اونس طلا2213.74
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

متعادل سازی بازار با راه‌اندازی بازار مشتقه ارز

مدیرعامل بورس کالا با بیان این که با راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی می‌توانیم نوسانات و التهابات بازار ارز را مدیریت کنیم، از آمادگی این بورس برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی خبر داد.

حامد سلطانی‌نژاد با بیان این که راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی کمک می‌کند تا ریسک‌های تمامی فعالان اقتصادی که نیاز به پوشش ریسک ناشی از نوسانات ارز دارند در مقابل این نوسانات پوشش داده شود، گفت: همچنین راه‌اندازی این بازار فضایی را فراهم می کند تا اگر تقاضایی برای مبادلات ارز وجود داشته باشد، نوسانات ناشی از التهابات شدید نوسانات ارز نیز پوشش داده شود.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مانند روسیه، ترکیه و چین بازار مشتقه ارزی راه‌اندازی و تجربه شده است و به فعالان اقتصادی کمک می کند تا ریسک‌های ناشی از نوسانات ارزی را پوشش بدهند.

وی در ادامه با بیان این که جذب سرمایه‌های خارجی یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی است، اظهار داشت: نوسانات ناشی از تغییر ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی یکی از عمده چالش‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی است. بنابراین راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی می‌تواند با پوشش این نوسانات به جذب سرمایه‌های خارجی نیز کمک کند.

سلطانی‌نژاد در خصوص میزان معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران نیز گفت: معاملات این بازار به رقمی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و پتانسیل خوبی دارد تا بتوانیم ارز را نیز در این بازار پوشش بدهیم.

مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی می‌توانیم نوسانات و التهابات بازار ارز را مدیریت کنیم و زمانی که تقاضای ارز به دلیل تقاضاهای فصلی و یا موارد دیگر افزایش می‌یابد، بازار مشتقه ارزی می‌تواند نوسانات و التهابات ارزی را مدیریت کند.

سلطانی نژاد در خصوص دلایل عدم راه اندازی بازار مشتقه ارزی در کشور اذعان داشت: بانک مرکزی برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی شروطی را چون تک نرخی شدن ارز و همچنین سیستم مبادلات بین بانکی مطرح کرده بود و به همین دلیل هنوز این بازار راه اندازی نشده است، اما برخی کشورها با وجود داشتن این مشکلات، بازار مشتقه ارزی را راه اندازی کرده اند.

وی با بیان اینکه، هیچ حساسیتی وجود ندارد که این بازار در کجا راه اندازی شود، افزود: بورس آمادگی لازم برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی را دارد و ما امیدواریم که یک بازار مشتقه قوی داشته باشیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد