بهترین خودروهای سال ۹۶ در ایران + عکس
انتخاب یک خودروی برتر که بتواند ضمن پاس کردن سطح مناسبی از استانداردهای روز جهان، محصولی نسبتا زیبا، ایمن و کیفی با قیمت مناسب باشد یک سنت دیرین است که در همه جای جهان از نیوزیلند و ژاپن در پرتترین جای جهان تا آمریکای جنوبی، مکزیک و ایالات متحده در یک دنیا هر ساله صورت گرفته و علاوه بر مخاطبان بسیار، فواید بی شماری دارد.
غیر از این که چنین انتخابی می تواند به خریداران برای برگزیدن محصولی مناسب کمک کند، اخذ چنین رویه ای از سوی نشریات و رسانه ها می تواند مسئله تولید اتومبیل خوب را به یک چالش عمومی تبدیل کند. کاری که هفت صبح از سال گذشته آن را آغاز کرده و در دومین سال، تلاش دارد تا با رویکردی دقیق تر، از 12 کلاس مختلف که بیش از همه مخاطب دارند، 12 اتومبیل برتر و نیز قهرمان قهرمانان بازار خودروی ایران را به مخاطبان معرفی کند.
مصادف شدن این اتفاق با سالی که در آن تمام رکوردهای صنعت خودرو جابجا شد، واردات خودرو سرکوب گشت و رشدهای عجیبی در زمینه تولید خودرو سواری به بار نشست. می تواند نوید دهنده یک مجموعه انتخاب متناقض و البته متنوع باشد. در واقع از آنجا که شاخصه اصلی بازار خودرو در سال 97 را باید عرضه انواع و اقسامی از خودروهای جدید دانست، رقابت برای کسب عنوان نخست به شدت فشرده بود. از یک طرف تعدادی از قراردادهای خودرویی به سرانجام رسید و از دیگر سو برخی برندها مثل بور گوارد، فولکس واگن و فوتون برای نخستین بار پای به بازار ایران گذاشتند. همه اینها اما باعث نشد تا رشد صنعت خودرو متوقف و حواشی بر متن غلبه کند.
کلاس مینی هاچ بک ها
بهترین خودرو: میتسوبیشی میراژ
حجم تقریبی کلاس: 75 هزار دستگاه
سورپرایز سال: هیوندای آی 10
بدترین خودرو سال: سایپا 111
کلاس هاچ بک های کوچک
بهترین خودرو: رنو ساندرو
حجم تقریبی کلاس: 400 هزار دستگاه
سورپرایز سال: تیبا 2
بدترین خودرو سال: چری 315
کلاس هاچ بک کراس ها
بهترین خودرو: چری ایکس 22
حجم تقریبی کلاس: 50 هزار دستگاه
سورپرایز سال: برلیانس سی 3 کراس
بدترین خودرو سال: لیفان ایکس 50
کلاس سدان های کامپکت
بهترین خودرو: تندر 90 پلاس
حجم تقریبی کلاس: 200 هزار دستگاه
سورپرایز سال: جبلی جی سی 6 اکسلنت
بدترین خودرو سال: رانا
کلاس سدان های کوچک
بهترین خودرو: دنا توربوپلاس
حجم تقریبی کلاس: 150 هزار دستگاه
سورپرایز سال: ام جی 360
بدترین خودرو سال: بسترن بی 30
برلیانس 330، هیوندای الانترا و رنو فلوئنس از جمله رقبای قدر دنا توربو پلاس برای کسب رده نخست این کلاس بوده اند.
کلاس سدان های متوسط
بهترین خودرو: رنو تالیسمان
حجم تقریبی کلاس: 100 هزار دستگاه
سورپرایز سال: فولکس واگن پاسات
بدترین خودرو سال: لیفان 820
کلاس کراس اوورهای کامپکت
بهترین خودرو: پژو 2008
حجم تقریبی کلاس: 50 هزار دستگاه
سورپرایز سال: نیسان جوک
بدترین خودرو سال: تویوتا سی اچ آر
کلاس کراس اوورهای کوچک
بهترین خودرو: رنو کولئوس
حجم تقریبی کلاس: 50 هزار دستگاه
سورپرایز سال: چری تیگو 7
بدترین خودرو سال: کیا اسپورتیج
به لحاظ فروش البته بیشترین سهم بازار همچنان متعلق به چینی های ارزان قیمت است و هایما اس 7 توانست در کنار چی تیگو 5 و جک اس 5 بسیاری از خریداران را به سمت خود بکشاند. با وجود این سطح از فشردگی اما جالب است که این رده همچنان شاهد ورود خودروهای جدید است.
کلاس کراس اوورهای متوسط
بهترین خودرو: کیا سورنتو
حجم تقریبی کلاس: 10 هزار دستگاه
سورپرایز سال: سانگ یانگ رکستون جی 4
بدترین خودرو سال: هیوندای سانتافه
کلاس کراس اوورهای لوکس و نیمه لوکس
بهترین خودرو: لکسوس ان ایکس 200 تی
حجم تقریبی کلاس: 10 هزار دستگاه
سورپرایز سال: دی اس 7 کراس بک
بدترین خودرو سال: ب ام و ایکس 1
کلاس سدان های لوکس و نیمه لوکس
بهترین خودرو: ب ام و سری 7 لانگ
حجم تقریبی کلاس: 5 هزار دستگاه
سورپرایز سال: هیوندای آزرا جی 5
بدترین خودرو سال: ب ام و سری 5
کلاس خودروهای سبز
بهترین خودرو: تویوتا پریوس
حجم تقریبی کلاس: 10 هزار دستگاه
سورپرایز سال: دنا توربوپلاس برقی
بدترین خودرو سال: هیوندای سوناتا هیبرید 2017
چرا 2008 بهترین خودروی سال 96 ایران است؟
این اتومبیل در بدو ورود به لیست ارزیابی کیفی شرکت بازرسی و استاندارد ایران توانست بالاترین سطح کیفی تولید را به دست آورد. 2008 سریع ترین محصولی است که تاکنون توسط پژو در ایران تولید شده ضمن این که بالاترین استانداردهای ایمنی اروپایی را با خود دارد.
مونتاژش دقیق و حساب شده بوده، صادرات انبوهش قابل انتظار است، تکنولوژی بالایی به صنعت خودرو تزریق می کند، خریداران ایرانی را با قیمتی منصفانه به یک اتومبیل مناسب می رساند و در نهایت تولید انبوهش به تحول اساسی در صنعت قطعه و خودروی کشور می انجامد. فکر می کنیم همه اینها دلایل مناسبی باشد تا اولین خودروی پسابرجامی ایران خودرو را به شایستگی به عنوان خودروی سال 1396 ایران بدانند.