هفتهی گذشته وزیر نفت اعلام کرده بود این وزارت با بحث احیای کارت سوخت مخالفتی ندارد و هدف از انجام این کار جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات بنزین است. مرتضی مقدسیان، مدیرعامل سابق بهسازان ملت و اولین مجری اجرای کارت سوخت در ایران در مورد این موضوع و در گفتوگو با خبرنگار پیوست گفت:
هماکنون تمامی تجهیزات اجرای مجدد کارت سوخت مستهلک شدهاند و اگر بخواهیم دوباره کارت سوخت را اجرا کنیم باید تمامی این تجهیزات را جایگزین کنیم که این جایگزینی نیز تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
تجهیزات سختافزاری معمولا سه تا پنج سال مستهلک میشوند و در شرایط فعلی ۱۰ سال از عمر تجهیزات به کار گرفته شده در جایگاههای سوخت میگذرد. از هیچکدام از آن تجهیزات نمیتوان بهره برد و اگر بخواهیم مجددا طرح کارت سوخت و سیستم سهمیهبندی بنزین را اجرا کنیم باید تمام تجهیزات را تعویض کنیم.
مقدسیان با اشاره به این موضوع که اغلب کارتهای سوخت صادر شده گم شدهاند و همچنین به دلیل اینکه برای خودروهای جدید کارت سوخت صادر نشده است پیشبینی کرد حدود ۳۰ درصد خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند فاقد کارت سوخت هستند و باید برای آنها نیز کارت سوخت صادر شود. وی با اشاره به غیرمعقول بودن این تصمیم گفت:
به جای استفاده از سختافزار و نرمافزار باید از عقلافزار استفاده کرد. ما در زمان آقای احمدینژاد نیز گفتیم این سیستم کارایی لازم را ندارد اما آن زمان عدهای سودشان در چیز دیگری بود. بهتر است به جای اینکه دوباره تجهیزات کارت سوخت نصب شود مابهالتفاوت قیمت سهمیهای و آزاد را به کارت بانکی دارندهی کارت واریز کنند. این اقدام احتمال قاچاق سوخت را نیز کاهش خواهد داد.
مقدسیان معتقد است به دلیل تورم ایجاد شده در کشور، تخصیص ریالی این میزان سهمیه به افراد تأثیر چندانی ندارد و تنها دو درصد تأثیر تورمی خواهد داشت. او همچنین افزود:
دولت میتواند مابهالتفاوت پنج هزار تومان قیمت بنزین پیشنهادی با هزار تومان قیمت یارانهای را به حساب دارندگان خودرو واریز کند. در این شرایط میتوان برآورد کرد به هر دارندهی خودرو تقریبا ۲۴۰ هزار تومان اختصاص مییابد که این مبلغ را میتواند به صورت انحصاری برای خرید بنزین یا به صورت عامتر برای خرید هر کالای دیگری بهره برد. دولت میتواند بر این موج تورمی سوار شود و برای یک دفعه تکلیف یارانه سوخت را روشن کند.