111

جنگ تجاری آمریکا و چین: کدام یک برنده اصلی خواهد بود؟ (قسمت نخست)

سایت طلا : استاد دانشگاه "ییل" آمریکا در مطلبی به بررسی روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا پرداخته است.

خبر را برای من بخوان

به گزارش بلومبرگ، استفن روچ استاد دانشگاه ییل در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پیش از این تعرفه های 50 میلیارد دلاری علیه واردات کالاهای چینی را اعلام کرده بود، روز پنجشنبه تهدید کرده است که واشنگتن قصد دارد اعمال 100 میلیارد دلار دیگر تعرفه علیه واردات کالاها و خدمات چینی را مورد بررسی قرار دهد.

دولت ترامپ ظاهرا توجهی به این واقعیت مهم ندارد که ایالات متحده به چین بیشتر نیاز دارد تا اینکه چین به ایالات متحده نیاز داشته باشد. البته چین یک اقتصاد صادرات محور است و مصرف کننده آمریکایی بزرگترین مصرف کننده کالاهای چینی است ولی سهم صادرات چین در تولید ناخالص داخلی اش از 37 درصد در 2007 به کمتر از 20 درصد در شرایط کنونی کاهش یافته است.

چین طی ده سال گذشته با اجرای اصلاحات اقتصادی سعی کرده است تا از تقاضای داخلی حمایت کند و اکنون توانایی بهتری برای مقاومت در برابر فشارهای ناشی از تعرفه ها و سایر اقدامات علیه صادرات خود دارد.

ولی آمریکا به شدت برای تامین کالاهای ارزان قیمت خود به چین وابسته است. آمریکا برای حمایت از صادرات خود به شدت به بازار چین وابسته است. چین سومین بازار بزرگ صادراتی آمریکا پس از مکزیک و کانادا است و با فاصله زیادی نسبت به سایر کشورها، سریع ترین نرخ رشد را در بین بازارهای صادراتی امریکا دارد.

آمریکا به شدت برای تامین کسری بودجه خود به چین وابسته است. چین بزرگترین دارنده اوراق قرضه و بهادار خزانه داری آمریکا است و به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش از 1.550 تریلیون دلار بدهی های آمریکا را خریداری کرده است.