با توجه به افزایش محبوبیت و گسترش استفاده شهروندان از خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست، کشورهای مختلفی در جهان درصدد توسعه زیرساختهای لازم برای استفاده هرچه بیشتر از وسائل نقلیه برقی هستند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور رونمایی کردهاند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
حالا بر اساس آمار و گزارشهای منتشر شده، خودروی نیسان لیف (Nissan Leaf) با فروش بالغ بر ۲۶ هزار دستگاه تنها در عرض مدت ۸ ماه، تبدیل به پرفروشترین و پرمتقاضیترین محصول تمام برقی در جهان شده است. این ارقام بدان معناست که این خودرو در هر ۱۰ دقیقه توسط یک مشتری اروپایی خریداری و استفاده شده است.
البته لازم به ذکر است که بیش از ۸ هزار دستگاه از این خودرو توسط شرکتها و سازمان تجاری و دولتی بعنوان ناوگان حمل و نقل سفارش داده شده است. نسل جدید نیسان لیف که سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی معرفی و عرضه شد، تاکنون در بیش از ۵۱ کشور جهان به فروش رسیده است.
آمارها نشان میدهد که بیشترین فروش نیسان لیف در کشورهای آلمان، هلند، پرتغال، اتریش، فرانسه و اسپانیا بوده است. اما جالب است که بدانید نسخه هاچ بک تمام برقی نیسان در نروژ بیشتر از نسخه معمولی آن با استقبال شهروندان روبرو شده است.
گفتنی است که نسل جدید نیسان لیف از باتری بزرگتری بهره برده است تا بتواند با هر بار شارژ مسافتی معادل ۲۷۰ کیلومتر را بپیماید. از قابلیتهای این خودروی جدید می توان به سیستمهای مدرن کمک راننده شامل فناوری تک پدال e-Pedal، پروپایلوت و حالت نیمهخودران پارک نیز اشاره کرد.
به گفته تحلیلگران بازار، یکی از پررنگترین نقاط قوت نیسان لیف، ضریب بالای ایمنی آن است که در تازهترین تست و آزمایشهای تصادفات یورو NCAP، پنج ستاره کامل را دریافت کرده است.
فناوری خودروهای برقی که این روزها به سرعت درحال تکامل و پیشرفت است، تبدیل به یکی از عواملی شده است که خودروسازان برتر و مشهور جهان را به رقابت تنگاتنگی فراخوانده و هریک از آنها را به طراحی و تولید یک محصول بهتر، با کیفیت بالاتر و توان پیمایشی بیشتر واداشته است.
در این میان ظرفیت باتری و زمان شارژ آن از بزرگترین فاکتورهای موفقیت خودروسازان در این عرصه به شمار میرود که حالا به نظر میرسد برند آلمانی پورشه گوی رقابت را از بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی یعنی تسلاموتورز آمریکایی ربوده و در جایگاه نخست کوتاهترین زمان شارژ این محصولات ایستاده است.
دولتهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.
در سالهای اخیر بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفادهای که تنها در نمایشگاههای علم و فناوری از آنها رونمایی میشد، خارج شدند و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابل استفاده آنها توسط غولهای خودروسازی آغاز شد. این تولید انبوه که با استقبال بینظیری از سوی مردم و دولتهای بسیاری روبرو شد میتواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.
تحلیلگران بازار خودرو پیشبینی کرده بودند که سال جاری ۲۰۱۸ میلادی به طور قطع سال خودروهای برقی و الکتریکی خواهد بود چرا که غولهای خودروسازی در جهان به این نتیجه رسیدهاند که باید با طراحی و تولید خودروهای پاک برقی به محیط زیست و کاهش میزان انتشار آلایندهها به جو زمین کمک بسزایی کنند و از طرفی نیز، رضایت و نیاز مردم و دولتها را برآورده کنند.