آرش خدایی با اشاره به این که قطع سوخت رسانی تاکنون مشکلی را برای مسیرهای پروازی ایران به این معنی که باعث توقف مسیری شود پیش نیاورده است، اظهار کرد: در واقع شرکت های هواپیمایی توانسته اند این موضوع را مدیریت کنند.
وی با بیان این که فشار آنچه تاکنون رخ داده از دفعات پیش کمتر است، تصریح کرد: در دور قبلی تحریم ها بسیاری از مقاصد شرکت های هواپیمایی با مشکل روبرو شد. به هر حال هرچه قدر آن ها بیشتر در زمینه تحریم تجربه کسب کردند، ما نیز بیشتر در مقابله با تحریم و پایداری در زمان تحریم تجربه کسب کردیم.
وی همچنین با بیان این که هواپیماهای شرقی منعی برای فعالیت در ایرلاین های ایرانی ندارند، افزود: در ادبیات هوانوردی هواپیماها به شرقی و غربی تقسیم نمی شوند، بلکه بر اساس توانایی ها و ویژگی های فنی دسته بندی می شوند.
مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تمایل برخی شرکت ها برای خرید هواپیمای سوخو سوپر جت 100روسیه، گفت: در هواپیمایی کشوری به خرید شرکت های هواپیمایی سمت و سو نمی دهیم. وقتی شرکت های هواپیمایی یک هواپیما را مناسب ببینند، مذاکرات خود را برای خرید انجام می دهند.
خدایی ادامه داد: اگر آن هواپیما قرار است برای اولین بار در کشور پرواز کند، باید برخی مجوزها را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کند. نقش ما آنجا شروع می شود، مطمئن می شویم که آن هواپیما حداقل های لازم را در حوزه ایمنی پرواز و عملیات در فضای کشور ما دارد و بهره بردار نیز می تواند به پشتیبانی قابل قبولی برای ادامه پرواز دسترسی پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه هر هواپیمایی که در ناوگان شرکت های ایرانی به کار گرفته شود، قطعا توانسته استانداردهای لازم را اخذ کند، اظهار کرد: در مجموع این شرکت های هواپیمایی هستند که در مورد نوع هواپیما تصمیم گیری می کنند. ما از منظر نوع سیاست های کلان تصمیم می گیریم. سازمان هواپیمایی کشوری راه هیچ انتخابی را به شرط آنکه آن انتخاب امن، ایمن و پایدار باشد، برای شرکت های هواپیمایی نمی بندد.