سایت خبری طلا

هشدار رئیس شرکت انی ایتالیا نسبت به تاثیر منفی تحریم های ایران بر قیمت نفت

منبع: سایت طلا


سایت طلا : رئیس شرکت انی ایتالیا هشدار داد، وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران موجب ایجاد اختلال در بازار نفت و نااطمینانی در خصوص سرمایه گذاری ها خواهد شد.


"کلودیو دسکالزی" رئیس شرکت انی ایتالیا در مصاحبه با سی ان بی سی گفت: وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران موجب اختلال در قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.

بر اساس این گزارش وی در ادامه افزود: تاثیر تحریم ها بیشتر بر قیمت نفت نمایان خواهد شد چرا که ایران اکنون در حال صادرات روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت است و اگر شرایط به حالت تحریم های اولیه بازگردد، صادرات نفت ایران به 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

زمانی که دولت باراک اوباما در سال 2012 میلادی تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد، صادرات نفت این کشور تقریبا 1.5 میلیون بشکه در روز شد ولی از زمان لغو تحریم ها در سال 2015 به عنوان بخشی از مفاد برجام، صادرات نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 8 می خروج این کشور از توافق هسته ای ایران را اعلام کرد و این مساله موجب رشد فزاینده قیمت جهانی نفت شده است.

رئیس شرکت توتال افزود: در صورت اعمال تحریم های ایران، بازار نفت با کمبود یک میلیون بشکه ای عرضه و تولید روبرو خواهد شد و این مساله بر قیمت نفت تاثیر خواهد داشت.

بخش عمده صادرات نفت ایران یعنی 1.5 میلیون بشکه در روز به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی عرضه می شود. پیش از این ژاپن و کره جنوبی اعلام کرده اند که برای معاف شدن از تحریم های آمریکا تلاش خواهند کرد تا به خرید نفت خام از ایران ادامه دهند.

دسکالزی گفت: ما هر سال با رشد 1.6 تا 1.7 میلیون بشکه تقاضای جهانی نفت روبرو هستیم بنا براین تحریم های ایران موجب اختلال در هزینه و قیمت نفت خواهد شد. و زمانی که چنین شرایطی را داشته باشیم، شرایط به شدت نامطمئن می شود.

البته برخی تحلیلگران بر این باورند که اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران صادرات نفت این کشور را 300 تا 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

وی افزود: در شرایطی که نااطمینانی نسبت به قیمت وجود دارد، این مساله به معنای نااطمینانی برای سرمایه گذاران نیز خواهد بود به خصوص سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت هستند. برای انرژی شما به سرمایه گذاری های بزرگ نیاز دارید. و زمانی که نااطمینانی زیادی وجود داشته باشد، سرمایه گذاری به راحتی انجام نخواهد شد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرده است که یک راهکار دیپلماتیک برای خنثی کردن اثرات منفی تصمیم ترامپ برای خروج از برجام پیدا شود. شرکت های مهم و بزرگ اروپایی از زمان لغو تحریم های بین المللی در سال 2015 میلادی در ایران سرمایه گذاری کرده اند، از جمله توتال، دانون پژو و ایرباس. آلمان 60 درصد سرمایه گذاری اروپا در ایران را در اختیار دارد.

تحریم های آمریکا هر کشور یا شرکتی را که با ایران همکاری تجاری داشته باشد، مجازات خواهد کرد. برونو لوماری وزیر اقتصاد فرانسه واشنگتن را متهم کرده است که مانند پلیس اقتصادی کره زمین رفتار می کند.