشد اقتصادی به دلیل نفت بوده به خاطر مجاهدت و تلاش بخش نفت بود و اگر گشایشی حاصل شده در اثر تلاش ملت و دیپلمات ها بوده است. در مسئله اشتغال به هر حال رقم افرادی که شاغل هستند از سال ۹۲ تا امروز از ۲۱ ملیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار افزایش یافته و به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کردیم.

وی افزود: برای سال ۹۷ طرح های بسیار خوبی برای اشتغال داریم که دیروز در شورای عالی اشتغال تصویب کردیم. پیش بینی ما این است که در بخش ساختمان با طرح جدید ۲۸۰ هزار اشتغال ایجاد می شود و این رقم بسیار بالایی است.

افزایش ۲ میلیون نفری تعداد شاغلان

رییس جمهور با اشاره به احیاء بافت های فرسوده بیان داشت: مردم این محله ها می آیند در خانه های جدید و زندگی شان آرامش بیشتر پیدا می کند و خدای ناکرده اگر زلزله ای بیاید، اعتماد بیشتری به ساختمان جدید پیدا می کنند و ارزش پولی و مالی شان افزایش پیدا می کند و خانه فرسوده تخریب می شود و آپارتمان جدید در اختیار آنها قرار می گیرد و ما تسهیلات ویژه به خانه اولی ها با سود ۶ درصد می دهیم.

روحانی ادامه داد: دولت خود نیز وارد ساخت و ساز نمی شود و توسعه گر میان مردم محله هستند و بانک ها هم نقش خواهند داشت و سایر طرح ها نیز همینطور است. نمی شود درباره تولید و اشتغال صحبت کنیم و همچنین رشد اقتصادی ولی یک پایه اصلی و اساسی آن بانک ها نباشند. ناسپاسی و نامهربانی ها نسبت به مدیران بانک ها در یکی دو سال قبل زیاد انجام شد و اکثر آنها نادرست بود و خدمات بانک ها نباید فراموش شود.

وی تصریح کرد: من نمی خواهم بگویم بانک ها نقص نداشتند و اگر بانک ها کار بزرگی نمی کردند رشد بزرگ و اشتغال چطور ایجاد شد؟ در طول چند سال روابط ما با دنیا بهتر شده است یا نه؟
روابط بانک مرکزی و بانک ها برای رابطه با بانک های خارجی و ایجاد روابط کارگزاری و ایجاد ال سی ها بهتر شده یا بدتر شده است؟ البته که بهتر شده اما هنوز کامل نیست. دولت مصمم است که این مسیر ادامه پیدا کند و دنیا باید اعتمادش را نسبت به بانک های ما بیشتر کند. مسئله سرمایه بانک ها یکی از آن موارد و کفایت سرمایه یکی دیگر و انضباط در بانک ها نیز یکی از آن مسائل است و ترازنامه شفاف یکی از آن مسائل است و البته اقدامات دیگری را هم باید انجام دهیم.

ارتباط بانکی با دنیا بهتر شد

به گفته رییس جمهور، سه لایحه برای مبارزه با پولشویی، مسائل مالی تروریسیم دنبال شد و با توجه به اصلاحاتی که در یکی از قوانین قبلی داشتیم، کمک می کند به دیدگاه جهانی نسبت به روند مالی و پولی ما در داخل کشور. من از بانک مرکزی می خواهم مسئله نظارت خود را بر تمام بانک ها و موسسات افزایش دهد و همه با شفافیت کار کنند و اگر با شفافیت کار کنیم به نفع ما است و نفع بلندمدت در شفافیت وجود دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: به هر حال پولی که در اختیار شماست امانت مردم است و باید بهترین بهره برداری را انجام دهیم. بانک های ما هم باید مدرن و هم اسلامی باشند. بانک رفاقتی یک بانک خوبی با معیارهای اسلامی و معیارهای بانک های ما نخواهد بود. یکی از مشکلات ما با دنیا این است که در چند سال عقب افتادیم و بانک ها باید خود را سازگار کنند با همه آیین نامه ها و مقرراتی که در دنیا وجود دارد. اگر لوایح را انجام دهیم به هر حال ما یک قدم از لیست سیاه فاصله گرفتیم.

بانک ها باید مدرن و اسلامی باشند

رییس جمهور اظهارداشت: از سویی شرایط ما در زمینه ریسک بهتر شده و ۲ درجه پیشرفت داشتیم و به ۵ رسیده ایم و هر معیاری را در نظر بگیرید وضع ما از دیروز بهتر است و به همین نسبت اعتماد مردم نسبت به بانک ها باید بیشتر باشد و همچنین روابط بانک های ما با دنیا باید بیشتر و سهل تر باشد و نمی شود در دنیای امروز بدون ارتباط با دنیا کار کرد. اگر می خواهیم منابع مالی ارزان قیمت داشته باشیم و از امکانات دنیا خوب استفاده کنیم بزرگترین منبعی که باید داشته باشیم اعتماد دنیا به بانک های ما و اعتماد مردم به بانک ها و اعتماد بانک مرکزی با نظارتی که می کند است و همه اینها دست به دست هم می دهد برای حرکت به سمت آینده.

حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی بانک مرکزی با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای دولت یازدهم در زمینه موسسات غیرمجاز در کشور به وجود آمده بود، گفت: موسسات غیرمجاز مشکلی بود که با موفقیت از آن عبور کردیم؛ این موسسات مردم را به دام انداخته و تشویق می کردند با سود و بهره بیشتر در آنها سپرده گذاری کنند و هر زمان که کم می آوردند بار دیگر سود بیشتری را اعلام می کردند و در نهایت آن وضعی پیش آمد که در موسسات غیرمجاز شاهد آن بودیم.

اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حل مشکل موسسات

وی با اشاره به گرفتار شدن دولت و مردم توسط موسسات غیرمجاز تصریح کرد: نمایندگان سه قوه در کنار هم نشسته و با اخذ تصمیمات عاجل درباره این موسسات کار را جلو بردند. رییس جمهور ادامه داد: در گزارش مجمع بانک مرکزی اعلام شد که در مجموع امسال و سال گذشته رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی موسسات غیرمجاز در نظر گرفته شده است، آیا این کار کمی است؟

روحانی با بیان اینکه اختصاص این رقم کار بسیار بزرگی بوده است، خاطرنشان کرد: باید این کار برای مردم توضیح داده شود؛ سپرده گذاران در این موسسات افراد بی گناهی بودند که افراد فریبکار آنها را فریب داده و وارد این مسیر کردند تا به عنوان نمونه به جای ۱۸ و ۲۰ درصد بهره بانکی آن زمان، ۲۵ یا حتی در مواردی بیش از ۳۰ درصد سود در این موسسات بگیرند. وی ادامه داد: سپرده گذاران برای تامین زندگی خود دست به این اقدام زدند و از پشت پرده این موسسات بی خبر بودند؛ بانک مرکزی نباید اجازه تکرار این حوادث در کشور را بدهد.

نبود نظارت و شفافیت؛ عامل معضل موسسات غیرمجاز

رییس جمهوری در ادامه مشکل تاسیس موسسات غیرمجاز را مربوط به دهه ۸۰ دانست و با انتقاد از پُر هزینه بودن بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در کشور گفت: بانک مرکزی می تواند از دولت یا مجلس یا هر جای دیگری که لازم است اختیارات بگیرد و به این موضوع رسیدگی کند.

روحانی تاکید کرد: چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد و مبنای آن چیست؟ از کجا این همه پول را آورده و این همه ساختمان گران قیمت را خریده است؟ چرا پول مردم را حبس کرده است؟ مگر چه قدر شعبه نیاز داریم و مبنای جمعیتی آن چیست؟

رییس جمهور افزود: اگر در خارج از کشور بخواهید به شعبه دوم یک بانک برسید، باید با مترو و اتوبوس بروید. ولی شما در چند کیلومتر در داخل کشور چند شعبه از یک بانک را می بینید. چرا این پول را حبس می کنید و می خوابانید؟

انتقاد روحانی از افزایش شعبات بانکی

وی از رواج بنگاه داری بانک ها انتقاد کرد و افزود: مگر بانک باید بنگاه دار باشد؟ من به طور مداوم به وزیر اقتصاد اصرار می کنم که بانک های دولتی باید اموال خود را بفروشند؛ البته اخیرا گزارشی دادند که نسبتا گزارش خوبی بود و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

روحانی درباره بانک های خصوصی نیز اظهار داشت: بانک های خصوصی پول مردم را در دست دارند. عدالتی که رهبر معظم انقلاب به طور مداوم می گویند و بر اجرای آن تاکید دارند نیز این است که پولی که از مردم می گیریم باید به طور عادلانه به آنها تسهیلات بگیریم.

رییس جمهوری ادامه داد: اینطور نمی شود که هر اندازه از مردم سپرده گیری در بانک های خصوصی شود، این بانک ها به بنگاه های خود تسهیلات دهند زیرا اگر چنین شد ما مشکل پیدا می کنیم. وی خطاب به تمامی بانک ها گفت: اموال را آزاد کنید! آرزوی همه ما باید رشد و رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه ما باشد و اگر همه دست به دست هم دهیم این اتفاق خواهد افتاد.

رییس جمهور با بیان اینکه در سال آینده باید اقدامات را ادامه دهیم، گفت: باید تلاش کنیم تورم تک رقمی را حفظ کرده و به رشد اقتصادی مناسب دست یابیم. وی افزود: رشد اقتصادی بدون نفت براساس اعلام مرکز آمار در شش ماهه امسال ۶ درصد بوده که امیدواریم تا پایان سال نیز بالای ۵ درصد باشد که این میزان رشد در شرایط امروز دنیا مناسب است.

اضافه برداشت بانک‌ها از بانک‌ مرکزی منضبط شود

روحانی با تاکید بر اینکه شفافیت بانک‌ها در ترازنامه‌ها باید بیشتر شود، گفت: بخش بزرگ پایه پولی کشور برای بانک‌ها است که با اضافه برداشتی که از بانک مرکزی می‌کنند شکل می‌گیرد و این رشد پایه پولی هزاران عوارض دارد که بانک مرکزی باید کاری کند که بانک‌ها بر مبنای انضباط بتوانند از این خط اعتباری استفاده کنند.

تسهیل شرایط برخورداری از فاینانس‌ها

رییس قوه مجریه با یادآوری اینکه اساس این است که بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند، دارایی‌های منجمد را در مسیر تولید به کار اندازند، همکاری بین بانک مرکزی و بانک‌ها ادامه یابد و ارتباطات با بانک‌های جهانی بیشتر و بیشتر شود، گفت: سرمایه گذاری خارجی و فاینانس‌ها نسبت به گذشته شرایط بسیار بهتری دارد و بانک مرکزی باید شرایط را تسهیل کند تا ظرف شش ماه تا یک سال بخش خصوصی و دولتی بتوانند از این فاینانس‌ها استفاده کنند تا شرایط بهتری برای اقتصاد رقم بخورد. وی ادامه داد: من معتقدم مردم می توانند به آینده اقتصاد امیدوار باشند و اعتماد بیشتری به آینده داشته باشند و وظیفه بانک مرکزی است که آینده را برای مردم روشن کند.

اعلام ۱۶ مورد جدید از بسته ویژه تا پایان سال

روحانی تصریح کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی و اعلام بسته ویژه در همین راستا بود که سه مورد از مجموع ۱۹ مورد اعلام کرد که بقیه آن تا پایان سال باید عملیاتی شود مردم به سال آینده اعتماد داشته باشند.

رییس جمهور افزود: بانک مرکزی باید برای تورم تک رقمی و افزایش قیمت ارز در همان محدوده ۵ درصد به مردم قول دهد که در اینصورت ناآرامی بازار از بین می رود و ثبات ایجاد می‌شود که بهترین سرمایه ما در بخش اقتصاد است. وی در پایان گفت: از خدمات همه بانک‌ها در این چند سال تشکر و اعلام می کنم بانک‌ها سال آینده برای تولید بیشتر و تورم کمتر آماده باشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد