سایت خبری طلا
52

راه اندازی بورس نفت چین چه تاثیری بر جایگاه دلار آمریکا دارد؟ بخش دوم

منبع: سایت طلا


سایت طلا : یک تحلیلگر ارشد موسسه مالی یو بی اس بر این باور است که راه اندازی بورس نفت خام چین جایگاه یوان را در بازارهای مالی جهان ارتقا خواهد داد و می تواند تهدیدی برای جایگاه دلار آمریکا باشد.


به گزارش رویترز، چین در سال 2017 میلادی با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگترین وارد کننده نفت جهان تبدیل شده است. قیمت های پایه نفت که بر مبنای برنت و نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت آمریکا است، هر دو بر اساس دلار آمریکا تعیین می شود و خریداران در سطح جهان باید با دلار آمریکا قراردادهای نفتی را منعقد کنند.

بریکسو در این باره معتقد است که با راه اندازی بورس نفت چین، یوان موجب کاهش سهم دلار در بازارهای مالی جهان خواهد شد و جایگاه برتر دلار به خطر خواهد افتاد.

از سوی دیگر قیمت گذاری نفت با یوان چین موجب ارتقای جایگاه چین در عرصه اقتصاد جهانی و همگرایی این کشور با بازارهای بین المللی خواهد شد. رشد تقاضای بین المللی برای یوان چین نیز در نهایت موجب افزایش ارزش آن خواهد شد و مبادلات نفتی جهان با دلار را کاهش خواهد داد. افت تقاضا برای دلار نیز در نهایت منجر به کاهش ارزش پول آمریکا می شود.

آمارهای شرکت بریتیش پترولیوم نشان می دهد که تقاضای نفت چین تا سال 2040 میلادی با 30.6 درصد رشد به بیش از 753 میلیون تن خواهد رسید. این مساله موجب خواهد شد تا چین بتواند سیستم مبادلات نفتی با دلار آمریکا را دور بزند و نفت مورد نیاز خود را با یوان قیمت گذاری کند.