برای دومین سه ماه متوالی، هوآوی دومین برند بازار گوشی دنیا شد
IDC:سامسونگ با کاهش 13.4 درصدی فروش در دوره اخیر با چالشی بزرگ روبرو شده که باعث میشود بیش از پیش خطر شرکتهایی مانند هواوی را پشت سر خود احساس کند که برای دومین دوره پیاپی با کنار زدن اپل توانسته به عنوان دومین فروشنده اسمارتفونها در جهان، جایگاه خود را تثبیت کند
موسسه IDC در زمره موسسات تحقیقاتی معتبری در دنیا شناخته میشود که گزارشهای آن همواره مورد استناد کارشناسان تحلیل بازارهای مختلف قرار میگیرد. یکی از حوزههایی که IDC آن را به صورت مستمر رصد میکند، بازار گوشیهای تلفن همراه است. شرکت هوآوی همواره در گزارشهای IDC جزو سه برند اول بازار بودهاست که البته در سال گذشته در چندین نوبت در گزارشهای سه ماهه موفق به پشت سر گذاشتن اپل و صعود به برند دوم سهم بازار در بازارهای جهانی شدهاست.
سهم بازار هواوی در سه ماهه سوم سال 2018 نسبت به بازه مشابه در سال گذشته حدود 33 درصد رشد داشتهاست و توانسته بیشتر از 14 درصد از سهم کل بازار گوشیهای هوشمند را تصاحب کند. این درحالی است که اپل در همین مدت زمان تنها 0.5 درصد رشد داشته و سهم بازار جهانی آن با 13 درصد پس از هوآوی قرار گرفتهاست. این دومین سه ماهه متوالی در سال 2018 است که رتبه سهم بازار هوآوی از اپل بالاتر قرار میگیرد.
بنا به گزارش IDC وضعیت برند اول بازار گوشیهای تلفن همراه یعنی سامسونگ هم چندان خوشایند نیست. به گفته این گزارش: سامسونگ با کاهش 13.4 درصدی فروش در دوره اخیر با چالشی بزرگ روبرو شده که باعث میشود بیش از پیش خطر شرکتهایی مانند هواوی را پشت سر خود احساس کند که برای دومین دوره پیاپی با کنار زدن اپل توانسته به عنوان دومین فروشنده اسمارتفونها در جهان، جایگاه خود را تثبیت کند.
به علاوه IDC در گزارش خود اشاره کرده که بازارهای رو به رشد مانند هند و اندونزی که سامسونگ در سالهای متمادی در آنها رتبه اول فروش را داشت، این روزها به جولانگاه شرکتهای چینی تبدیل شدهاند.
IDC در گزارش خود به چالش کوچک شدن اندازه کل بازار گوشیهای هوشمند دنیا نیز اشارهای داشته است و بنا به نظر رایان ریث معاونت برنامه مؤسسه IDC: چالش کاهش میزان فروش گوشیهای هوشمند در برخی بازارها باعث اثرگذاری مستقیم روی میزان فروش جهانی این دستگاهها شدهاست. در واقع سطوح نفوذ بالا و ترکیب آن با شرایط اقتصادی حال حاضر در این کشور عوامل کاهش فروش در بزرگترین بازار اسمارتفون دنیا هستند. با این وجود ما معتقدیم که در سال 2019 و پس از آن، به دلیل نوسازی چرخه تولید اسمارتفونها در سراسر دنیا و همچنین گرایش بیشتر شرکتها به سمت تکنولوژی 5G، وضعیت بازار دوباره به حالت صعودی قبل بازگردد و شاهد روند فروش افزایشی در این حوزه باشیم.
در همین خصوص آنتونی اسکارسلا، مدیر تحقیقات مؤسسه IDC که مدیریت گروه بررسی فروش جهانی دستگاههای تلفن همراه را به عهده داشته است میگوید: رقابت در بالاترین سطح فروش گوشی های هوشمند با کسب رتبه دوم، برای دومین دوره متوالی از سوی هواوی بسیار گرمتر شدهاست. با اینکه هواوی در سه ماهه سوم 2018 توانسته دوباره اپل را شکست دهد، با توجه به وجود تعطیلات سال نوی میلادی در دوره پیشِرو، اپل با عرضه محصولات جدید خود تلاش دارد دوباره فروش خود را افزایش دهد. اینکه هنوز مشخص نیست کدام شرکت در این دوره میتواند در جایگاه دوم قرار بگیرد بسیار هیجانانگیز خواهد بود؛ چرا که با وجود پرچمدار جذاب همه برندها تعداد انتخابهای کاربران نیز بسیار زیاد است. با توجه به اینکه بسیاری از این دستگاهها در رده قیمتی بالایی هم هستند، شاخصهای میزان فروش کلی بازار میتواند دوباره افزایش پیدا کنند.