146 پایانه فعال با ابزار موبایلی و پنج هزار و 768 پایانه تعریف شده برای درگاه های پرداخت اینترنتی نیز تا پایان دی ماه مسدود شد.
در مجموع از ابتدای سال 1396 تاکنون تعداد پایانه های انسدادی به 6 هزار و 923 رسیده است.
از میان پایانه های مسدود شده در ابزار پذیرش موبایلی، حدود یکصد پایانه متعلق به یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت بود و در پایانه های متصل به درگاههای اینترنتی نیز حدود 300 پایانه به یک شرکت پرداختی تعلق دارد.
از این تعداد پایانه مسدود شده در ابزار پذیرش اینترنتی، 2 شرکت پرداختی هر کدام نزدیک به یک هزار پایانه و 2 شرکت دیگر نیز هر کدام حدود 900 پایانه داشته اند.
بر اساس این گزارش، در مجموع یک هزار و 273 شناسه ملی متعلق به پذیرندگان حقیقی و حقوقی کارتخوان های دارای تراکنش غیرمجاز توسط شرکت شاپرک در سامانه جامع پذیرندگان مسدود شده و این افراد بنا به نوع تخلف تا دورههای مشخصی امکان دریافت خدمات پرداخت الکترونیک در قالب پذیرندگی را نخواهند داشت.
به گزارش ایرنا، پس از تصویب تاسیس شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) توسط شورای پول و اعتبار در اسفند 1389، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک تشکیل و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخصهای عملکردی معین به بانکهای مجاز واگذار شود.
شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکههای پرداخت در سطح بینالمللی طراحی و با همکاری شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت در اردیبهشتماه ۱۳۹۱ وارد مرحله اجرایی شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیست و هفتم آذرماه امسال بانک مرکزی را مکلف کردند نسبت به ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی یا درگاه های پرداخت الکترونیکی اقدام کند.
در ماده 4 این لایحه آمده است: اصل بر صحت معاملات ثبت شده مودی در سامانه مودیان است مگر خلاف آن اثبات شود.ماموران مالیاتی جز در مواردی که مالیات دهنده (مودی) از ثبت نام در سامانه امتناع کرده یا به ترتیبی که در ماده 9 ذکر شده است اثبات شود در ثبت معاملات خود در سامانه مودیان تخلف کرده است، حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفترها، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارد.
بر اساس ماده 10 نیز اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حساب های بانکی و شناسه یکتای دستگاه های کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.