هند امیدوار است به زودی یک بخش از بندر ایرانی چابهار را به طور کامل عملیاتی کند. وزیر راه هند گفت دو کشور به زودی بسیاری مناقشات مثل مسائل مالی را حل و فصل خواهند کرد .
مجموعه بندر چابهار به پشتیبانی هند در ساحل ایران در طول دریای عمان به عنوان راهی به سمت سرزمین بسته افغانستان در حال توسعه است .
هند در می 2016 قراردادی با ایران امضا کرد تا 2 پایانه با 5 لنگرگاه را در منطقه شهید بهشتی چابهار توسعه دهد .
طی این قرارداد، هند یک پایانه باری 600 متری و 1 پایانه کانتینر 640 متری می سازد. هر چند به خاطر روابط رو به وخامت ایران و آمریکا بعد از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری در نوامبر 2016، تنها بخشی از این دو لنگرگاه ساخته شده است، چون ریاست جمهوری ترامپ در نهایت منجر به اعمال دوباره تحریم های اقتصادی در سال گذشته شد .
طبق بیانیه ای از طرف وزارت کشتیرانی هند که در روز دوشنبه منتشر شد، هند در دسامبر عملیات های بخشی از بندر شهید بهشتی را برعهده گرفت .
در روز سه شنبه نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل جاده ای هند با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دهلی نو دیدار کرد. وی پس از این دیدار گفت که هر دو طرف در حال حل و فصل مسائل مختلفی مانند مکانیزمهای پرداخت بانکی برای غلبه بر تحریم های آمریکا هستند .
گادکاری گفت: « با توجه به سفارش های ماشین آلات، ترتیبات مالی آماده هستند. مشکلاتی وجود دارد ولی ما مسئله را حل کرده ایم » .
هند، بزرگترین خریدار نفت ایران پس از چین است که پول واردات نفت را به روپیه در بانک UCO واریز می کند. ایران از این پول برای واردات کالا از هند استفاده می کند .
ظریف گفت بانک UCO و بانک پاسارگاد ایران علی رغم تحریم های آمریکا معاملات خود را آغاز می کنند .
محمد امیر داوود، معاون مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت این بانک اولین شعبه هندی خود را در شهر بمبئی طی سه تا چهار ماه آینده راه اندازی می کند تا معاملات تسهیل شوند .
گادکاری همچنین گفت که ایران به خرید ریل خط آهن علاقه نشان داده و دهلی نو هم 85 میلیون دلار ماشین آلات برای بندر سفارش داده است .
این بندر جدید راه را برای ورود میلیون ها دلار از طریق تجارت، برای افغانستان باز کرده و وابستگی این کشور را به بندر گوادر پاکستان قطع میکند .